گیاه «سرفه» چیست ؟ و چه خواصی دارد؟

0

یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: آیا تا به حال نام گیاه پاخری یا گیاه سرفه به گوشتان خورده؟ آیا می‌دانید چه خواص و فواید مفیدی در طب سنتی دارد؟

متخصص طب سنتی گیاه سرفه گیاه پزشکی گیاه پاخری طب سنتی سیستم ایمنی بدن سلامت نیوز خواص گیاه سرفه تقویت سیستم ایمنی بدن‌

سارا عالی زاده اظهار کرد: در طبیعت برخی از گیاهان وجود دارد که در طب سنتی از دیرباز مورد استفاده بوده اند اما در شرایط کنونی و به دلیل استفاده کمتر مردم از طب سنتی کم کم به دست فراموشی سپرده شده‌اند، یکی از این گیاهان پاخری یا گیاه سرفه است.

وی ادامه داد: این گیاه خودرو بوده و بوته‌ای از تیره کاسنی با ریشه‌ای ضخیم است که از ریزوم آن ریشه خارج می‌شود.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که طبق نظر حکمای طب سنتی، طبیعت آن خیلی گرم و خشک است، افزود: این گیاه اغلب در نواحی مرطوب سراسر اروپا، آسیا، آفریقا و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی و شمال غربی دیده می‌شود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با بیان این‌که از برگ‌ها و گل‌ این گیاه در طب سنتی استفاده می‌شود، افزود: این گیاه به صورت دمکرده گل، تنتور گل، شربت گل، جوشانده برگ و افشره برگ استفاده می شود.

وی ادامه داد: در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که این گیاه نیاز مانند دیگر گیاهان دارویی خواص و فوایدی دارد، عنوان کرد: این گیاه به دلیل داشتن لعاب زیاد در امراض تنفسی به‌عنوان ماده خلط آور مصرف می‌شود، به‌عنوان مثال مصرف آن در گرفتگی بینی، ورم مجاری تنفسی فوقانی، سرفه‌های اسپاسمی، برونشیت و بهبود آسم مفید است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با اشاره به این‌که گیاه سرفه محلل باد و گازهای سینه و رفع کننده آنژین، ضدچسبندگی پلاکت‌ها و تقویت کننده قلب است، تصریح کرد: این گیاه افزاینده فشارخون و محرک سیستم ایمنی بدن، ضد خیز عمومی بدن و معرق بوده و برطرف‌کننده یبوست و رفع کننده حبس‌البول است.

وی با اشاره به این‌که در استعمال خارجی این گیاه به صورت بخور رفع کننده سرفه‌های خشک است، افزود: له شده برگ‌های گیاه به صورت ضماد درمان کننده کچلی و همراه عسل درمان‌کننده باد سرخ است.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که گیاه سرفه نیز مانند دیگر گیاهان دارویی موارد منع مصرف دارد، تصریح کرد: مصرف پاخری برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع بوده و مصرف بیش‌از حد مجاز و خودسرانه آن در یک وعده، سمی بوده و به کبد آسیب می‌رساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ