افت قیمت نفت رشد سود فلزی ها را به همراه دارد

0

سهامداران و فعالان بازار سرمایه در حالی نسبت به افزایش ریسک سیستماتیک بازار سهام ناشی از تمدید مذاکرات هسته ای کشور عکس العمل شدیدی نشان داده اند که نحوه رفتار سهامداران در معاملات روزهای اخیر بورس منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عدم برآورده شدن انتظارات خوش بینانه سهامداران از مذاکرات هسته ای آثار منفی را بر وضعیت اغلب صنایع فعال بورسی اعمال نمی کند. چراکه شرکت های بورسی بودجه سال جاری خود را براساس شرایط اقتصادی فعلی و تحریم های بین المللی تدوین کرده اند و هیچ یک از آنها برآورد افزایش سودآوری برمبنای توافق جامع هسته ای اعلام نکرده اند.

محمدجواد شیخ به ریسک غیر سیستماتیک بازار اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی نیز وضعیت بنیادی بسیاری از شرکت ها مناسب ارزیابی می شود و فاکتورهای مهم اقتصادی همچون نرخ بهره و ارز تغییرات با اهمیتی نیافته اند و برهمین اساس می توان گفت مجموعه های بورسی همچنان از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند.

وی افزود: سرمایه گذاران در حالی تحت تأثیر رفتار هیجانی موجب کاهش ارزش سرمایه خود شده اند که بازارهای موازی با بورس همچون مسکن، ارز و طلا رونق مناسبی ندارند. علاوه بر این، دولت نیز برنامه های جدی جهت کاهش نرخ سپرده های بانکی ناشی از کاهش نرخ تورم در نظر دارد که تحقق آن می تواند آثار مثبتی بر کلیت بازار سرمایه اعمال کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آتی بورس گفت: نهادهای مالی همچون صندوق های سرمایه گذاری مشترک و مجموعه های سرمایه گذاری می بایست در شرایط کنونی حضور پررنگی در روند معاملات داشته باشند و متولیان بازار سرمایه نیز با استفاده از ابزارهای مالی همچون اوراق اختیار فروش تبعی از سهامداران حمایت کنند تا همراه با فروکش کردن التهابات و هیجانات سرمایه گذاران، بازدهی مناسبی تا پایان سال نصیب سهامداران شود.

شیخ در خاتمه با اشاره به پتانسیل های برخی از شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی و معدنی جهت رشد سودآوری، در این خصوص افزود: بهای هر بشکه نفت در حالی با روند کاهشی همراه شده که این امر موجب کاهش هزینه سوخت و بهای تمام شده تولید مجموعه های فولادی و در مقابل افزایش تولیدات آنها می شود و تقاضا برای تولیدات معدنی نیز رشد می یابد. از این رو، می توان گفت برخی از این مجموعه ها از پتانسیل رشد سودآوری و صعود قیمت سهام برخوردارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ