بزرگترین دریای جهان کجاست +عکس

0

بزرگترین دریای جهان کجاست

نام های مختلف بزرگترین دریاچه جهان

دریاچه خزر با طول تقریبی ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض متوسط ۳۲۰ کیلومتر و مساحت ۴۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع و حجم ۷۷۰۰۰۰ کیلومتر مکعب بزرگترین دریاچه آب نسبتاً شیرین جهان است. باریک‌ترین عرض آن ۲۲۰ کیلومتر بین شبه جزیره آبشوران و دماغه کواولی و عریض‌ترین بخش آن حدود ۵۴۵ کیلومتر در شمال آن قرار دارد، کم عمق‌ترین ناحیه این دریاچه ۲۵ متر در منطقه شمالی است و عمیق‌ترین مناطق در قسمت مرکزی و جنوبی واقع شده‌است که در بعضی از مناطق جنوبی ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متر عمق دارد، سواحل این دریاچه جمعاً ۶۳۷۹ کیلومتر است که حدود ۹۲۲ کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده‌است و وسعت حوزه آبگیر آن ۳۷۳۳۰۰۰ کیلومتر مربع است که ۲۵۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران قرار دارد. این دریاچه ۲۸ متر پائین‌تر از سطح اقیانوسها است و بنا براین هیچگونه خروجی از این دریاچه وجود ندارد.

  • دریای هیرکان : این نام را حکومت هخامنشیان و اشکانیان به این دریاچه نسبت داده اند.
  • دریای کاسپین : نام اروپایی دریا خزر است که ریشه آن به کاسپی ها (مردمان سفید پوست هزاره دوم پیش از میلاد) باز می گردد. هر کشور مطابق با زبان رسمی خود نام این دریاچه را با پسوند های مختلف بیان می کند برای مثال: در زبان فارسی “کاسپی”، در زبان آلمانی Caspisches see، در زبان انگلیسی Caspian Sea، در زبان لاتینی Mare Caspium و در زبان یونانی Kaspia Thalassa نام دریاچه اینگونه رواج دارد.
  • دریای خزر : که برگرفته از نام قوم خزران است دیگر نامی است که به این دریاچه نسبت داده اند. این دودمان مابین این دریا و دریای سیاه سکونت داشتند و چندین بار ایران را از بخش رود کورا قفقاز مورد حمله قرار داده بودند که هربار نیز به دست سپاه ساسانی به خارج از مرزهای ایران رانده می شدند این خیال را برای اعراب ایجاد کرد که عنوان دریای خزر را به دریای شمال ایران نسبت دهند.
  • دریای گیلان : نامی است که در کتابی مربوط به اواخر دوران ساسانیان به نام “خوتگای نامگ” به این دریاچه نسبت داده اند.
  • دریای طبرستان : به استناد اسناد تاریخی در روسیه ایرانیان صد ها سال این دریاچه را با این نام می شناختند و پس از آن نام دریا مازندران از سوی محلی های طبرسان به آن نسبت داده شد.
  • دریای مازندران : در هیچ یک از اسناد و کتاب های تاریخی چنین نامی برای این دریاچه وجود نداشته و تنها افرادی که از این عنوان برای این دریاچه استفاده می کردند  ایرانیان می باشند که در سال ۱۳۶۱ دولت این نام را نام رسمی برای این دریاچه اعلام کرد.

دریای مرجان دریای فیلیپین دریای خزر بزرگترین های جهان

بزرگترین دریای جهان

دریای فیلیپین (به انگلیسی: Philippine Sea) به قسمت غربی اقیانوس آرام گفته می‌شود. این دریا کشورهای ژاپن و تایوان و فیلیپین و میکرونزی را احاطه کرده‌است. آخرین نامگذاری بر روی قسمتهای مختلف اقیانوس آرام در سال ۱۹۵۲ میلادی صورت گرفته‌است.

جدول مساحت دریاها

رتبه اسم دریا مساحت (sq.mi) مساحت (sq.km)
۱ دریای فیلیپین ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ ۵٬۱۷۷٬۷۶۲
۲ دریای مرجان ۱٬۸۵۰٬۰۰۰ ۴٬۷۹۱٬۰۰۰
۳ دریای پارس ۱٬۴۹۱٬۱۳۰ ۳٬۸۶۲٬۰۰۰
۴ دریای جنوبی چین ۱٬۳۵۱٬۹۳۶ ۳٬۵۰۰٬۰۰۰
۵ دریای ودل ۱٬۰۸۱٬۵۴۸ ۲٬۸۰۰٬۰۰۰
۶ دریای کاراییب ۱٬۰۶۳٬۰۰۰ ۲٬۷۵۴٬۰۰۰
۷ دریای مدیترانه ۹۶۵٬۰۰۰ ۲٬۵۰۰٬۰۰۰
۸ دریای تاسمانی ۹۰۰٬۰۰۰ ۲٬۳۳۰٬۰۰۰
۹ دریای برینگ ۸۷۳٬۰۰۰ ۲٬۲۶۰٬۱۰۰
۱۰ خلیج بنگال ۸۳۸٬۹۷۰ ۲٬۱۷۲٬۰۰۰

در زیر لیستی از بزرگترین دریاهای سطح زمین آمده است:

دریای کارائیب

دریای استوایی است که بخشی از اقیانوس اطلس است و در قسمت غربی زمین واقع شده است. وسعت دریای کارائیب حدود ۲۷۱۸۲۰۰ کیلومتر مربع است و بیشتر قلمرو کارائیب را در بر می گیرد و عمق متوسط ​​آن ۲۶۴۷ می باشد. متر کل منطقه کارائیب به همراه سواحل مجاور و هند غربی را دریای کارائیب می نامند.

در دریای کارائیب بزرگترین دریای جهان، پنج حوضه وجود دارد: حوضه های یوکاتان، کیمن، کلمبیا، ونزوئلا و گرانادا. حوضه کیمن عمیق ترین نقطه دریا است که بین کوبا و جامائیکا واقع شده است و دو ترانشه اقیانوسی در کف هیسپانیولا و ترانشه پورتوریکوترانشه دریای کارائیب وجود دارد.

دریای چین جنوبی

این دریا به دلیل استفاده در عملیات کشتیرانی تجاری دروازه تجاری مهمی برای ورود به گروه بزرگی از کشورهای جهان است و مساحت آن ۲۳۱۹۰۰۰ کیلومتر مربع و عمق متوسط ​​آن ۱۶۵۲ متر است.دریای چین دارای اقتصادی است. اهمیت سیاسی برای منطقه هند و اقیانوس آرام، زیرا با بسیاری از کشورها از جمله کامبوج، سنگاپور، چین ، تایلند، اندونزی، فیلیپین، مالزی ، تایوان، برونئی، و ویتنام همسایه دریای چین جنوبی است که ژاپن و جنوب را تامین می کند. کره با داشتن سوخت و مواد خام علاوه بر اینکه مسیر اصلی عملیات صادراتی است، منطقه ماهیگیری خوبی نیز هست زیرا با وجود بهره برداری بیش از حد از منابع، غنی از موجودات زنده است.

دریای برینگ

دریای برینگ بزرگترین دریای جهان در منتهی الیه شمال اقیانوس آرام دریای برینگ قرار دارد. این دریا قاره آسیا و آمریکای شمالی را با فاصله تخمینی ۸۵ کیلومتر در باریک ترین نقطه تنگه برینگ از هم جدا می کند. تنگه برینگ دریای برینگ را به اقیانوس منجمد شمالی متصل می کند. مساحت آن ۲۲۹۱۹۰۰ کیلومتر مربع و عمق متوسط ​​آن حدود ۱۵۴۷ متر است. 

خلیج مکزیک

گاهی اوقات دریای آمریکا نامیده می شود، این دریای منحصر به فرد است که در سواحل جنوب شرقی ایالات متحده بین شبه جزیره یوکاتان و فلوریدا قرار دارد و نیمه محصور است، زیرا این خلیج علاوه بر پنج ایالت با کوبا و بخش شرقی مکزیک هم مرز است. خلیج فارس از طریق تنگه فلوریدا از اقیانوس اطلس جدا می شود و از طریق کانال یوکاتان از دریای کارائیب جدا می شود. خلیج مکزیک با مساحت ۱۵۹۲۸۰۰ کیلومتر مربع با عمق متوسط ​​۱۴۸۶ متر و خط ساحلی ۵۰۰۰ کیلومتر بزرگترین خلیج جهان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ