چه افرادی نباید دل و جگر بخورند؟

0

زینب ابراهیمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: معمولا افراد از خوردن دل و جگر و قلوه لذت می‌برند اما این مواد در عین مفید بودن می‌توانند برای بعضی اشخاص ممنوعیت مصرف داشته باشند.

منابع غذایی ویتامین A مضرات جگر گوسفندی متخصص سلامت متخصص تغذیه عوارض خوردن جگر در بارداری سلامت نیوز رژیم درمانی چیست خواص و مضرات دل و جگر بهترین متخصص تغذیه

وی افزود: دل و جگر مرغ به دلیل مواد هورمونی و آنتی بیوتیک‌هایی که به آن تزریق می‌شود

توصیه نمی‌شود اما دل و جگر و قلوه گاو و گوسفند سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، اسید فولیک و آهن و روی می‌باشد. ابراهیمی تصریح کرد: چون کلسترول این مواد غذایی بالا می‌باشد مصرف آنها برای افرادی که بیماری قلبی دارند؛ سالمندان، کسانی که نارسایی کلیه دارند و اشخاص دارای کلسترول بالا مناسب نیست.

تجمع سموم در جگر

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: چون جگر بافتی است که سموم در آن تجمع پیدا می‌کند استفاده از آن برای مادران باردار توصیه نمی‌شود.

در ادامه بیشتر در مورد علت ممنوعیت خوردن جگر در بارداری بخوانید.

خوردن جگر در بارداری ممنوع!

خوردن جگر به دلیل خطرات ویتامین A بیش از حد در دوران بارداری ممنوع است.

برخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود.

بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه ۲۵۶۵ واحد بین المللی است.

در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول دوران بارداری بیش از ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دو برابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند.

منابع غذایی ویتامین A مضرات جگر گوسفندی متخصص سلامت متخصص تغذیه عوارض خوردن جگر در بارداری سلامت نیوز رژیم درمانی چیست خواص و مضرات دل و جگر بهترین متخصص تغذیه

آیا خوردن جگر و دل و قلوه در بارداری خطرناک است؟

قرار گرفتن اندام های گوشتی بدن حیوانات در رژیم غذایی مضرات چندانی ندارد. همانطور که گفته شد ممکن است بعضی افراد در برابر میزان بالای کلسترول این غذاها آسیب‌پذیر بوده و نیاز دارند که در مصرف این اندام های گوشتی زیاده‌روی نکنند.

ویتامین A موجود در منایع حیوانی

از علت ممنوعیت خوردن جگر در بارداری ، امعا و احشاء حیوانات مخصوصاً جگر دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین A است. توجه داشته باشید که نوع ویتامین A دریافتی از منابع گیاهی همانند هویج با ویتامین A دریافتی از منابع حیوانی همانند جگر متفاوت است. وقتی می گوییم که دریافت بیش از اندازه ویتامین A در دوران بارداری سبب بروز ناهنجاری های جنینی می شود، منظورمان ویتامین A موجود در منایع حیوانی و نیز مکمل های دارویی است.

آیا خوردن جگر و دل و قلوه در بارداری خطرناک است؟

متاسفانه از گذشته به مادران باردار توصیه می‌شود برای دریافت ویتامین A طی دوران بارداری به خصوص در ماه‌های اول به مقدار فراوان دل و جگر مصرف کنند اما متخصصان تغذیه بر این باور هستند مصرف اینگونه مواد و دریافت این ویتامین به مقدار فراوان به هیچ عنوان برای مادران باردار مناسب نیست و می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.

جعفریان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مادران باردار دچار فقرآهن هستند گفت: این افراد باید توجه داشته باشند به درمان خودسرانه نپردازند و حتمت با نظارت متخصص تغذیه و یا زنان و زایمان رژیم غذایی خود را پیروی کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ