مهارت نه گفتن را یاد بگیریم

0

قدرت نه گفتن ، مثال برای نه گفتن ، مهارت نه گفتن در دانش آموزان ، نه گفتن محترمانه ، تحقیق در مورد مهارت نه گفتن ، مهارت نه گفتن در نوجوانان

مهارت نه گفتن را یاد بگیریم

مهارت نه گفتن به این معنا است که بدانیم چه زمانی باید درخواست دیگران را رد کنیم. این کاملاً طبیعی است که همواره نتوانیم درخواست دیگران را بپذیریم، چراکه هر کدام از ما حد و مرزها و شرایط خاص خود را داریم. نه گفتن به دیگران ابداً به معنی بی احترامی و طرد کردن آن ها نیست بلکه به این معنا است که ما برای خود و حد و مرزهایمان ارزش قائل می شویم.

چرا مهارت نه گفتن را نداریم

ما در سیستم هایی رشد کرده‌ایم که مظلومیت و خجولی را یک ارزش به حساب می آورند. مدرسه، دانشگاه، خانواده و سبک زندگی ایرانی همیشه از عباراتی مثل «مؤدب بودن»، «سر به زیر بودن» و «محجوب بودن» برای توجیه خجولی استفاده کرده اند. رشد کردن در این سیستم یکی از بزرگ ترین دلایلی است که اکثر ما ایرانی ها خجالتی بار آمده ایم و نمی توانیم قاطع باشیم.

مهارت نه گفتن متخصص روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی

مهارت نه گفتن

لیلا شقاقی متخصص روانشناسی بالینی کودک و نوجوان گفت: برخی از افراد نمی توانند به راحتی از نه گفتن استفاده کنند و باعث مشکلات عجیب و غریبی در زندگی شان می شود. زمانی که اهداف و خواسته های خود را شناسایی کنیم آن وقت برایمان نه گفتن راحت تر می شود. همین امر باعث می شود که افراد با مشکلات سخت و زیادی رو به رو شوند. بهتر است تمام افراد روش نه گفتن را یاد بگیرند.

او افزود: موافقت کردن و گفتن بله خیلی راحت‌تر از نه گفتن است. همه ما می‌دانیم نه گفتن برای همه افراد آسان نیست البته گاهی همه جا گفتن نه جواب نیست و ممکن است پیامد داشته باشد. بیشتر اوقات همه دوست ندارند بله بگویند به همین دلیل با گفتن آن عواقب بدی برایشان به همراه دارد.

شقاقی بیان کرد: مهمترین نکته‌ای که در نه گفتن به ما کمک می‌کند این است که بدانیم هدف زندگی‌مان چیست؟ به طور مثال شغل، زندگی مشترک، موقعیت اجتماعی، تحصیل. زمانی که نه گفتن را یاد بگیریم می‌تواند کمک کننده در مراحل تمام زندگی باشد. در واقع هر چقدر افراد خود را بهتر بشناسند، راحت‌تر تصمیم می‌گیرند که چه چیز‌هایی به رویاهایشان نزدیک‌تر است. در این بین همه نیاز به آموزش دارند تا بتوانند با این مهارت رو به رو شوند.

او افزود: بیشترین دلیل این است که فکر کنیم با این کارمان کسی از دستمان ناراحت شده یا از نظر او آدم خوبی به نظر نمی‌رسیم حتی دلایل دیگری هم برای نه نگفتن می‌تواند وجود داشته باشد. این افکار نشان دهنده خیرخواهی و حسن نیت افراد محسوب می‌شود، اما خیلی از این ترس‌هایی که وجود دارد، فقط زاده ذهن ما هستند. اگر طرف مقابل فردی با ملاحظه‌ای باشد و از نه گفتن به موقع استفاده کند، حتما دلیل نه گفتن او برای دیگران معقول‌تر خواهد بود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: کمک کردن به دیگران در صورتی خوب است که به کار‌ها و برنامه‌های خود بیشتر توجه کنیم. امور شخصی و مراقبت از خود، بهترین بهانه برای نه گفتن است. تصور کنید که برای حل یک مشکل در مدت زمان کوتاه درخواستی می‌شود، در این مواقع انجام این درخواست‌ها دو تا سه ساعت از وقت شما را اشغال خواهند کرد. در چنین وضعیتی متوجه عقب افتادن بسیاری از امور روزانه‌مان می‌شویم، در حالی که با یک «نه» گفتن ساده می‌توانیم آن را به زمان دیگری موکول کنیم.

شقاقی گفت: اگر بدون توضیح دادن موضوعی درخواستی را رد کنید، به طرف مقابل نشان خواهید داد که درخواست غیرمنطقی و مشکل داری را خواستار بوده است. بهترین کار این است که راه و روش نه گفتن را از همه جهات یاد بگیریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ