گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / بازی با سرمایه مردم،به این شوی تبلیغاتی پایان دهید

1
در معاملات روز جاری روندی متعادل و بعضاً صعودی را از اغلب شرکت های فعال بازار سرمایه شاهد بودیم بطوریکه در این روز تعداد سهام با روند صعودی بیش از سهام با روند نزولی بودند.
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۳٫۱۱٫۲۷ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۶ واحد افزایش به رقم ۴۸۰۲۳ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۷ واحد افزایش عدد ۱۲۶۸۶۹ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۶۶ واحد رشد به رقم ۶۴۹۹۳ واحد رسید.

همچنین در این روز “رمپنا” با ۴۱ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “پارسان” با ۱۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۲ واحد افزایش به رقم ۷۴۲ واحد رسید.

در این شرایط امروز “پترول” با ۰٫۹۴ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “مارون” با ۰٫۱ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۷۴۶ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۶۴۱ میلیارد ریال رسید.

تا به امروز هرچه خبر مستطیل شیشه ای تالار نوشتیم در تمامی آنها ابتدای خبر را با رقم شاخص و میزان تغییرت آن در معاملات آن روز شروع کردیم، اما بنا داریم تا از این پس با تحریم شاخص کل بورس به علت عدم صداقتش با اهالی تالار دیگر در خبرهای مذکور از این نماگر سخنی به میان نیاوریم و بیشتر به واقعیات و اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه آن روز بپردازیم. پس یک راست می رویم سر واقعیات مطلب.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری روندی متعادل و بعضاً صعودی را از اغلب شرکت های فعال بازار سرمایه شاهد بودیم بطوریکه در این روز تعداد سهام با روند صعودی بیش از سهام با روند نزولی بودند.

در گروه رایانه ای بورس امروز شرکت های داده پردازی و کارت اعتباری ایران کیش به همراه توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی روندی افزایشی همراه با صف خرید را در پیش گرفتند، اهالی تالار معتقدند گزارشات ۹ ماهه این شرکت ها سبب شکل گیری چنین روندی شده و در صورتیکه شرایط مالی آنها همین گونه پیش روند احتمال تعدیل سود نیز در آنها وجود دارد. ظاهراً “رکیش” از شرایط بهتری نسبت به دیگر هم گروهی ها برخوردار است.

در گروه ساختمانی بورس پس از طی یک روند صعودی شاهد آرام تر شدن تب و تاب گذشته می باشیم اما نکته قابل توجه این گروه حجم بالای معاملات می باشد که نشان از تداوم حضور سرمایه گذاران در این گروه دارد. البته گروه مذکور طی یک ماه اخیر با رشد پی بر ای همراه بوده است.

از سویی دیگر در گروه حمل و نقلی های بورس شاهد روند صعودی برخی سهام فعال این گروه می باشیم که البته این موضوع برای “حسینا” کاملاً برعکس می باشد. اهالی تالار بر این باورند که عامل اصلی رشد قیمت و سهام شرکت هایی همچون “حفارس”، “حپترو”، “توریل” و “حتوکا” قیمت پایین سهام آنها است که سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران شده است. البته این در حالی است که “حفارس” به ازای هر سهم خود ۲۰ تومان زیان اعلام کرده است.

در گروه لیزینگی های بورس که روند صعودی کاملاً مشهود و تداوم دار است و به نظر می رسد تا مشخص شدن بحث حذف مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت روند فعلی تداوم دار باشد.

اما در گروه کاشی و سرامیک بورس شاهد روندی نزولی و همراه با صف فروش در تمامی سهام شرکت های فعال در این گروه می باشیم. اهالی تالار معتقدند این گروه هم با توجه به سخنان انجمن خود مبنی بر عدم تولید شرکت ها به علت موجودی فعلی انبارها و مشکلات فروش، تا اطلاع ثانوی همنشین روند سیمانی ها خواهند بود.

در گروه غایب بورسی یعنی پالایشی ها امروز شاهد مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی بودیم که باعث خوشحالی سهامداران این گروه شد چراکه قرار است به جهت توسعه پالایشگاه قیمت هر لیتر فرآورده نفتی ۵ درصد افزایش یابد. این تصمیم اگرچه در کوتاه مدت تأثیر بر این شرکتها نخواهد داشت اما در بلندمدت و با توسعه آنها سبب افزایش میزان سودآوری آنها خواهد گردید.

در نماد حفاری شمال همچنان صف فروش میلیونی قابل توجه است و سهامدار شرکت به جهت جلوگیری از ورود شرکت به قانون رفع گره معاملاتی هر چند روز یکبار به میزان حجم مبنا اقدام به خرید می نماید، لذا به نظر می رسد مسئولین سازمان بورس و شرکت بورس باید برای پایان دادن به این شوی تبلیغاتی که به جهت گرفتن امتیاز و به قیمت بازی با سرمایه مردم دارد تمام می شود نماد این شرکت را متوقف و خواستار گزارش شفاف سازی مدیران “حفاری” از میزان تغییرات احتمالی در سود پیش بینی شده نمایند.

در پایان این گزارش نظر اهالی تالار را به ارزش ۱۷۴ میلیارد تومانی بورس و ۶۴ میلیارد تومانی بازار فرابورس جلب می نمایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. غلامرضا می گوید

    خدا دونه خوتم دونی خومم ها :که بورس نابودمون کرد