برندگان بورس در ثلث اول ۹۲

0
دنیای اقتصاد- اگرچه فعالان بازار سرمایه چهارمین ماه سال را با زیان ۴ درصدی سپری کردند، اما شاخص بورس در تیرماه توانست با رشد ۱۳ درصدی به حرکت فزاینده خود ادامه دهد.فصل مجامع شرکت‌های بورسی با سود ۴/۴۵ درصدی برای فعالان بازار سرمایه به پایان رسید و بار دیگر برتری بورس در مقایسه با بازارهای رقیب به نمایش گذاشته شد.نوسان‌های نگران‌کننده‌ دلار، افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و رکود دنباله‌دار بازار مسکن، جاذبه سرمایه‌گذاری در این بازارها را کاهش داد و موجب شد سرمایه‌ها به سمت تالار شیشه‌ای سوق یابد.گروه‌های مختلف صنایع بورسی در چهار ماه ابتدای سال‌جاری با سودآوری مناسب توانستند بازدهی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند، به‌گونه‌ای که از میان ۴۰ گروه فعال در بورس، تنها یک گروه با زیان همراه شد.در این میان شاخص گروه محصولات کاغذی با بازدهی ۵/۱۶۳ درصدی، صدرنشین صنایع بورسی محسوب می‌شود.شاخص صنایع غذایی و لاستیک نیز به ترتیب با بازدهی ۱۶۰ و ۴/۱۵۳ درصدی در رده‌های دوم و سوم برترین‌های ثلث اول بورس جای گرفتند.از سوی دیگر شاخص صنعت محصولات چوبی با افت ۸ درصدی به عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت بورس در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۲ شناخته شده است.
رشد یکپارچه صنایع بورسی در فصل مجامع
 در چهارماهه نخست سال جاری تنها یک صنعت بورس به سرمایه‌گذاران خود زیان رسانده است
گروه بورس- علیرضا باغانی: تیرماه ۹۲ هم به سر آمد و بازار سهام با ارائه عملکردی اعجاب‌انگیز و ثبت رکوردهای خیره‌کننده سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود کشاند.
بررسی عملکرد بازار سهام در تیرماه سال جاری از رشد ۱۳ درصدی شاخص بورس تهران حکایت دارد و این در حالی است که سرمایه‌گذاران این بازار طی تیر ۹۱ با تجربه زیان ۴ درصدی، بدترین ماه بورس را سپری کرده بودند. اما این عملکرد در خور توجه سبب شد تا عملکرد بازار سهام در چهار ماهه اول سال یا به تعبیری واضح‌تر در فصل مجامع با ثبت سودآوری ۴/۴۵ درصدی سپری شود، شرایطی که بورس را در صدر توجهات فعالان اقتصادی قرار داد و سبب شد تا شمار زیادی از مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کشیده شوند. این آمار حاکی از آن است که شاخص ۳۸ هزار و ۴۰ واحدی آخر سال ۹۱ در پایان تیرماه ۹۲ ارتفاع ۵۵ هزار و ۳۲۹ واحدی را تجربه کرده است که معادل تغییرات مثبت ۴/۴۵ درصدی و در واقع رشد ۱۷ هزار و ۲۸۹ واحدی است که در یک کارنامه ۴ ماهه برای بورس تقریبا بی‌سابقه بوده است، اما این رکورد به واقع اعجاب‌انگیز در شرایطی برای بورس تهران رقم می‌خورد که بازار سهام در کل سال ۹۱ معادل ۸/۴۶ درصد بازدهی داده بود. بازارهای موازی همچنان در حاشیه اما رصد سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به اصطلاح رقیب بورس گویای ادامه حاشیه‌نشینی سکه و طلا است، به طوری که طلای ۱۸ عیار ایرانی از گرمی ۱۳۱ هزار تومان در آخر سال ۹۱ به سطح ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ تومان تنزل پیدا کرده و ۲۲ درصد زیان به خریداران خود رسانده است، حال آنکه این نوع طلای پرمعامله در ایران سال گذشته طعم شیرین سود ۷۰ درصدی را به خریداران خود چشانده بود.
حال کمی آن طرف‌تر یعنی در بازار سکه، آمار و ارقام موجود گویای افت ۲۲ درصدی قیمت این مسکوک پرطرفدار است تا جایی که سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی پایان اسفند ۹۱ به رقم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان در پایان تیر ۹۲ رسیده و عملا یک‌سوم از بازدهی ۷۵ درصدی خود در سال ۹۱ را پس گرفته است. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که طلا در بازارهای جهانی هم با سکه و طلای ایرانی همراهی لازم را نکرده و با افت ۱۷ درصدی خود بر بی‌رونقی بازار معاملات این دو کالا در ایران دامن زده است. بررسی آمارهای موجود حاکی از آن است که هر اونس طلا در بازارهای جهانی از عدد هزار و ۵۹۲ دلار در آخر سال ۹۱ به رقم هزار و ۳۱۷ دلار در پایان تیرماه سال جاری رسیده است که معادل افت ۱۷ درصدی است، اما طلا در جهان طی سال گذشته تصویر بهتری را از خود به نمایش گذاشته بود و فقط ۴ درصد منفی بود. اما دلار، این ارز دردسرساز و البته همچنان پراهمیت که پاشنه خیلی از فعالیت‌های اقتصادی روی آن می‌چرخد، در ۴ ماهه گرم سپری شده از سال ۹۲ هم نتوانست در مقابل فشارهای موجود برای افت، مقاومت کرده و خود را متعادل نگه دارد. بررسی عملکرد دلار نشان می‌دهد که این ارز پرمعامله در این مدت ۷/۶ درصد افت کرده است، ارزی که سال گذشته ۸۰ درصد رشد را تجربه کرده بود، در پایان تیرماه ۹۲ قیمت سه هزار و ۱۷۰ تومانی را به خود دیده است که معادل افت ۲۳۰ تومانی است.
اما از بازار مسکن هم خبرهای رسیده از رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ مسکن در تهران حکایت دارد، هرچند البته شرایط بازار مسکن رکودی است، اما به هر حال قیمت‌ها در آن همچنان بالاست و چشم‌انداز مشخصی برای متعادل شدن ندارد. این شرایط در حالی در بازار مسکن و ساختمان جاری است که این بازار در سال گذشته طبق آمار رسمی ۴۰ درصد و طبق آمار غیررسمی عددی معادل ۹۰ درصد رشد قیمت را به خود دیده بود. چه گروه‌هایی پربازده بودند؟ اما سودآوری اعجاب‌انگیز بورس تهران در شرایطی رقم می‌خورد که در این مدت به جز یک گروه، بقیه صنایع بورسی با بازدهی مثبت مواجه بوده‌اند.
محسن نظری تحلیلگر سایت بورس۲۴ در این باره گفت: در عملکرد ۴ماهه شاخص‌‌ها شاهد بازدهی بیش از ۵/۱۶۳ درصدی شاخص گروه محصولات کاغذی هستیم، گروهی که شامل دو سهم کاغذ‌سازی کاوه و کارتن ایران است. دو سهمی که روند صعودی خوبی را طی یک ماه اخیر در پیش گرفته و بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. به گفته وی، در پله دوم بهترین بازدهی ۴ ماهه سال ۹۲ شاهد بازدهی ۱۶۰ درصدی گروه صنایع غذایی بودیم. گروهی که این روزها شرکت‌‌های لبنی حاضر در آن به دلیل افزایش نرخ ۱۵ درصدی قیمت لبنیات با بازدهی‌‌های نجومی و خیره کننده ای، رشد عجیب شاخص این صنعت را رقم زده‌اند. در همین حال، سومین رتبه بیشترین بازدهی ۴ماهه سال ۹۲ نصیب شاخصی شده که سهام گروه صنعتی بارز، ایران تایر، لاستیک سهند، ایران تایر و سایر شرکت‌‌های تایر ساز را در دل خود داشته و به دلیل رشد بالای قیمتی سهام شرکت‌‌های حاضر در این گروه ناشی از افزایش قابل توجه سود این شرکت‌‌ها، شاهد سودآوری عالی سهام این گروه هستیم. نظری خاطرنشان کرد: در این پروسه زمانی شاخص محصولات چوبی با افت ۸ درصدی بیشترین زیان دهی را از خود به نمایش گذاشته، گروهی که تک سهم فیبر ایران را در دل خود جای داده است. این گروه تنها گروهی بود که در ۴ ماهه ابتدایی سال با زیان همراه بوده است.
تحلیل بورس امروز برندگان بورس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ