غذاهایی که کبد شما را نابود می کنند

0

برخی از عملکرد‌های اصلی کبد، شامل هضم غذای مصرفی و تصفیه سموم از بدن است. شما باید سعی کنید از مواد غذایی مفید برای کبد سالم استفاده کنید و از غذایی که می‌تواند عملکرد آن را مختل یا کار را سخت‌تر کند، اجتناب کنید. با گذشت زمان، شرایطی که به کبد آسیب می‌رساند، می‌تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد که یک وضعیت تهدید‌کننده زندگی است، شود. اما درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر، ممکن است به کبد زمان برای بهبودی بدهد.

کارشناسان تاکید می‌کنند، از مصرف بیش از حد دارو‌ها گرفته تا رژیم غذایی سرشار از قند و کالری، را‌ه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است کبد خود را تحت فشار قرار دهیم. کبد بزرگ‌ترین اندام منفرد بدن است که مجموعه‌ای از عملکرد‌ها را از طریق تولید صفرا انجام می‌دهد که به هضم غذاو به ذخیره چربی‌ها کمک می‌کند، جدا از اینکه ایمنی بهتری برای ما ایجاد می‌کند.

کبد به عنوان کارخانه شیمیایی بدن ما در نظر گرفته می‌شود، زیرا به طور شبانه روزی برای حفظ سطوح شیمیایی در خون کار می‌کند و نقش مهمی در حذف سموم از بدن دارد. بخش غم انگیز ماجرا این است که ممکن است خیلی دیر متوجه اهمیت آن شویم ضمن اینکه راه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است به طور ناخواسته به طور روزانه به کبد خود آسیب برسانیم. از مصرف الکل گرفته تا مصرف بیش از حد داروها، خوردن رژیم غذایی سرشار از قند و کالری و از دست دادن سبزیجات و میوه‌های سبز، می‌توانیم از بسیاری جهات بر کبد خود فشار بیاوریم. محققان یادآور می‌شوند: از آنجایی که ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم، باید از غذا‌هایی استفاده کنیم که برای یک زندگی سالم مفید هستند و از غذا‌هایی که کار کبد را سخت‌تر کرده و عملکرد آن را مختل می‌کنند، اجتناب کنیم.

سلامت نیوز سلامت کبد پاکسازی کبد آسیب کبدی

در این گزارش به مواردی از بدترین غذا‌ها برای کبد که باید به هر قیمتی از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، اشاره شده است:

استعمال دخانیات

نه تنها سرطان ریه حتی سرطان کبد نیز با سیگار کشیدن مرتبط است. مواد شیمیایی سمی در تنباکوی سیگار می‌توانند باعث التهاب و در نهایت سیروز شوند. سیگار کشیدن سبب افزایش تولید سیتوکین، ماده شیمیایی که التهاب و آسیب وارد شده با کبد را افزایش می‌دهد، می‌شود. استرس اکسیداتیو که دود سیگار ایجاد می‌کند بسیار زیاد است و کبد را برای سم زدایی خون تحت فشار قرار می‌دهد و مواد شیمیایی مضر را در بدن آزاد می‌کند و در نهایت منجر به سرطان کبد می‌شود. سیگار کشیدن در افراد مبتلا به هپاتیت B و C کارسینوم هپاتوسلولار (یک نوع سرطان کبد) را افزایش می‌دهد.

مصرف قند و شکر

مصرف بیش از حد قند می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. شکر خام و تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذا‌های شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و … یافت می‌شود باعث تجمع چربی می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری‌های کبدی شود. قند بیش از حد می‌تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد.

مصرف الکل

یکی از عوامل اصلی بیماری‌های کبدی است. مصرف الکل به هر میزانی که باشد بر کبد تأثیر می‌ذارد. هنگامی که سعی می‌کند الکل را تجزیه کند، واکنش شیمیایی که رخ می‌دهد به سلول‌ها آسیب می‌رساند که منجر به التهاب، مرگ سلولی و فیبروز می‌شود. مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می‌شود که می‌تواند عوارضی مانند استفراغ خون، یرقان، تجمع بیش از حد مایعات در بدن و همچنین سرطان کبد را ایجاد کند. مصرف الکل برای در امان ماندن از آسیب‌های ان باید به طورکامل قطع شود.

آرد سفید

همیشه باید از مصرف مواد غذایی که از آرد سفید تهیه می‌شود خودداری کرد. بسیار فرآوری شده است، فاقد مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌های ضروری است و می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. از خوردن غذا‌هایی مانند پاستا، پیتزا، بیسکویت، نان و … خودداری کنید. در عوض، جایگزین‌های سالمی را برای کمک به سلامت کبد خود انتخاب کنید.

غذا‌های فست فود

فست فود‌ها دارای محتوای چربی اشباع بالا و هضم آن‌ها دشوار است، مواد غذایی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و … برای کبد مفید نیستند، زیرا برای پردازش این غذا‌ها باید سخت کار کند. علاوه بر کبد چرب، چربی‌های اشباع شده نیز می‌توانند کلسترول بد را افزایش دهند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز، مملو از پروتئین، برای کبد شما چالش برانگیز است. از آنجایی که تجزیه پروتئین برای کبد آسان نیست، تجمع بیش از حد پروتئین می‌تواند منجر به چندین مشکل مرتبط با کبد از جمله بیماری‌های کبد چرب شود که می‌تواند به مغز و کلیه آسیب برساند.

منبع : فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ