با فواید پخت و پز در ظروف سفالی آشنا شوید

0

به نقل از پایگاه «FirstCry Parenting»، بسیاری از ما می‌دانیم که بشر از قدیم الایام از ظروف سفالی برای پخت و پز استفاده می‌کرده است و سفال، یکی از قدیمی‌ترین اختراعات بشری است که از دوره نوسنگی نشأت گرفته است. مورخان قدمت استفاده بشر از ظروف سفالی را ۱۹ تا ۲۰ هزار سال پیش تخمین زده اند.

ظروف سفالی در مقایسه با سایر قابلمه‌ها و ظروف مدرن امروزی، قیمتی بسیار ارزان‌تر دارند و در بسیاری از مناطق دنیا در دسترس است. در این گزارش قصد داریم به برحی از فواید استفاده از ظروف سفالی در پخت و پز بپردازیم:

مجله سلامت طرز استفاده از ظروف سفالی سلامت قلب خواص ظروف سفالی افزایش سلامت قلب

ظروف سفالی طعم خوب به غذا می‌دهند

ظروف سفالی از خاک رس درست شده است که ماهیتی قلیایی دارد. این خاصیت آن را قادر می‌سازد در هنگام پخت با اسید‌های موجود در غذا تعامل داشته باشد و در نتیجه PH آن را متعادل می‌کند. این مسأله نه تنها غذا را سالم‌تر می‌کند، بلکه رایحه دلپذیری نیز به آن می‌بخشد. همچنین غذایی که در ظروف سفالی پخته شده است، غنی شده از مواد معدنی مانند آهن، فسفر، کلسیوم، منیزیم و … می‌شود.

ظروف سفالی ارزش غذایی خود را حفظ می‌کند

باید بدانید که ظروف سفالی دارای ماهیتی متخلخل هستند که همین امر اجازه می‌دهند گرما و رطوبت در طول فرایند پخت به گردش درآید. همین امر به غذا اجازه می‌دهد ارزش غذایی بیشتری را نسبت به غذا‌هایی که در دیگر انواع ظروف تهیه می‌شود، حفظ کند. همچنین گوشت آماده شده در ظروف سفالی، آبدار و ترد باقی می‌ماند. مواد متخلخل به طور کلی به مواد جامدی گفته می‌شود که در ساختارشان حاوی حفره و منفذ هستند و به دلیل آنکه ظروف سفالی نیز ساختارشان دارای حفره و منفذ است، دارای ماهیتی متخلخل اند.

ظروف سفالی برای سلامت قلب شما مفید است

استفاده بیش از حد روغن برای پخت و پز یکی از دلایل مهم افزایش وزن است. در صورتی که می‌خواهید وعده غذایی خود را کمتر چرب کنید، ظروف سفالی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند؛ چرا که به روغن بسیار کمتری برای پخت غذا نیاز دارند. ظروف سفالی زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند و فرآیند پخت در آن‌ها آهسته‌تر بوده و به حفظ رطوبت طبیعی و روغن‌های طبیعی موجود در غذا کمک می‌کنند.

معطر شدن غذای شما

زمانی که شما در ظروف سفالی پخت و پز می‌کنید، عطر واقعی غذا حفظ می‌شود. این مسأله نیز بدان دلیل است که همانطوری که گفته شد، ظروف سفالی ماهیتی متخلخل دارند و نیز فرایند پخت در آن‌ها آهسته است.

ظروف سفالی هوادار جیب شما هستند

همانطوری که در ابتدای گزارش ذکر شد، ظروف سفالی در اندازه‌های مختلفی در بسیاری از مناطق به راحتی در دسترس است و به نسبت دیگر انواع ظروف، قیمت مناسبی دارند؛ بنابراین شما می‌توانید یکی از بهترین انواع آن را با هزینه‌ای اندک انتخاب کنید.

دوری از فلزات مضر و حفظ محیط زیست

قانع کننده‌ترین دلیل برای پخت و پز در ظروف سفالی بدون لعاب، این است که شما با این کار، فلزات مضر را وارد غذای خود نمی‌کنید. علاوه بر این، ظروف سفالی بدون لعاب، برای طبیعت نیز مفیدتر هستند؛ چرا که این‌ها اساس از خاک می‌آیند و پس از آنکه آن‌ها را دور بریزید، راحت به طبیعت باز می‌گردند.

ظروف سفالی لعابدار یا بدون لعاب

نکته مهمی که باید توجه به آن داشت، آن است که سعی کنید از قابلمه‌ها و ظروف سفالی بدون لعاب استفاده کنید؛ چرا که ممکن است موادی که امروزه این ظروف سفالی با آن‌ها لعاب داده می‌شود، موادی باشند که برای سلامتی انسان خطرناک هستند. سوای آنکه فروشنده این ظروف سفالی چه ادعایی داشته باشند، باید دانست ظروف لعابدار حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می‌توانند مواد سمی به هنگام گرم شدن وارد غذا کنند.

طرز آماده سازی و استفاده

شما می‌توانید پس از تهیه یک ظرف سفالی بدون لعاب، برای آماده سازی آن برای اولین بار، آن را چند ساعت در آب فرو کنید و سپس از آب خارج کرده واجازه دهید خشک شود. با این کار احتمال شکستن و ترک برداشتن آن کاهش می‌یابد. برای استفاده و هرگونه پخت و پز در این ظروف باید صبور باشید و از حرارت کم استفاده کنید؛ همچنین برای گذاشتن قابلمه و ظروف سفالی روی آتش مستقیم، از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت زیاد به ظرف سفالی شما آسیب نرساند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ