برای مهمانی در عید شام چی درست کنیم؟

0

یکی از مناسبت‌های مهم برای ما ایرانی‌ها، عید نوروز است که از یک ماه قبل از رسیدن آن به دنبال تدارکات این عید هستیم و دوست داریم آن را به بهترین شکل برگزار کنیم. بحث پخت‌وپز و غذای مهمانی‌های نوروز نیز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که نیاز به تدارکات دارد و حتی از قبل به دنبال لیستی از بهترین غذاها برای مهمانی در عید هستیم.

با توجه به اینکه ما ایرانی‌ها غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را در فرهنگ خود داریم، بنابراین نباید نگرانی‌ای بابت انتخاب غذا برای مهمانی داشته باشیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله بهترین گزینه‌های غذا برای مهمانی عید را نام ببریم تا کار شما در زمان تصمیم‌گیری را راحت کنیم.

سبزی پلو با ماهی

امکان ندارد صحبت از غذاهای عید نوروز کنیم و اشاره‌ای به سبزی پلو با ماهی نشود. سبزی پلو با ماهی از دیرباز به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی نوروز شناخته می‌شود و معمولا این غذا را برای شب سال نو و در روز سال نو می‌پزند. سبزی پلو را حتما با سبزی و سیر تازه درست کنید و می‌توانید ماهی آن را با توجه به سلیقه و ذائقه خود انتخاب کنید. حتی می‌توانید مانند مازندرانی‌ها، سبزی پلو را با ماهی شکم‌پر درست و نوش جان کنید.

رشته پلو

باز هم با یک غذای مناسبتی برای نوروز و دیگر اعیاد ایرانیان باستان مواجه می‌شویم که به آن رشته پلو می‌گویند. ایرانیان معمولا رشته پلو را برای شب چهارشنبه‌سوری نیز درست می‌کنند و به دلیل وجود رشته در این غذا، آن را در اولین شنبه سال نو نیز تهیه می‌کنند، چراکه اعتقاد داشتند با خوردن این غذا رشته کارها در سال جدید را در دست ما خواهید گرفت. بنابراین، اگر به دنبال یک غذای مناسبتی هستید و همچنان دوست دارید غذای خوشمزه تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به رشته پلو فکر کنید.

رشته پلو را می‌توانید هم با گوشت مرغ و هم با گوشت قلقی آماده کنید، اما مدل سنتی آن با گوشت مرغ تهیه می‌شود. این غذا یک رشته غذای مجلسی و بسیار خوشمزه است که می‌توانید آن را در لیست غذاهای عید نوروز قرار دهید.

خورشت قرمه سبزی

اگر از هر ایرانی بپرسید که محبوب‌ترین غذای شما کدام غذا است، بدون شک به قرمه سبزی اشاره خواهد کرد. بنابراین چه از این بهتر که در مهمانی‌های نوروز غذایی را آماده کنید که تقریبا تمام مهمانان آن را دوست دارند.

این غذا با سبزی‌ قورمه، لیمو عمانی، گوشت و لوبیا قرمز تهیه می‌‌شود و برخی به‌جای لوبیا قرمز به آن لوبیا چیتی اضافه می‌کنند. اگر قرمه سبزی را آماده کردید، حتما در کنار آن انواع سالاد برای مهمانی را نیز آماده کنید، چراکه قرمه سبزی بدون سالاد معنا ندارد.

کلم پلو

نوبتی هم باشد، نوبت به کلم پلو می‌رسد که غذایی خوشمزه و لذیذ است که اصالتا به استان فارس و شهر شیراز بر می‌گردد. معمولا اهالی شیراز برای سال نو این غذا را تهیه می‌کنند و در کنار آن نیز سالاد شیرازی معروف خود را می‌گذارند. روش پخت کلم پلو در شیراز به یک صورت است، اما در شهرهای دیگر نیز این غذا به گونه‌ای متفاوت تهیه می‌شود که می‌توانید یکی از این روش‌ها را با توجه به ذائقه‌تان انتخاب کنید. در روش سنتی شیرازی‌ها، به‌جای کلم پیچ یا کلم برگ از کلم قمری برای تهیه این غذای لذیذ و خوشمزه استفاده می‌کنند.

خورش مرغ و آلو

یکی از خوبی‌های ایران این است که می‌توانید غذاهای مختلفی را با مواد غذایی درست کنید و از این غذاها از مهمانان خود در نوروز پذیرایی کنید. خورشت مرغ و آلو از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که در بیشتر شهرهای ایرانی تهیه می‌شود و با توجه به وجود آلو در آن، افراد بسیاری آن را دوست دارند.

قیمه نثار

اگر به دنبال یک غذای مجلسی و در عین حال بسیار خوشمزه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که قیمه نثار قزوینی‌ها را انتخاب کنید. این غذا در قزوین بسیار طرفدار دارد و حتی به غذای سنتی اهالی این شهر برای سال نو تبدیل شده است. این غذا با گوشت، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، برنج، زعفران، رب گوجه، پیاز، گلاب، هل و یا عرق دارچین تهیه می‌شود و واقعا عطر و طعم بسیار خوبی دارد.

خورشت فسنجان

می‌رسیم به یکی از مجلسی‌ترین و محبوب‌ترین خورشت‌های محلی ایران بین مردم، که برای مهمانی‌های نوروز نیز می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. خورشت فسنجان با پلو، غذایی خوشمزه و دلچسب به‌شمار می‌آید که طرز تهیه آن در شهرهای مختلف ایران کمی متفاوت است. معمولا این خورشت را با گوشت چرخ شده یا گوشت مرغ، گردوی آسیاب‌شده و رب انار درست می‌کنند. اما به دلیل استفاده از انواع مدل‌های رب انار، معمولا مزه‌ی این خورشت در شهرهای مختلف فرق خواهد کرد. علاوه بر این، برخی دوست دارند این خورشت مجلسی را ملس بخورند، به همین دلیل به آن شکر نیز اضافه می‌کنند. در هر صورت، خورشت فسنجان غذایی مجلسی است که در مهمانی‌های عید به عنوان یک غذای مجلسی برای پذیرایی از مهمانان تهیه می‌شود.

مواردی که عنوان کردیم، می‌توانند گزینه شما برای مهمانی‌های عید باشند. اما در نهایت درست کردن غذا در نوروز نباید خیلی سخت گرفته شود و هدف نهایی عیدی مانند نوروز، دور هم جمع شدن خانواده‌ها و سپری کردن اوقات خوش در روزهای پایانی سال و حتی روزهای سال نو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ