با انضباط فردی مسیر موفقیت را طی کنید

0

نظم و انضباط به عنوان یک مزیت ارزشمند در زندگی انسان است که می تواند اساس موفقیت هر فرد در زندگی قلمداد شود.

نظم انواع مختلفی داشته که در جایگاه های مختلفی کاربرد دارد و مهم ترین آنها می‌تواند نظم رفتاری، نظم شخصی و … باشد. به طور معمول از ابتدای کودکی در خانواده و مدرسه، کودکان را برای داشتن نظم و انضباط فردی و اجتماعی آموزش می‌دهند. چرا که بسیار مهم است افراد از سنین پایین برای دستیابی به موفقیت آماده شوند و آموزش های لازم را کسب و تمرینات آن را انجام دهند. تقریبا همه به خوبی می دانند که نظم موضوعی است که می تواند پایه و اساس موفقیت های فرد باشد.

نظم و انضباط در زندگی موفقیت در زندگی و کار متخصص روانشناسی عامل موفقیت روانشناسی موفقیت روانشناسی بالینی روانشناسی ایجاد انگیزه روانشناسی روانشناس راه موفقیت راز موفقیت دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی چگونه انضباط فردی داشته باشیم تاثیر انضباط فردی بر زندگی انضباط فردی چیست

برایان تریسی نیز معتقد است شاه‌کلید دستیابی به موفقیت، انضباط فردی است.

با نظم دادن به زندگی شخصی خود می‌توانید مسیر رسیدن به اهداف‌تان را هموارتر کنید چرا که تأثیر نظم در موفقیت یکی از معیارهایی است که افراد موفق در کتاب‌ها و سمینارهای خود بر آن تأکید بسیاری دارند.
اهمیت داشتن مفهوم انضباط شخصی زمانی بسیار قابل‌درک می‌شود که تصمیم گرفته‌اید کارهای بزرگی انجام دهید. فردی که هدفی در زندگی ندارد و در روزمرگی گرفتارشده و نمی‌داند هدف از زندگی چیست هیچ اهمیتی برای داشتن نظم شخصی قائل نخواهد بود.

راه‌های تقویت انضباط فردی:

اهداف خود را به اهداف کوچک‌تر و مقطعی‌تر تقسیم کنید.
به‌جای تصور آنچه از دست می‌دهید تصور کنید چه به دست خواهید آورد.
پیشرفت روزانه خود را بررسی کنید.
مطمئن شوید اهداف شما دقیقاً همان چیزهایی هستند که می‌خواهید.
دوستانی را برای کمک و حمایت در راه رسیدن به موفقیت انتخاب کنید.
از لحاظ ذهنی خود را برای شکست‌های احتمالی آماده‌ سازید.
برای مواقعی که اراده شما تحلیل می‌رود برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید آن را دوباره‌سازی کنید.

جواد عینی‌پور روانشناس درباره انضباط فردی و تاثیر آن بر موفقیت، اظهار کرد: انضباط فردی یعنی اجرا و داشتن تعهد به یک‌‌سری از قواعد و قوانین در چهارچوب معیارهای لازم که فرد از خود نشان می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به شاخصه‌های انضباط فردی، ادامه داد: مدیریت زمان یکی از این شاخصه‌ها است که وقتی فرد از همه ظرفیت‌های زمان خود به درستی استفاده می‌کند و آن را به طور مفید و موثر در بخش‌های مختلف امور زندگی‌اش اختصاص می‌دهد یعنی مجهز به مهارت مدیریت زمان است.

وی افزود: تفکر منطقی از دیگر شاخصه‌های انضباط فردی است و شخص مسائل خود را به شیوه‌ای که منطقی باشد حل کرده و مرحله به مرحله به موضوع نزدیک می‌شود تا به صحت آن برسد. در تفکر منطقی شخص از هوا و هوس و استدلال‌ احساسی دروی کرده و زمانی که به این مهم دست پیدا می‌کند، اضطراب، استرس و ناراحتی‌های وی کاهش می‌یابد و دیگر قضایا را بزرگ نمایی یا کوچک نمایی نمی‌کند و تعمیم دهی افراطی ندارد.

وی تفکر انتقادی را دیگر شاخصه انضباط فردی دانست و تصریح کرد: وقتی شخصی از تفکر انتقادی برخوردار است یعنی توانایی برخورد با مسائل و مشکلات مختلف زندگی را همراه با درنظر گرفتن نکات مثبت و منفی و بدون قضاوت غلط دارد.

این روانشناس ادامه داد: عمل به تکالیف فردی و شخصی در انضباط فردی حائز اهمیت است چرا که یک‌سری تکالیف برای هر فرد وجود دارد که هم از لحاظ شخصی و هم وجودی اهمیت دارد. یعنی اهمیت به بهداشت، آراستگی، ورزش، انجام تکالیف دینی و… که فرد آن‌ها را طبق استانداردهای لازم سر موعد مقرر و بر اساس اصول انجام می‌دهد.

وی افزود: مدیریت هیجانات و مهارت‌های ارتباطی در به دست آوردن انضباط فردی لازم است یعنی فرد باید توانایی کنترل خشم، غم و شادی خود را داشته باشد و از افراط و تفریط در عواطف و احساسات خود جلوگیری کند و از طرفی هم در بعد ارتباط مهارتی شخص ریشه‌های روانشناختی ارتباط را باید در خود تقویت کند مانند خودشناسی، عزت نفس، خودکارآمدی، اعتماد به نفس و… که مولفه‌های روانشناختی ارتباط فردی است.

عینی پور گفت: انضباط فردی یک پیوستگی واضحی با موفقیت دارد و فرد زمانی می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند که در حوزه‌های مختلف انضباط فردی توانایی‌های لازم را کسب و تقویت کرده باشد چراکه انضباط فردی در انسان انسجام لازم برای گذر از پله‌های موفقیت را می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فرد مدیریت زمان،هیجانات، مهارت‌های ارتباطی و… را دارد تمام این موارد سبب شده تا گوهر وجودی فرد برای تامین حداقل‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را داشته باشد. بنابراین اگر خواهان موفقیت تحصیلی، اقتصادی و… هستید باید توانایی‌های خود را در حوزه‌های مختلف انضباط فردی افزایش دهید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ