جنوب شرق استان کرمان کجاست

0

جنوب شرق استان کرمان

جنوب شرق استان کرمان کجاست

استان کرمان پهناورترین استان کشور و نگین کویر فلات ایران است که در جنوب شرقی کشور قرار دارد. این استان در سال ۱۳۱۶ به استانی مستقل تبدیل شد و شامل ۲۳ شهرستان، ۷۳ شهر، ۵۷ بخش و ۱۶۲ دهستان است. انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، کرمان، شهربابک، سیرجان، رفسنجان، فهرج و کهنوج از جمله‌های شهرستان‌های استان هستند.

اخبار کرمان

استان کرمان با مرکزیت شهر کرمان دارای بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده است، همچنین ۶ اثر آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از این نظر رتبه اول را در ایران از آن خود کرده است.

استان کرمان آثار تاریخی بسیاری دارد که از این میان بازار بزرگ کرمان دارای شهرت جهانی بوده و طولانی‌ترین راسته بازار ایران است.

استان کرمان در جنوب شرقی فلات مرکزی ایران قرار دارد و با وسعت با ۱۸۳۲۸۵ کیلومتر مربع اولین استان پهناور ایران به شمار می‌رود. همسایگان این استان از شمال استان خراسان جنوبی، از غرب استان‌های یزد و فارس، از جنوب هرمزگان و از شرق استان سیستان و بلوچستان است.

مردم استان کرمان به زبان فارسی با لهجه کرمانی تکلم می‌کنند. اقوام گوناگونی در این استان زندگی می‌کنند: در شهرستان‌های ریگان، فهرج، رودبارجنوب، قلعه گنج و منوجان در جنوب شرقی استان کرمان اقوام بلوچ سکونت دارند. در شهرستان‌های سیرجان، بافت و جیرفت مردم لر زندگی می‌کنند. مردم ترک در بافت و سیرجان و عرب‌ها در شهر بابک، جیرفت و بافت زندگی می‌کنند. جمعیت چند هزارنفری از زرتشتیان و اقلیتی از کلیمیان (یهودیان) نیز در کرمان زندگی می‌کنند.

منبع : کجارو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ