کشور نپال کجاست ؟ + آشنایی با جاذبه‌های گردشگری‌

0

کشور نپال سرزمین کوه‌های بلند و معبدهای زیباست. اگر دوست دارید مقصد گردشگری متفاوتی را تجربه کنید، کشور نپال یکی از مقصدهای آسیایی است که خاطرات سفر به آن در خاطرتان خواهد ماند.

گردشگری کشور نپال جاهای دیدنی آسیا جاذبه های گردشگری توریستی ترین شهرهای دنیا توریستی اخبار گردشگری آسیا

نپال کجاست؟

نپال کشوری آسیایی است که در امتداد دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های هیمالیا قرار دارد و میزبان تعدادی از ناهموارترین و صعب‌العبورترین مناطق کوهستانی جهان است. تقریبا ۷۵درصد این کشور را کوه‌ها پوشانده‌اند. این کشور با هیچ دریایی ارتباط ندارد؛ منطقه خودمختار تبت چین در شمال آن قرار دارد و هند از ۳ طرف دیگر آن را در بر گرفته است. کاتماندو پایتخت نپال است.

آب‌وهوای نپال

آب‌وهوای نپال تحت‌تأثیر ارتفاع و موقعیت آن در عرض جغرافیایی، نیمه‌گرمسیری است. البته در بخش‌هایی که ارتفاعشان بیش از ۱۶هزار پاست، دما همیشه زیر صفر و زمین پوشیده از برف و یخ است. بارندگی در بخش شرقی تارای و در کوه‌ها زیاد است، اما بخش غربی نپال خشک‌تر است.

زبان و مذهب

زبان اصلی و رسمی این کشور زبان نپالی است. در نپال بیشتر جمعیت هندو و درصد کمی پیرو بودیسم یا سایر ادیان هستند. هندوها و بودایی‌ها در مناطقی متمرکز هستند که تأثیرات فرهنگی هند و تبت در آنها غالب بوده است.

جمعیت‌شناسی

گردشگری کشور نپال جاهای دیدنی آسیا جاذبه های گردشگری توریستی ترین شهرهای دنیا توریستی اخبار گردشگری آسیا

نپال کشوری جوان است و بیش از سه‌پنجم جمعیت آن کمتر از ۳۰ سال دارند. نرخ زادوولد در این کشور تقریبا برابر میانگین جهانی است، در حالی که نرخ مرگ‌ومیر کمتر از میانگین جهانی است. امید به زندگی برای مردان نپالی ۷۰ سال و برای زنانش ۷۲ سال است.

اقتصاد نپال

نپال کشوری محصور در خشکی و فاقد منابع درخور برای توسعه اقتصادی است. این کشور مشکل شبکه حمل‌و‌نقل هم دارد و از نظر توسعه‌یافتگی یکی از آخرین کشورهای جهان محسوب می‌شود. اقتصاد نپال به‌شدت به واردات مواد اولیه و بازارهای خارجی برای محصولات جنگلی و کشاورزی خود وابسته است. نپال کالاهای اساسی مانند سوخت، مصالح ساختمانی، کود، فلزات و بیشتر کالاهای مصرفی را وارد می‌کند و محصولاتی مانند برنج، کنف هندی، الوار و منسوجات را صادر می‌کند.

سیستم سیاسی و اداری نپال نتوانسته است تغییراتی را در تجارت، سرمایه‌گذاری و سیاست‌های اقتصادی مرتبط ایجاد کند که توسعه اقتصادی و جذب سرمایه خارجی را تسریع کند. برنامه‌های توسعه دولت که با کمک‌های خارجی تأمین می‌شوند نیز تأثیر چندانی نداشته‌اند.

گردشگری

گردشگری صنعتی کوچک اما در حال گسترش در کشور نپال است. در حال حاضر گردشگری خارجی عمدتا به دره کاتماندو محدود می‌شود که تنها منطقه برخوردار از هتل‌، مواد غذایی مناسب، جاده‌ها و خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی متناسب با نیازهای گردشگران است. با این حال، مناطق بسیاری خارج از دره کاتماندو برای توسعه گردشگری وجود دارند.

امنیت در نپال

گهگاهی در نپال تجمعات سیاسی و اعتراضی برگزار می‌شود. گاهی اعتصابات باعث اختلال در ارائه خدمات مختلف می‌شوند. سعی کنید در زمان ناآرامی‌های این کشور، از ساختمان‌های دولتی فاصله بگیرید. در اعتراضات عمومی شرکت نکنید، چون ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای ویزا و اقامت شما شود و حتی ممکن است دستگیر و دیپورت شوید.

جیب‌بری و دزدی هم در مکان‌های شلوغ در نپال اتفاق می‌افتد. همیشه مراقب وسایل خود و حرکت موتوری‌ها در اطراف خود باشید. تنها سفر نکنید و وسایل گران‌قیمت خود را در معرض دید نگذارید. هرگز از غریبه‌ها خوراکی و نوشیدنی نگیرید و هرگز غذای خود را بدون توجه جایی رها نکنید. مسافران در نپال گاهی قربانی سرقت‌های مسلحانه شده‌اند.

در کشور نپال زلزله، رانش زمین، سیل و شرایط بد آب‌وهوایی پیش می‌آیند. برای این شرایط آماده باشید و جعبه کمک‌های اولیه و آب‌وغذا برای مواقع ضروری همراه داشته باشید.

جاذبه‌های گردشگری نپال

نپال جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد، از تورهای پیاده‌گردی و کوه‌پیمایی در هیمالیا گرفته تا جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی مثل معابد در شهرهای مشهوری مثل کاتماندو. نپال می‌تواند مقصدی عالی برای لذت‌بردن از ماجراجویی هیجان‌انگیز و دیدن فرهنگ‌های متفاوت باشد.

۱. کاتماندو

گردشگری کشور نپال جاهای دیدنی آسیا جاذبه های گردشگری توریستی ترین شهرهای دنیا توریستی اخبار گردشگری آسیا

کاتماندو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر نپال است. در این شهر می‌توانید آثار تاریخی قدیمی را در کنار زندگی شهری مدرن ببینید. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاتماندو میدان دوربار است که بزرگ‌ترین میدان شهر و از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در اطراف این میدان می‌توانید معبدهای قدیمی بزرگ و کوچک را ببینید.

این میدان در زلزله‌ شدید سال ۲۰۱۵ آسیب زیادی دید و بعضی از ساختمان‌های تخریب‌شده قابل‌مرمت نبودند، اما هنوز هم یکی از جذابیت‌های سفر به کاتماندو است.

۲. باکتاپور

باکتاپور سومین شهر سلطنتی نپال است که در مسیر تجاری به‌سمت تبت قرار دارد. بیشتر جمعیت این شهر هندو هستند. بهترین جا برای شروع بازدید از جاذبه‌های این شهر، میدان دوربار آن است که علاوه بر کاخ سلطنتی، چندین معبد قدیمی هم دارد. این منطقه تاریخی هم از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

۳. استوپای (Boudhanath Stupa)

استوپای درست خارج از کاتماندو قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین استوپاها در جهان است و قدمتش به حدود قرن ششم و حتی قبل از آن می‌رسد. استوپا سازه‌ای نیم‌کره‌ای است که از آن برای مراقبه و مدیتیشن استفاده می‌کنند. این استوپا هم مانند باکتاپور در مسیر تجاری قدیمی تبت قرار دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این استوپا در زلزله سال ۲۰۱۵ آسیب جزئی دید و کاملا مرمت شده است.

۴. پوکارا

گردشگری کشور نپال جاهای دیدنی آسیا جاذبه های گردشگری توریستی ترین شهرهای دنیا توریستی اخبار گردشگری آسیا

پوکارا که در منطقه کوهستانی قرار دارد با تعدادی از بلندترین کوه‌های جهان احاطه شده و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای نپال است. برای کوهنوردان، پوکارا دروازه هیمالیا و نقطه شروع سفر به جومسوم و منطقه آناپورنا است. همچنین مکانی فوق‌العاده برای استراحت قبل یا بعد از پیاده‌روی است.

پوکارا از نظر جمعیت دومین شهر بزرگ نپال پس از کاتماندوست، اما هنوز حال‌وهوای یک شهر بزرگ را ندارد. در واقع وقتی از کاتماندو به این شهر سفر می‌کنید، تقریبا بلافاصله متوجه هوای پاک‌تر و آب‌و‌هوای مطبوع خواهید شد. دریاچه Phewa با مجموعه‌ای از هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های کنارش، برای کسانی که دنبال کمی آرامش هستند مقصدی ایدئال است.

۵. منطقه آناپورنا

منطقه آناپورنا یکی از محبوب‌ترین مناطق کوهنوردی در نپال است که مسیرهایی از چند روز تا چند هفته برای پیاده‌گردی و کوه‌پیمایی دارد. ۳ مسیر اصلی در منطقه آناپورنا با هم تلاقی می‌کنند و می‌توانید مسیر خود را تغییر دهید. مسیرها به‌خوبی مشخص شده‌اند و به‌راحتی قابل دنبال‌کردن هستند.

در این مسیرها می‌توانید تنوع مناظر طبیعی و آب‌وهوا در منطقه را مشاهده کنید. حتی افراد و فرهنگ‌هایی که در این مسیر می‌بینید با هم تفاوت دارند.

۶. پارک ملی چیتوان

در پارک ملی چیتوان می‌توانید حیات وحش کشور نپال را ببینید. این پارک ملی فقط ۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با کاتماندوی ۱۴۰۰متری بسیار متفاوت است. اقلیم این پارک گرمسیری و بارانی و کاملا متفاوت از آن چیزی است که در بیشتر نپال تجربه می‌کنید. در این پارک ملی انواع جانوارن و بیش از ۵۰۰ گونه مختلف پرنده قابل‌مشاهده هستند.

بهترین زمان برای بازدید از این پارک ملی ماه اکتبر تا فوریه است که میانگین دمای هوا به ۲۵ درجه می‌رسد. از ژوئن تا سپتامبر فصل مانسون است و بارندگی‌ در این پارک زیاد و شدید است.

۷. معبد میمون (Swayambhunath)

گردشگری کشور نپال جاهای دیدنی آسیا جاذبه های گردشگری توریستی ترین شهرهای دنیا توریستی اخبار گردشگری آسیا

دومین زیارتگاه مهم در دره کاتماندو، معبد میمون است که در تپه‌های غرب کاتماندو قرار دارد. به‌خاطر میمون‌های زیادی که در بخش زیادی از این معبد زندگی می‌کنند، آن را با نام معبد میمون می‌شناسند. در مرکز این استوپا یک چشم بزرگ به‌نام چشم خدا نقاشی شده است. قدمت این معبد به قرن پنجم می‌رسد و برای بودایی‌های شمال نپال و تبت اهمیت زیادی دارد. زلزله سال ۲۰۱۵ به این معبد هم آسیب زد، ولی همه آسیب‌ها ترمیم شده‌اند و این مجموعه به شکوه و زیبایی و سابق خود بازگشته است.

۸. اورست و کوه‌پیمایی تا بیس‌کمپ

قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر بلندترین قله جهان است. کوه‌پیمایی در منطقه کوه اورست از زمان اولین صعود به این قله در سال ۱۹۵۳، به یکی از فعالیت‌های محبوب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی تبدیل شده است. البته کسانی که دوست ندارند یا آمادگی جسمی لازم را ندارند تا به قله صعود کنند، معمولا کوه‌پیمایی خود را تا بیس‌کمپ ادامه می‌دهند و از آنجا قله اورست را بر فراز منطقه تماشا می‌کنند.

البته منطقه اورست تنها منطقه مخصوص کوهپیمایی در کشور نپال نیست، ولی به‌خاطر شهرت این قله محبوبیت بیشتری دارد. مسیرهای متعددی برای رسیدن به بیس‌کمپ وجود دارند و شرکت‌های مختلف توریستی تورهایی برای پیاده‌گردی و کوه‌پیمایی ارائه می‌کنند.

نکاتی برای سفر به نپال

نپال اکثر محدودیت‌های کرونایی را حذف کرده است. برخی از هتل‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و سایت‌های توریستی ممکن است از شما بخواهند که ماسک بزنید، دست‌ها را ضدعفونی کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید یا ممکن است از شما بخواهند که گواهی واکسیناسیون را برای ورود به برخی از مکان‌ها ارائه دهید.

واحد پول محلی، روپیه نپال (NPR) است. مبادله ارز خارجی برای دریافت روپیه نپال در بانک‌ها و صرافی‌ها انجام می‌شود. در مراکز اصلی توریستی مثل هتل‌ها و مراکز تجاری بزرگ کارت اعتباری را می‌پذیرند. دستگاه‌های خودپرداز در مناطق دورافتاده کمتر پیدا می‌شوند، پس پول نقد کافی برای تأمین نیازهای خود همراه داشته باشید.

فقط از تاکسی‌های ثبت‌شده و لیموزین‌های مجاز برای رفت‌وآمد استفاده کنید. قبل از شروع سفر با تاکسی، سر کرایه با راننده به توافق برسید. از اتوبوس‌ها و ون‌های عمومی استفاده نکنید. این وسایل حمل‌ونقل عمومی بیش‌از‌حد شلوغ هستند و درست مدیریت و نگهداری نمی‌شوند. اتوبوس‌های بین‌شهری اغلب دچار حوادث جدی می‌شوند. همچنین ممکن است زنان در اتوبوس‌های عمومی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ