زلزله ترکیه چه ساعتی بود و چند ثانیه طول کشید

1

زلزله ترکیه چه ساعتی بود ، زلزله ترکیه چند ثانیه بود ، زلزله ترکیه چقدر طول کشید ، زلزله ترکیه چند ثانیه طول کشید بهمن ۱۴۰۱ ، زمین لرزه ۲۰۲۳ ترکیه–سوریه

ساعت وقوع زلزله ترکیه و سوریه

در ۶ فوریه ۲۰۲۳، در ساعت ۰۴:۱۷ به وقت ترکیه، دو زمین‌لرزه سهمگین در فاصله کمتر از ۹ ساعت، مرکز، جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و خسارات گسترده‌ای را به جای گذاشت. در این زلزله تاکنون دست‌کم ۱۹,۷۷۰ نفر کشته و بیش از ۷۰,۲۱۰ نفر زخمی شده‌اند.

زلزله ترکیه

نخستین زلزله در ۳۴ کیلومتری غرب غازی ینتاب رخ داد که با مقیاس شدت مرکالی اصلاح‌شده IX (شدید و وحشت‌آور) و بزرگی ۷٫۸ ریشتر، قوی‌ترین زمین‌لرزه در عصر معاصر در این منطقه، بعد از زمین‌لرزه ۱۹۳۹ ارزنجان بوده‌است. این در حالی است که احتمالاً زلزله ۱۶۶۸ آناتولی شمالی از آن مهلک‌تر بوده‌است. همچنین این ویرانگرترین زمین‌لرزه‌ای است که از زمان زمین‌لرزه ۱۹۹۹ ازمیت در این منطقه روی داده‌است. این زلزله یکی از معدود زمین لرزه های مهیبی است که تاکنون در منطقه شام رخ داده همچنین سومین زلزله مرگبار جهان در طی ۱۲ سال گذشته پس از زلزله هائیتی ۲۰۱۰ و زمین‌لرزه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ژاپن از نظر تعداد تلفات بوده است. آسیب‌های ساختاری این زلزله علاوه بر ده استان ترکیه و چهار استان سوریه تا شعاع کشورهای اسرائیل، لبنان و قبرس گسترده بوده‌است.

این زمین‌لرزه پس‌لرزه‌های متعددی را به دنبال داشت که قوی‌ترین آنها به بزرگی ۶٫۷ ریشتر به ثبت رسید. دومین زمین‌لرزه ۹ ساعت بعد، در ۴ کیلومتری جهت جنوب-جنوب شرقی شهر اکینوزو در استان قهرمان‌مرعش در ساعت ۱۳:۲۴ به وقت ترکیه رخ داد که دارای حداکثر شدت مرکالی IX (شدید و وحشت‌آور) و بزرگی ۷٫۸ ریشتر بود و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد.

زلزله ترکیه

تاریخ محلی : ۶ فوریه ۲۰۲۳ میلادی و بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

زمان وقوع زلزله به وقت محلی :

۰۴:۱۷ زمان در ترکیه (UTC+3)

۱۳:۲۴ زمان در ترکیه (UTC+۳)

مدت استمرار : ۷۵ ثانیه

بزرگی زلزله :

۷٫۸ مقیاس‌های بزرگی لرزه‌ای

۷٫۵ مقیاس‌های بزرگی لرزه‌ای

عمق

۱۷٫۹ کیلومتر (۱۱ مایل)
۱۰٫۰ کیلومتر (۶ مایل)

مرکز زلزله

۳۷٫۱۷۴°شمالی ۳۷٫۰۳۲°شرقی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی می گوید

    اطلاعاتتون غلط بود