منظور از دانشگاه غیر انتفاعی چیست (مزایا و معایب)

0

منظور از دانشگاه غیر انتفاعی چیست | دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است

معرفی دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی یکی از دانشگاه های سراسری زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد. ورود به دانشگاه غیر انتفاعی به دو طریق ممکن است ، داوطلبان یا باید در کنکور سراسری شرکت کنند و با کسب رتبه لازم انتخاب رشته انجام دهند و یا به صورت بدون کنکور و بر اساس معدل دیپلم و همچنین معدل مدرک پیش دانشگاهی ، ثبت نام رشته های بدون آزمون را انجام دهند.

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی همانند دانشگاه های آزاد ، پیام نور ، نوبت دوم و علمی کابردی باید شهریه پرداخت کنند و بدون شهریه ، امکان ادامه تحصیل و ورود به ترم های بالاتر برای آن ها میسر نخواهد بود ، ضمن اینکه این دانشگاه مسئولیتی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارد پس در زمان انتخاب رشته این موضوع را مد نظر داشته باشید که در صورت قبولی در دانشگاه های غیر انتفاعی خارج از استان خود ، ممکن است با مشکل عدم دریافت خوابگاه مواجه شوید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور شهریه دانشگاه غیر انتفاعی دانشگاه غیر انتفاعی اعتبار مدرک دانشگاه غیر انتفاعی

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه غیر انتفاعی چقدر است؟

برای اکثر متقاضیان ورود به دانشگاه اعتبار مدرک تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید بگوییم که دانشگاه غیر انتفاعی مورد تائید وزارت علوم است و تمامی ضوابط و مدارک دانشجویان مشغول به تحصیل مانند دیگر دانشگاه های دولتی است، دارای اعتبار و ارزشی مشابه دیگر مراکز سنجیده می شود. همچنین باید اشاره کنیم که مدرک تحصیلی دانشجویانی که به صورت بدون کنکور تحصیل می کنند، فرقی با دانشجویان دیگر ندارد.

تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی چه مزیت هایی دارد؟

دانشگاه غیر انتفاعی از جمله دانشگاه هایی هستند که با اخذ مجوز از وزارت علوم و با هدف فعال سازی بخش خصوصی در زمینه آموزش عالی و افزایش ظرفیت آموزش عالی شروع به کار کرده است. دانشگاه های غیر انتفاعی از سطح و کیفیت آموزشی مناسبی برخوردارند. دانشگاه غیر انتفاعی در مقاطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به دو صورت ورود با آزمون و بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می کند. کیفیت دانشگاه غیر انتفاعی در سال های اخیر با بررسی بازرسان وزارت علوم سطح بندی شده است و ۵ سطح آموزشی برای دانشگاه های غیر انتفاعی تعریف شده است که سطح یک آن از کیفیت آموزشی بالاتری نسبت به سایر سطوح برخوردار است.

شرایط پذیرش در دانشگاه غیر انتفاعی چیست؟

داوطلبان ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی باید دارای یکی شرایط زیر باشند:

متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم ۴ ساله نظام قدیم باشند.
دارای مدرک پیش دانشگاهی باشند.
متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کاردانی هم باید دارای مدرک کاردانی باشند.

نکته : داوطلبانی که آخرین مدرک تحصیلی آنها دیپلم فنی و حرفه ای است، امکان ثبت بدون کنکور دانشگاهی غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی را ندارند. این دسته از داطلبان باید از میان کدرشته محل های کاردانی انتخاب رشته کنند. همچنین شایان ذکر است که پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم ) صورت می گیرد. به این ترتیب، اگر نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود.

چه زمانی اقدام به ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه غیر انتفاعی کنیم؟

داوطلبان می توانند در دو مرحله ی مهر و بهمن ماه اقدام به ثبت نام در دانشگاه غیر انتفاعی کنند. همچنین باید ذکر کنیم که زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی برای آن دسته از داوطلبانی که علاقه مند به ورودی مهرماه ۹۷ این دانشگاه هستند، همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ در مرداد ماه است. این دسته از داوطلبان می باید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت نام کنند و از بین حداکثر ۱۵۰ کد رشته، رشته ها بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی را در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب کنند. همچنین قابل ذکر است که سازمان سنجش پس از بررسی سوابق تحصیلی متقاضیان، امکان پذیرش یا عدم پذیرش این دسته از داوطلبان را همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری اعلام می کند.

 

شهریه ثابت و متغیر دانشگاه غیر انتفاعی چقدر است؟

توجه : قیمت ها هنوز آپدیت نشده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری میزان، شهریه ثابت و متغیر دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی به شرح زیر است:

میزان شهریه ثابت دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی در دوره‌های مجازی (گروه علوم انسانی) :۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال می باشد.
میزان شهریه ثابت دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی در دوره‌های مجازی( گروه علوم انسانی) سایر گروه‌‌های آموزشی : ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال
میزان شهریه ثابت دانشگاه‌ غیر انتفاعی (گروه فنی و مهندسی) : ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی عمومی گروه علوم انسانی : ۱۷۶,۲۵۰ ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی پایه (نظری )گروه علوم انسانی :۲۶۴,۳۷۵ ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی اصلی و تخصصی (نظری) گروه علوم انسانی: ۲۷۹,۰۶۳ ریال
میزان شهریه دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی برای هر ساعت اجرا در هفته (به ریال) گروه علوم انسانی :۲۲۰,۳۱۳ ریال
میزان شهریه هر واحد پروژه و کارورزی در صورت وجود در برنامه آموزشی گروه علوم انسانی : ۷۳۴,۳۷۵ ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی عمومی سایر گروه‌های آموزشی :۱۷۶,۲۵۰ ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی پایه (نظری) سایر گروه‌های آموزشی :۲۶۴,۳۷۵ ریال
میزان شهریه متغیر برای هر واحد درسی پایه اصلی و تخصصی (نظری) سایر گروه‌های آموزشی :۳۲۳,۱۲۵ ریال
میزان شهریه دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی برای هر ساعت اجرا در هفته (به ریال) سایر گروه‌های آموزشی :۲۶۴,۳۷۵ ریال
میزان شهریه هر واحد پروژه و کارورزی در صورت وجود در برنامه آموزشی سایر گروه‌های آموزشی :۷۳۴,۳۷۵ ریال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ