در آیات قران زیباترین رنگی که معرفی شده است کدام رنگ است

0

در آیات قران زیباترین رنگی که معرفی شده است کدام رنگ است؟

بهترین رنگ ها درقرآن چه رنگی است؟

از رنگ های سفید(۱) سیاه (۲) سرخ (۳) سبز (۴) زرد (۵) کبود(۶) و …، در قرآن به مناسبت های مختلف یاد شده؛ ولی رنگی که در قرآن کریم به عنوان بهترین رنگ معرفی شده، رنگ خدایی است؛ چنان که خداوند متعال می فرماید:

« صِبْغَهَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَه؛ (۷) رنگ خدایی [بپذیرید] و چه رنگی بهتر از رنگ خداست‏».

مفسران (۷) نوشته‏ اند که: در میان مسیحیان معمول بود که فرزندان خود را «غسل تعمید» می‏دادند، گاه ادویه مخصوص زرد رنگی به آب اضافه می‏کردند و می‏گفتند: این غسل مخصوصا با این رنگ خاص باعث تطهیر نوزاد از گناه ذاتی- که از آدم‏ به ارث برده است- می‏شود.

درسهایی از قرآن با جواب

قرآن بر این مطلب بی‏ اساس خط بطلان می‏کشد و با تعبیری بسیار لطیف و زیبا و کنایی می‏فرماید: تنها رنگ خدایی را بپذیرید که همان رنگ ایمان، توحید خالص و اسلام است.

البته ناگفته نماند که خداوند جسم نیست تا رنگ داشته باشد؛ منظور از رنگ خدا، رنگ بی‏رنگی، رنگ مساوات و عدالت، رنگ برابری و برادری، رنگ وحدت، رنگ پاکی، رنگ توحید و اخلاص است که در پرتو آن، همه‏ رنگ‏های نژادی، خرافات، نفاق و شرک حذف می‏شود. پذیرش رنگ خدایی، روح و جان را از آلودگی‏ها پاک می‏کند و در حقیقت، این همان بی‏رنگی و حذف همه‏ رنگ‏هاست.

در احادیث متعددی از امام صادق (ع) در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: «صِبْغَهَ اللَّهِ» و رنگ خدا، آیین پاک اسلام است.(۹)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ