دریای مدیترانه در کدام کشور است +نقشه

0

دریای مدیترانه در کدام کشور است ، دریای مدیترانه مال کدام کشور است ، دریای مدیترانه برای کدام کشور است ، دریای مدیترانه متعلق به کدام کشور است ، دریای مدیترانه از کدام کشور است ، دریای مدیترانه کجاست ، دریای مدیترانه در کجای ترکیه قرار دارد

دریای مدیترانه در کدام کشور است

جواب و پاسخ سوال دریای مدیترانه در کدام کشور است

دریای مِدیتِرانه (به فرانسوی: Méditerranée) دریایی حدوداً مستطیل‌شکل در مجاورت اقیانوس اطلس است که در موقعیتی راهبردی قرار گرفته و اروپا را به آسیا متصل می‌کند. این دریا از شمال به اروپا، از جنوب به آفریقا، از شرق به آسیا و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می‌شود. مدیترانه از سوی خاور توسط کانال سوئز به دریای سرخ و از سمت باختر از طریق تنگه جبل‌الطارق به اقیانوس اطلس راه دارد.

مدیترانه از لحاظ کشتیرانی و ترابری دریایی از مهم‌ترین دریاهای جهان به‌شمار می‌رود. وسعت این دریا ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. میانگین ژرفای مدیترانه ۱۵۰۰ متر و عمیق‌ترین نقطه ثبت‌شده آن ۵٬۲۶۷ متر در محلی به نام ژرفنای کالیپسو در دریای ایونی است.

دریای مدیترانه

کشورهای حاشیه‌ای دریای مدیترانه

۲۱ کشور مستقل شامل ۱۴ کشور جنوب اروپا، ۵ کشور شمال آفریقا و ۲ کشور آسیایی لبنان و سوریه در دریای مدیترانه خط ساحلی دارند. همچنین مناطق غیرمستقل قبرس، نوار غزه و جبل الطارق نیز دارای خط ساحلی در این دریا هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ