بازیگران فیلم تی تی +خلاصه داستان

0

تی تی فیلمی ایرانی محصول ۱۳۹۹ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و پناهنده است. الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران این فیلم هستند.

فیلم تی تی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سی‌وسومین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد. فیلم تی تی در جدول رده‌بندی منتقدان مجله فیلم که هر سال بعد از پایان جشنوارهٔ فیلم فجر برگزار می‌شود در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برگزیده شد. مجلهٔ فیلمنامه‌نویسیِ فیلم نگار در شمارهٔ ۲۱۸ خود این فیلم را به عنوان محبوب‌ترین فیلمنامهٔ جشنوارهٔ سی‌ونهم فجر به انتخاب منتقدان این مجله معرفی کرد. همچنین این فیلم بهترین فیلم سی‌ونهمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر از نگاه منتقدان سینما شد.

فیلم تی تی بازیگران فیلم تی تی

خلاصهٔ داستان

فیزیکدانی که در حال کار بر روی فرضیه‌ای دربارهٔ پایان جهان است، با زنی حامله ملاقات می‌کند که می‌خواهد به بشریت خدمت کند و خانه‌ای از آن خود داشته باشد.

فیلم ایرانی تیتی با تصویر یک حلقه بزرگ و ناشناخته شروع می‌شود که بعدتر در داستان مشخص می‌شود یک ابر سیاه‌چاله فضایی است و نشان از رسالت‌های گسترده‌ای دارد که شخصیت های فیلم تی تی به دنبال آنها هستند. ابراهیم یک استاد دانشگاه و نخبه‌ای در حوزه فیزیک است که با وجود مریضی سختی که دارد، مشغول تحقیقاتی روی یک ابر سیاه‌چاله فضایی است که روزی ممکن است کل کره زمین را ببلعد! ابراهیم که نقشش را پارسا پیروزفر ایفا کرده، به این پروژه تحقیقاتی‌اش به چشم یک رسالت عظیم برای کمک به بشر نگاه می‌کند؛ تا جایی که از همسر و فرزندش و حتی از سلامتی خودش هم غافل می‌شود.

«ابراهیم: شانس منه از کاغذ خوشت میاد.

تی تی: راستش ننداختم دور چون دلم نیومد. از خود شما خوشم اومده بود.»

ابراهیم با زنی ساده اما زیبارو به نام تی تی (با بازی الناز شاکردوست) آشنا می‌شود. تی تی به عنوان خدمات در بیمارستانی که ابراهیم در آن بستری است کار می‌کند. بعدتر مشخص می‌شود که او هم همانند ابراهیم، به عقیده خودش رسالت بزرگی را بر دوش دارد و رسالت او این است که برای افرادی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند، بچه بیاورد. اما تی تی بیچاره متوجه نیست که در واقع نامزد خوشگذران و بی‌مسئولیتش (با بازی خوب هوتن شکیبا) دارد از او سوءاستفاده می‌کند.

 

زن‌های فیلم‌های آیدا پناهنده با تفکرات خاصی که دارند همواره از جامعه اطراف خودشان جدا می‌مانند؛ مانند شخصیت ناهید فیلم ناهید که با وجود یک پسر نوجوان و شوهر سابقی که دست از سرش برنمی‌دارد عاشق شده یا شخصیت ماهی در فیلم اسرافیل که علیرغم خانواده سنتی‌ای که دارد در جوانی گرفتار عشقی آتشین شده و برای آن حتی تا پای مرگ هم پیش رفته است. اما خاص‌ترین زن فیلم‌های پناهنده همین کاراکتر تی تی است؛ شخصیتی که کمی شعبده‌بازی بلد است و گاهی حقه‌هایی که می‌زند به نظر جادویی می‌آیند، زنی ساده که تنها رسالتش را بچه آوردن برای دیگران می‌داند و به قول دیگران دیوانه‌ای که برای بهبود حال ابراهیم، یک شب تا صبح را در دریا شنا می‌کند و زیر لب دعا می‌خواند.

«تو شبیه هیچ کدوم از زنایی که دیدم نیستی. اصلا شبیه زنا نیستی.»

اما نکته غم‌انگیز داستان این است که شخصیت تی تی همانند سیندرلایی در دنیای واقعی است که فقط در افکار رویاگونه و پاک خودش غرق شده و چشمانش را به روی این حقیقت که اطرافیانش (نامزدش) از او سوءاستفاده می‌کنند بسته است. تی تی همچون سیندرلا بعد از یک مهمانی مجلل و به‌یادماندنی کفش بلورینش را جا نمی‌گذارد، بلکه در نتیجه کتک جانانه‌ای که می‌خورد کفش سیندرلایش نزد شاهزاده رویاهایش جا می‌ماند.

در مجموع باید بگوییم که فیلم ایرانی تیتی اثری نه فقط زنانه، بلکه به شدت انسانی است. فیلمی که از رسالت‌های بزرگ بشری می‌گوید، اما در نهایت نشان می‌دهد که این رسالت‌های بزرگ در برابر وظایف و مسئولیت‌های کوچک انسانی می‌توانند خرد و ناچیز باشند. در پایان فیلم ابراهیم و تی تی را در لانگ شاتی در کنار دریا می‌بینیم؛ دریایی که با همه عظمتش در مقابل ابر سیاه‌چاله اول فیلم می‌تواند ناچیز باشد. اما آیا حتی قطره‌ای محبت و همبستگی از این دریای پهناور انسانی برای ما کافی نیست؟ آیا همین که هر کدام از ما فقط بتوانیم دست یک نفر را بگیریم و از منجلابی که در آن غرق شده نجاتش بدهیم رسالت عظیمی نیست؟ فیلم سینمایی تی تی آیدا پناهنده نشان می‌دهد که بله، هست و می‌تواند باشد.

فیلم تی تی بازیگران فیلم تی تی

بازیگران تیی تی و نقش هایشان

بازیگر نقش
الناز شاکردوست تی تی (سکینه شنبه سرائی)
پارسا پیروزفر ابراهیم ساجدی
هوتن شکیبا امیرساسان (قربان عشقی حشمت آبادی)
رضا عموزاد قاسم – کولی- شعبده باز
سودابه جعفرزاد گیلدا
مهدی فریضه مسعود
امیرحامد جیرودی
زینب شعبانی خانم جیرودی
هیلدا کردبچه رها
منوچهر امیری اوستا حسن
مهیار دانشمند نوازندهٔ کولی- شعبده باز
مهران نیک روش نوازندهٔ کولی
مهرانه به نهاد پزشک
پیمان رحیمی نوازندهٔ کولی
ماهان خوش طبع نوازندهٔ کولی
شاهین اطهری نوازندهٔ کولی
سیما فغانی نوازندهٔ کولی

 

فیلم تی تی بازیگران فیلم تی تی

عوامل پشت صحنه فیلم تیتی

کارگردان آیدا پناهنده
تهیه‌کننده آیدا پناهنده
نویسنده ارسلان امیری
آیدا پناهنده
بازیگران الناز شاکردوست
پارسا پیروزفر
هوتن شکیبا
موسیقی علیرضا افکاری
فیلم‌بردار فرشاد محمدی
تدوین‌گر عماد خدابخش
ارسلان امیری
توزیع‌کننده فیلمیران
تاریخ‌های انتشار بهمن ۱۳۹۹ (فجر)
۱۵ تیر ۱۴۰۱ (ایران)
مدت زمان ۱۰۲ دقیقه
کشور ایران
زبان فارسی
فروش گیشه ۱۰٬۶۲۱٬۵۹۲٬۷۵۰ تومان

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ