اکسیدان مناسب برای موهای سفید

0

با افزایش سن موها کم‌کم رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و سفید می‌شوند. برای برخی افراد این تغییر رنگ مو بسیار خوشایند و دلپذیر بوده؛ اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند موهای سفید خود را رنگ کنند. در کنار انتخاب رنگ موی مناسب، توجه به انتخاب اکسیدان مناسب برای موهای سفید هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اکسیدان محصولی است که باعث فعال شدن رنگ مو می‌شود و در انواع و شماره‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. اکسیدان از آب اکسیژنه ساخته شده است که می‌تواند پولک‌های مو را باز کند. هرچه فولیکول مو بیشتر باز شود، رنگ‌پذیری مو افزایش می‌یابد و در نتیجه موهای سفید به خوبی پوشانده می‌شوند.

دلایل سفید شدن مو چیست؟

سفید شدن مو یک پدیده طبیعی است که همه افراد دیر یا زود با آن مواجه می‌شوند. سفیدی مو مختص به جنسیت نیست و برای آقایان و خانم‌ها رخ خواهد داد. بسیاری از افراد، از سفید شدن موهای خود لذت می‌برند و در مقابل برخی از افراد به دنبال راهی برای رفع سفیدی موهایشان هستند. دلایل بسیار زیادی سفیدی موی ما را کنترل می‌کنند که در ادامه به برخی از این دلایل می‌پردازیم:

  • ژنتیک: از اصلی‌ترین دلایل سفیدی مو، ژنتیک و عوامل ارثی می‌باشد. سن سفید شدن مو در افراد مختلف بنا به ژنتیکشان متفاوت می‌باشد. برخی افراد در سن ۲۰ سالگی و یا حتی کمتر آن را تجربه می‌کنند و برخی در ۴۰ سالگی. این اتفاق در اکثر فرزندان نیز ادامه خواهد داشت.
  • استرس: یکی از عوامل شایعی که باعث سرعت گرفتن سفیدی موها هستند، استرس و فشار عصبی است. فشارهای عصبی، اضطراب، نگرانی و این قبیل مشکلات به طور موثری بر ساختار مو و رنگدانه‌ها تاثیر گذاشته و سبب تسریع سفید شدن موها می‌شوند. برای جلوگیری و کاهش تاثیر این عوامل، داشتن یک برنامه ورزشی منظم و شرکت در جلسات مدیتیشن توصیه می‌شود.
  • تغذیه نامناسب: نوشیدنی‌های الکل دار، غذاهای پرادویه،، فست فودها و … بر سلامت موها، فولیکول‌ها و رنگدانه‌ها تاثیر داشته و با ایجاد واکنش‌های مضر و تولید رادیکال‌های آزاد موجب تسریع روند سفیدی موها خواهند شد. از این رو با اجتناب از مصرف این مواد و قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم روزانه خود می‌توانید از تغییر رنگ و آسیب دیدن موها به طور موثری جلوگیری کنید.
  • مشکلات هورمونی: سفید شدن موها به دلیل مشکلات هورمونی هم در خانم‌ها و هم در آقایان اتفاق می‌افتد؛ اما این موضوع در بین خانم‌ها به دلیل نوسانات هورمونی بیشتری که تجربه می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. اختلال در ترشح هورمون‌های غدد تیروئید و هیپوفیز بیشترین تاثیر را در سفیدی نابه‌هنگام مو دارند.

 

عملکرد انواع اکسیدان‌ها

به طور کلی اکسیدان‌ها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که تفاوت درصد آن‌ها نشان‌دهنده کاربرد خاصشان می‌باشد. در این بخش به معرفی این ۴ دسته بندی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم تا با دانستن آن‌ها بتوانید اکسیدان مناسب برای موهای سفید را انتخاب و تهیه کنید:

  • اکسیدان ۳ درصد: این نوع ضعیف‌ترین است که معمولا برای مش کردن و هایلایت موها استفاده می‌شود.
  • اکسیدان ۶ درصد: این اکسیدان برای پوشش تارهای سفید بسیار پرکاربرد بوده و در دکلره‌های ضعیف و تکنیک دکوپاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اکسیدان ۹ درصد: این نوع نسبت به اکسیدان ۶ درصد قوی‌تر بوده و از آن بیشتر جهت رنگ‌های با پایه متوسط تا بلوند استفاده می‌نمایند.
  • اکسیدان۱۲ درصد: این اکسیدان درجه روشن‌کنندگی بالایی دارد و معمولا برای دکلره قوی از آن استفاده می‌شود. به دلیل قوی بودن این اکسیدان، نباید مدت زمان طولانی روی سر بماند.

شماره اکسیدان مناسب برای موهای سفید

قبل از رنگ کردن موها باید به این نکته توجه داشته باشید که موهای سفید نسبت به موهای معمولی از آسیب‌پذیری و شکنندگی بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل لازم است شماره اکسیدانی مورد استفاده قرار بگیرد که عملکرد شیمیایی کمتری داشته تا کمترین آسیب را به مو وارد کند.

همچنین به دلیل اینکه فرایند رنگ‌پذیری موهای سفید به آهستگی صورت می‌گیرد، معمولا از اکسیدان ۶ درصد استفاده می‌شود تا مدت زمان طولانی‌تری ترکیب رنگ مو و اکسیدان روی موها باقی بماند و موها به رنگ دلخواه نزدیک شوند. به دلیل ضعیف بودن این اکسیدان، جای نگرانی نیست و آسیب کمتری به موها وارد می‌شود.

نکات مهم برای رنگ کردن موی سفید

بهتر است در هنگام رنگ کردن موها علاوه بر انتخاب اکسیدان مناسب برای موهای سفید، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را کسب کنید:

  • موهای آسیب‌دیده: اگر موهای شما آسیب دیده است، لازم است قبل از رنگ کردن، ابتدا با استفاده از محصولات ترمیم‌کننده به تقویت آن‌ها بپردازید، سپس اقدام به رنگ کردن مو کنید.
  • استفاده از دستکش: اگر خودتان در منزل موهایتان را رنگ می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از رنگ شدن پوست دست خود، حتما از دستکش استفاده کنید.
  • تست رنگ مو: قبل از استفاده از رنگ مو، حتما آن را روی یک قسمت کوچک از پوستتان آزمایش کنید تا از عدم حساسیت مطمئن شوید.
  • میزان مناسب رنگ مو و اکسیدان: برای رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش، نسبت به کار بردن مقدار رنگ مو به اکسیدان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع، ممکن است رنگ مو فعال نشود و موها به رنگ مورد نظر در نیاید.

تثبیت رنگ مو بعد از رنگ کردن موی سفید

بعد از اینکه موفق شدید موهای سفید خود را به رنگ دلخواه درآورید و سفیدی آن را به طور کامل بگیرید، حال لازم است برای تثبیت رنگ مو اقداماتی را انجام دهید. pH مو، پس از انجام عملیات رنگ کردن تغییر می‌کند؛ از این رو برای بازگرداندن pH طبیعی مو بایستی از شامپوهای اسیدی و نرم‌کننده‌های مو استفاده کرد. مصرف این شامپوها نه تنها باعث صاف و هموار شدن کوتیکول مو می‌شود بلکه طراوت و نرمی را به موها برمی‌گرداند و موجب درخشانی رنگ مو نیز می‌شود.

روش رنگ کردن موهای سفید( روش مردانساژ)

برای رنگ کردن موهای سفید روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش مردانساژ است. این روش با تحریک موهای سفید سبب می‌شود تا موها، رنگ را راحت‌تر جذب نمایند. در این روش قبل از شروع رنگ آمیزی، ابتدا اکسیدان ۹ یا ۱۲ درصد را روی قسمت‌های سفید مو بزنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. حال با استفاده از حوله یا پنبه اکسیدان‌ها را پاک کنید و سپس از رنگ اصلی خود استفاده کنید. در این روش پولک‌های مو به خوبی باز شده و مو به راحتی رنگ می‌گیرد.

جمع بندی

در این مطلب به دلایلی سفیدی مو، انواع اکسیدان، نکات مرتبط با  اکسیدان مناسب برای موهای سفید و … پرداختیم. با خواندن این مطالب می‌توانید بهترین اکسیدان مناسب برای موهای سفید را انتخاب کنید و از موهای رنگ‌شده خود نهایت لذت را ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ