چند نکته مهم برای مراقبت از خودرو پارک شده

0

نکات مهم برای مراقبت از خودرو پارک شده ، نگهداری خودرو برای مدت طولانی در پارکینگ ، چگونه از اتومبیل های پارک شده مراقبت کنیم ، نکات مهم در زمانی که خودرو را برای مدت طولانی پارک می کنید ، پارک خودرو به مدت طولانی

چند نکته مهم برای مراقبت از خودرو پارک شده

خودرویشان را در پارکینگ یا کنار خانه بدون حرکت رها کرده و با آن رفت و آمدی ندارند، در این وضعیت باید به یکسری نکات دقت کرد تا خودرو دچار مشکل نشود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر کشور در این ایام افراد زیادی هستند که خودرویشان را در پارکینگ یا کنار خانه بدون حرکت رها کرده و با آن رفت و آمدی ندارند. در این وضعیت باید به یکسری نکات دقت کرد تا خودریمان بعداً دچار یکسری مشکلات نشود.

با توجه به وضعیت ویروس کرونا و توصیه‌های درخانه ماندن، افراد زیادی این روزها مجبور شده‌اند از خودرویشان استفاده نکنند و یا شاید از آن دسته از افراد هستید که شش ماه در سال در مأموریت‌های کاری هستند و فرصت استفاده از خودروی خود را ندارند یا شاید شما همشم اقتصادی پیدا کرده‌اید و تصمیم گرفتید با مازاد سرمایه خود خودروی صفر خریداری کنید و تا زمانی که قیمت آن‌ها احتمالاً افزایش پیدا می‌کند از آن‌ها نگهداری کنید. علت عدم استفاده از خودرو هر چه که باشد باید بدانید که نگداری از خودروی کارکرده یا کار نکرده برای مدت زمانی طولانی نیاز به رعایت کردن برخی موارد دارد.

اگر خودرویتان را مدت مدیدی به امان خدا در خیابان یا گاراژ و پارکینگ منزلتان رها کنید، هنگام استفاده از آن خواهید دید که در ابتدا باتری‌اش از کار افتاده یا حتی بدترموتورش آسیب دیده، تایرهایش از بین رفته‌اند و زیر کاپوت هم با فرسودگی، خوردگی و … رو به رو شده‌اید.

نکات فنی ماشین پارک خودرو

مکان مناسب برای پارک خودرو

برای نگهداری از خودرویی برای مدت زمان طولانی حتماً نیاز به یک پارکینگ و مکانی امن برای نگهداری دارید. گاراژ شخصی مکان ایده آلی برای نگهداری از خودرو است. اینگونه، خودرو در دمای نسبتاً ثابت نگه داشته خواهد شد.

اگر منزلتان گاراژ ندارد، یا آپارتمان فاقد پارکینگ است بهتر است با صرف مقداری هزینه نگهداری آن را به پارکینگ عمومی بسپارید. اگر می‌خواهید این کار را بکنید یک روکش ضدآب برای پوشاندن ماشین تهیه کنید تا ماشینتان خشک و تمیز باقی بماند. دقت کنید که مکان نگهداری باید از تابش مستقیم خورشید، بارش برف، باران، رطوب، گرما و سرما در امان باشد.

باک بنزین خودرویتان رو پر کنید

این نکته هم مربوط به زمانی است که مدت‌ها بیش از سی روز نمی‌خواهید از خودرو استفاده کنید. با پر کردن باک بنزین مانع انباشت رطوبت داخل باک و خشک شدن محفظه‌ی آن خواهید شد. همچنین بهتر است یک ثابت کننده‌ی سوخت بخرید که مانع انباشت اتانول شود و از زنگ زدگی موتور جلوگیری کند. ثابت کننده‌ی سوخت تا ۱۲ ماه مانع از بین رفتن بنزین می‌شود.

البته در رابطه با خودروهای گاز سور و یا دوگانه توصیه می‌شود مخزن گاز را برای ایمنی بیشتر تخلیه کنید.

البته در هر دو حالت با در دسترس قرار دادن یک کپسول آتشنشانی نزدیک خودرو، موارد ایمنی را به خوبی رعایت کنید.

ترمز دستی را نکشید

اگر می‌خواهید خودرو را جایی پارک کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده نخواهید کرد بهتر است ترمز دستی را نکشید. اگر ترمز دستی و لنت‌ها و روتر ها مدت زیادی با هم در تماس باشند ممکن است اتصالی کنند یا موجب فرسودگی لنت‌ها شود. در عوض پشت تایرها سنگ بزرگ یا مانع قرار دهید تا خودرو حرکت نکند.

باتری را شارژ کنید

اگر به باتری خودرو رسیدگی نکنید خالی خواهد شد. بنابراین یک نفر را مأمور کنید تا هر یک دو هفته یکبار خودرو را استارت بزند و حتی الامکان نزدیک به ۱۵ دقیقه براند.

این کار چند مزیت دارد:اول اینکه باتری خودرو را شارژ نگه خواهد داشت و موجب می‌شود، موتور و دیگر قطعات را روان و لغزان نگه می‌دارد. همچنین فکر خوبی است اگر کولر یا بخاری خودرو را هم روشن کند تا قطعات با نظم کار کنند و هوای داخل اتاقک خودرو هم تهویه شود.

روغن خودرویتان را عوض کنید

اگر مدت زمانی که به ماشینتان نیازی ندارید تنها یکی دو هفته است از این مرحله رد شوید. اما اگر بیش از سی روز دست به خودرو نخواهید زد روغن آن را عوض کنید چون که روغن موتور استفاده شده دارای آلاینده‌هایی است که می‌تواند به موتور آسیب بزند.

این آلودگی‌ها به مرور ته نشین شده و موجب خوردگی در محیط می‌شود و می توتاند خسارت‌های جبران ناپذیری به خودرو شما وارد کند. البته اگر خودرو صفر است و یا خیلی کارکرد ندارد شاید نیازی به انجام این کار نباشد.

خورویتان را بشویید

حتماً قبل از اقدام به انتقال خودرو به پارکینگ برای نگهداری طولانی مدت تمیز کاری اساسی لازم است. شاید شستن ماشینی که تا شش ماه آینده نیازی به آن ندارید کار بیهوده‌ای به نظر برسد اما این کار آسانی است و نباید به سادگی از آن بگذرید.

فضله‌ی پرندگان و قطرات باران و دوده‌ی خودروها به راحتی به رنگ و زیبایی ماشیتان آسیب می‌زنند و رنگ خودرو را به مرور زمان کدر می‌کند . حتماً چرخ‌ها و داخل سپرها را از آلودگی گل و لای و روغن و قیر پاک کنید. این تمیز کاری برای داخل خودرو و همچنین موتور هم صدق می‌کند.

به تایرها دقت کنید

اگر خودرو را مدت زیادی رها کنید، در تایرها کم کم سطح صاف ایجاد خواهد شد چرا وزن خودرو فشار می‌آورد. این پروسه در دمای سردتر و تایرهای نامرغوب‌تر زودتر رخ می‌دهد. در اکثر موارد کافی است یک فرد ماشین را هر از جند گاهی بیرون ببرد و دوری بزند تا دمای خودرو به حالت عادی برگردد و تایرها هم خالی نشوند.

اما در موارد حاد، سطح صاف ممکن است در تایر دائمی شود و مجبور به تعویض تایر شوید. اگر بیش از سی روز از خودرو استفاده نخواهید کرد بهتر است چرخ‌های خودرو را در بیاورید و هر چهار طرف خودرو را روی جک بگذارید.

این فرایند کمی وقت می‌گیرد اما به زحمتش می‌ارزد. وقتی برگشتید با خیال راحت تایرها و چرخ‌ها را سر جا قرار می‌دهید و آب هم از آب تکان نخورده است.

اما بعد از مدت‌ها که خواستید از خودرو استفاده کنید چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید؟

زیر کاپوت را بررسی کنید و برگ و آشغال و جانور مرده را بیرون بریزید. ببینید آیا جانورها سیم‌ها و شلنگ‌ها را نجویده باشند.

برف پاک کن‌ها را چک کنید تا از ترک نخوردن و محکم بودنشان مطمئن شوید

فشار تایر را بررسی کنید و تایرها را تا درجه‌ی توصیه شده باد کنید

ترمزا را بررسی کنید. ممکن است روی روتورها زنگ خوردگی وجود داشته باشد. در اکثر موارد وقتی ماشین را به مدت کوتاهی برانید این زنگ‌ها از بین می‌روند.

مایعات خودرو را بررسی کنید تا ببینید نشتی ندهند و در سطح توصیه شده قرار داشته باشند.

اگر کابل باتری را قطع کرده‌اید حتماً آن را دوباره وصل کنید و از تمیز بودن ترمینال باتری هم مطمئن شوید.

خودرو را بشویید تا هر گونه آلودگی از آن پاک شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ