افزایش سرمایه ” کدما ” جهت اجرای طرح توسعه

0
کنسانتره سرب گران بهاترین محصول تولیدی شرکت معدنی دماوند است که درآمد حاصل از فروش آن تحت تأثیر رشد نرخ ارز، سود مناسبی را طی دوره عملکرد سه ماهه نخست امسال برای این شرکت به ارمغان آورده است.

مدیر مالی شرکت معدنی دماوند با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون عملکرد سه ماهه اول سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ و تعدیل مثبت ۲۲ درصدی سود برآوردی آن عنوان کرد: حدود ۱۳۰ تن کنسانتره سرب در حالی طی دوره عملکرد مذکور تولید شد که تولید این محصول طی دوره مشابه سال قبل در برنامه کاری شرکت قرار نداشت. علاوه بر این همراه با رشد نرخ ارز، درآمد حاصل از فروش کنسانتره سرب افزایش قابل توجهی یافته، به گونه ای که هر تن از محصول مذکور به قیمت ۵۷ میلیون تومان به فروش رسید حال آنکه درآمد ۳۶ میلیون تومانی به ازای هر تن فروش این محصول در بودجه سال جاری برآورد شده بود.

مصطفی رستمی با اشاره به اینکه تنها ۴۷ درصد از قیمت فروش محصولات را بهای تمام شده آن تشکیل می دهد، افزود: با توجه به مطالب عنوان شده می توان از عوامل تحقق سود ۱۸۳ ریالی و پوشش هفت درصدی سود برآوردی در دوره سه ماهه سال جاری، به روند صعودی درآمد حاصل از فروش این محصول اصلی اشاره کرد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به رشد قیمت های جهانی فلزات اساسی بیان کرد: اگرچه انتظار می رود قیمت های جهانی فلزات اساسی طی امسال روند رو به رشدی را در پیش گیرد، اما با توجه به در نظر گرفتن متوسط قیمت فروش محصولات یعنی ۳۶ میلیون تومان به ازای هر تن در بودجه برآوردی سال جاری، “کدما” از بابت نوسان قیمت های جهانی این محصول یا نرخ ارز نگرانی چندانی ندارد. علاوه بر این همانطور که عنوان شد به دلیل نسبت کم بهای تمام شده محصولات به نرخ فروش آن، حدود نیمی از درآمد فروش به عنوان سودآوری برای این شرکت تلقی می شود.

این مقام مسئول پیرامون طرح توسعه ای شرکت نیز گفت: این شرکت طرح توسعه ای جهت تجهیز ماشین آلات خطوط تولیدی و افزایش ظرفیت اسمی تولید در نظر دارد که کارشناسان در حال بررسی این پروژه هستند. همچنین “کدما” در نظر دارد جهت اجرای طرح مذکور، از محل آورده نقدی سهامداران سرمایه شرکت را از یک میلیارد به چهار میلیارد تومان افزایش دهد. البته این برنامه در صورت تصویب طرح توسعه ای مذکور و پس از گذراندن مراحل قانونی آن به اجرا در خواهد آمد.

مدیر مالی شرکت معدنی دماوند در ارتباط با فروش کارخانه اسید بوریک و زمین زنجان شرکت نیز گفت: فروش این دارایی ها در زمره تکالیف هیأت مدیره به حساب می آید، به گونه ای که می توان گفت این برنامه طی سال جاری اجرایی خواهد شد. همچنین درآمد ۶۰۰ میلیون تومانی از محل فروش این دارایی ها در بودجه امسال برآورد شده که “کدما” در نظر دارد این درآمدها را در فرآیند تولید محصول کنسانتره سرب به کار گیرد.

رستمی در پایان پیرامون وضعیت صنعت استخراج کانه های فلزی بیان کرد: به نظر می رسد شرکت های فعال این حوزه با توجه به سهولت در تأمین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات خود و در مقابل آن منتفع شدن از افزایش قیمت ارز روند رو به رشدی را در پیش بگیرند. اگرچه طی ماه اخیر بهای نرخ ارز رشد چندان با اهمیتی نداشته، اما با عنایت به اینکه بهای تمام شده محصولات تولیدی در این صنعت نسبت به سایر صنایع کمتر است می توان گفت شرکت های فعال این حوزه از پتانسیل رشد و سودآوری برخوردارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ