جدول تعرفه های پزشکی ۱۴۰۱

2

جدول تعرفه های پزشکی ۱۴۰۱

بهرام عین اللهی یکشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: تعرفه های پزشکی بر اساس قانون در شورای عالی بیمه سلامت تعیین و برای تصویب در هیات دولت، به سازمان برنامه و بودجه ارائه می شود و مجموعه ای از توافق سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت و سازمان نظام است که امروز(یکشنبه) در جلسه بعدازظهر هیات دولت، به تصویب رسید و جزییات و جداول آن، اعلام خواهد شد.

وی گفت: افزایش تعرفه های پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط ۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

عین اللهی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی با افزایش تعرفه های پزشکی موافقت کرده و افزایش تعرفه ها، یک توافق کلی بین سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

جدول تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۱

هنوز یک روز از تصویب کلیات افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی امسال در هیات وزیران نگذشته، حاشیه‌های جدید در این باره در حال بروز و نمود است؛ حاشیه‌هایی از جنس انتشار جداول غیرواقعی!

به گزارش «تابناک»؛ عصر دیروز هیات دولت در حالی تشکیل جلسه داد که چشم بسیاری به نتیجه آن دوخته شده بود تا دریابند فرجام تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی امسال چه خواهد شد و چه میزان افزایش خواهد یافت؛ تعرفه‌ای که شورای عالی بیمه سلامت افزایش ۲۸.۵ درصدی آن را مصوب کرده بود و سازمان نظام پزشکی بعد از چندماه تاخیر، اعتراضات دامنه داری علیه آن در پیش گرفت و با انتشار لیستی نجومی، کوشید آن را تحت الشعاع قرار دهد.

ماجرایی که به نظر فرجام یافته و تمام شده است؛ هرچند تنها اطلاعاتمان از پایان ماجرا، تصویب کلیات تعرفه‌های درمانی امسال در جلسه دیروز هیات دولت است و بعد اظهار نظر وزیر درباره این مصوبه که شامل ۱۹.۵ درصد افزایش در بخش دولتی و ۲۴ درصد در بخش خصوصی شده است. اطلاعاتی بسیار ناچیز از مصوبه‌ای که شامل چندین جدول می‌شود و از انواع خدمات تشخیصی و درمانی تا نرخ آن‌ها در انواع مراکز (دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و…) را در بر می‌گیرد.

همین اشاره به جداول متعدد و ردیف‌های فراوان خدمات تشخیصی و درمانی کافی است تا بدانیم تصویب «کلیات» در هیات وزیران، نقطه پایان این ماجرا نیست و باید منتظر انتشار جداول نهایی باشیم تا دریابیم که ردیف‌های مختلف تعرفه چه تغییری کرده و مثلا قیمت ویزیت پزشکان چقدر شده است؟ مثالی که کامل‌تر می‌شود اگر بدانیم قیمت ویزیت پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص، روانپزشک، متخصص کودکان، فوق تخصص کودکان و حتی قیمت ویزیت پزشک عمومی با تجربه بالغ بر ۱۵ سال خدمت، با هم متفاوت بوده و ممکن است میزان افزایش آن هم متفاوت باشد.

برای روشن شدن بیشتر ماجرا باید به این نکته اشاره کرد که قیمت ویزیت با توجه به نوشتن نسخه به شیوه قدیمی یا الکترونیک هم متفاوت خواهد بود و از آن مهم تر، همه این قیمت‌ها برای بخش‌های مختلف ارائه دهنده خدمت هم متفاوت است. این در حالی است که برای پی بردن به برخی تغییر هزینه‌های درمانی، نگاه کردن به یک ردیف از جداول تعرفه‌های هر سال کافی نیست و گاه لازم است قیمت های حرفه‌ای و برخی آیتم‌های دیگر را هم مدنظر قرار دهیم.

ویزیت پزشک متخصص در مطب ویزیت پزشک عمومی حق ویزیت متخصص حق ویزیت دندانپزشک تعرفه ویزیت پزشکان تعرفه های خدمات پزشکی اخبار پزشکی ویزیت پزشک متخصص در مطب ویزیت پزشک عمومی حق ویزیت متخصص حق ویزیت دندانپزشک تعرفه ویزیت پزشکان تعرفه های خدمات پزشکی اخبار پزشکی
جداولی که یک رسانه با انتشار آنها مدعی شده که تعرفه‌های مصوب برای سال جاری هستند، در حالی که این گونه نیست!

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم «کلیات» تعرفه‌ها به تصویب رسیده و جزییاتش مانده است. روندی که ظاهرا تلاش‌هایی برای تاثیرگذاری بر آن در دستور کار عده‌ای قرار گرفته است تا جایی که امروز خبری روی خروجی یک رسانه قرار گرفت که حاوی برخی جداول تعرفه است و تاکید دارد نرخ انواع ویزیت در سال جاری به نسبت قبل ۳۵ درصد افزایش یافته است! افزایشی که بر اساس ادعای این رسانه در بخش هتلینگ ۴۵ درصد محاسبه و موجب شده که قیمت تخت آی سی یو از حدود ۴.۳ میلیون تومان در سال گذشته به ۶.۳ میلیون برای سال جاری افزایش بیابد!

اعدادی که به هیچ عنوان با عدد اعلام شده توسط وزیر بهداشت در خصوص کلیات تعرفه‌ها همخوانی ندارند و این سوال را به وجود می‌آورند که آیا اساسا با جداولی واقعی مواجهیم؟ سوالی که پاسخ معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور به آن تامل برانگیز و جالب توجه است: «جزییات تعرفه‌های درمانی هنوز مشخص نشده و جداولی که منتشر شده، گمانه زنی‌های افراد مختلف است که هیچ یک مورد تایید ما نیست.»

مهندس سعید معنوی، با تاکید بر این که بحث و بررسی برای تعیین جزییات تعرفه‌های درمانی از امروز آغاز شده، به تابناک می‌گوید: «جزییات تعرفه‌های درمانی هنوز مشخص نشده و جداولی که منتشر شده، گمانه زنی‌های افراد مختلف است که هیچ یک مورد تایید ما نیست و اعمال آن توسط مراکز ارائه خدمت غیرقانونی است.»

مهندس سعید معنوی با تاکید بر این نکته که بحث و بررسی برای تعیین جزییات تعرفه‌های درمانی از هفته قبل شروع و تا امروز در جریان است، به تابناک می‌گوید: «همان گونه که در جریان هستید، کلیات تعرفه‌ها دیروز در دولت به تصویب رسیده و از امروز در سازمان برنامه و بودجه کشور، تعیین جزییات تعرفه‌های تشخیصی و درمانی در دستور کار قرار گرفته است. فرایندی که نتایج آن جهت ابلاغ نهایی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و جداول کامل تعرفه‌ها جهت اجرا رسما منتشر خواهد شد.»

اظهاراتی که نشان می‌دهد، نه افزایش ۳۵ درصدی نرخ ویزیت صحت دارد و نه هیچ بخش دیگری از اخبار منتشر شده در این خصوص و جداولی که در این باره تهیه شده و دست به دست می‌شود؛ اعداد و ارقامی که در بهترین حالت، حاصل گمانه زنی‌های افراد مختلف است، هرچند ممکن است تلاشی تازه برای جهت دادن به روند تعیین جزییات تعرفه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. عل می گوید

    قیمت فیلم رادیولوژی که در مهر ۱۴۰۰مبلغ سیصد وسی هزارتومن بود شده یک ملیون ونهصد وپنجاه هزارتومن یعنی شش برابر
    حالا شما دستور بده

  2. بهروز می گوید

    قیمت اجاره مطب بین ۵٠٪؜ تا ١٠٠٪؜ افزایش داشته و قیمت وسایل مصرفی در همین یک سال اخیر بین ٢ تا ۶ برابر شده و تعرفه ها ١٠-٢٠٪؜! کی با این شرایط میتونه ادامه بده