“نه” فدراسیون فوتبال به حامی ۱۰ میلیاردی

0
دبیر کمیته‌ بازاریابی فدراسیون فوتبال درباره وضعیت اسپانسرهای تیم ملی، اقدامات فرهنگی فدراسیون فوتبال برای حضور در جام جهانی، شرایط لازم برای کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا و نقش ایرانیان خارج از کشور در برنامه‌های فدراسیون فوتبال، سخن گفت.

 عباس ترابیان در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت قرارداد با اسپانسرهای جدید تیم ملی را تشریح کرد و در همین حال از شرایط لازم و کافی برای کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا سخن گفت. او همچنین از برنامه‌های فرهنگی فدراسیون فوتبال برای حضور در جام جهانی خبر داد.

این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

* ابتدا از وضعیت مالی تیم ملی بگویید. آیا وضعیت اسپانسر تیم ملی مشخص شده است؟

– اکنون ثبت‌ قرارداد با اسپانسر اصلی را مدنظر داریم که مذاکراتش به خوبی پیش رفته و نزدیک است که به نتیجه‌ برسد. پس از آن به اسپانسرهای فرعی فکر می‌کنیم که کادر اسپانسرهای تیم ملی تکمیل شود. در مورد لباس هم فعلا با شرکت آل اشپورت قرارداد داریم و روی مفاد ریز قرارداد مذاکره می‌کنیم.

* درباره سفر به برزیل و فرستادن تماشاگران به این کشور هم برنامه‌ای دارید؟

– بله! بحث دیگری که در کنار اسپانسر تیم ملی مطرح است، همین است که چگونه نفرات تیم ملی و هواداران را به برزیل بفرستیم. اکنون آژانس‌های مختلف و حتی انجمن دولتی ایران و برزیل پا پیش گذاشته‌اند، با توجه به این که بلیت‌های فدراسیون باید به کسی سپرده شود که به نحو احسن از آن استفاده کند، سعی می‌کنیم آژانس یا موسسه‌ای را قبول کنیم که توانایی بالاتری در ایجاد شرایط مناسب برای اعزام داشته باشد.

* این شرایط چه هستند؟

– اول این که برای بلیت‌های رفت و برگشت، قیمت مناسبی ارائه دهند. همچنین باید در برزیل توجه ویژه‌ای به افراد اعزام شده داشته باشند. یکی از نکات مهم هتل محل اقامت افراد است که باید مناسب باشد تا شرایط دوره گذشته تکرار نشود. درباره اخذ ویزا هم همیشه سفارت برزیل همکاری لازم را داشته است. نکته دیگر بحث تردد در برزیل است. هنوز معلوم نیست که ما باید در سائوپائولو باشیم یا ریودوژانیرو یا شاید هم جزو گروهی قرار بگیریم که باید در بخش آمازون حضور پیدا کنیم. بین برخی نقاط برزیل تا پنج ساعت پرواز است. تمام این مسائل باید بررسی شوند. به همین دلیل از آژانس‌ها خواسته‌ایم که اعلام موضع کنند تا در جلسه کمیته‌ بازاریابی شرایط آنها را بررسی کنیم و بهترین را انتخاب کنیم.

* از اسپانسر اصلی تیم ملی گفتید. این اسپانسر قرار است چه کار کند؟

– برای ما خیلی مهم است که اسپانسر اصلی چه مارکی باشد. پیش از این یک شرکت اروپایی پیشقدم شده بود و پول خیلی خوبی هم می‌داد، ولی چون با معیارهای فرهنگی ما همخوانی نداشت، پیشنهادش را رد کردیم. این شرکت در کشورهای خاور دور و سایر مناطق آسیا، شعبه دارد و محصولاتش در ایران پرفروش است و از این رو تمایل داشت با ما قرارداد بندد.

* رقم پیشنهادی این شرکت چقدر بود؟

– بیش از ۱۰ میلیارد تومان.

* جایگزین این شرکت اروپایی، ایرانی است؟

– بله! یک شرکت ایرانی که به سرمایه‌گذاری در ورزش هم علاقمند است و وضعیت مالی خوبی دارد. مذاکراتمان با این شرکت در حال نهایی شدن است و به امید خدا هفته‌ آینده به نتیجه‌ نهایی می‌رسد. البته رقم پیشنهادی آن شرکت اروپایی خیلی بیشتر از شرکت ایرانی بود، ولی ما ترجیح دادیم که برای تیم ملی با یک شرکت ایرانی قرارداد ببندیم. چرا در جام جهانی برای یک شرکت خارجی تبلیغ کنیم وقتی شرکت‌های داخلی برای این کار هستند؟

* توافقات دو طرف در چه مواردی است؟ فدراسیون در ازای حمایت مالی این شرکت، چه خدماتی به آن می‌دهد؟

– در مصاحبه های سرمربی تیم ملی و اعضای فدراسیون، برند شرکت را در جای مناسب قرار می‌دهیم. مانند گذشته که برند اسپانسر تیم ملی روی پشت بام فدراسیون بود، در همان جا این کار را می‌کنیم. شرکت، اتوبوسی با برند خود تهیه می‌کند که تیم ملی برای تردد از آن استفاده می‌کند. در کمپ تیم ملی از برند شرکت استفاده می‌کنیم وحتی روی سربرگ فدراسیون، آرم این شرکت را تعبیه می‌کنیم. همچنین این شرکت در برنامه‌های فرهنگی مختلف که برگزار می‌کند، از اعضای تیم ملی و فدراسیون فوتبال دعوت می‌کند. مثلا اعضای تیم ملی در مراسم رونمایی از محصولات جدید شرکت حاضر خواهند بود. غیر از این‌ها در هر موردی که با قوانین فیفا مغایرت نداشته باشد، از برند شرکت استفاده می‌کنیم.

* درباره اسپانسرهای جزیی و کوچک هم توضیح دهید.

– موارد مختلفی هست که باید بررسی شود. جلسات متعددی در فدراسیون خواهیم داشت که مسائل مختلف را بررسی کنیم. یکی از این موارد ساخت کلیپی مخصوص جام جهانی است. صحبت‌های اولیه را با امیر تاجیک، از خوانندگان مطرح پاپ کشور انجام داده‌ام. سرود تیم ملی باید حال و هوای حماسی داشته باشد. اکنون در جایی مشغول تهیه آلبوم از تیم‌های حاضر در جام جهانی هستند که با ما هم تماس گرفته‌اند و صحبت‌های اولیه انجام شده است.

* در دوره گذشته شاهد تهیه کلیپی از سوی خوانندگان به اصطلاع لس آنجلسی بودیم که به سرود تیم ملی معروف شد. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

– من در کارم قانونمدار هستم و از این رو می‌گویند اخلاقم بد است. ما به هر کسی اجازه نمی‌دهیم سرود تیم ملی را بسازد. برای ما حال و هوای حماسی سرود و معنای شعرش مهم است. همچنین در کلیپ تولیدی باید قید و بندهای شرعی لحاظ شوند. وقتی قرار است سرود یا کلیپی به تیم ملی فوتبال ایران منتسب شود باید طوری باشد که جای گله نداشته باشد.

* برای شعار کاروان تیم ملی هم فکری کرده اید؟

– هنوز نه! فعلا منتظریم تا هم گروه‌ها و محل استقرار تیم ملی در جام جهانی مشخص شود. پس از آن وقت برای تعیین شعار داریم.

* برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هم برنامه‌ای دارید؟

– اتفاقا یکی از کارهایی که به انجامش علاقه داریم این است که این بار از ظرفیت ایرانیانی که به تیم ملی علاقه دارند و نظام را دوست دارند، حتی در بخش کمک‌های مالی استفاده کنیم.

* فدراسیون فوتبال ابراز تمایل کرده که میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ را کسب کند. با توجه به تجارب بین‌المللی که دارید آیا این کار را عملی می‌دانید؟

– در دوره‌های قبل مشکلاتی وجود داشت که بیشتر از داخل کشور ناشی می‌شد. حضور کشورهای مختلف در ایران در قالب تیم‌های ورزشی و روی آنتن بودن کشور در طول چندین روز،‌ اهمیتی دارد که گویی مسئولان کشور هنوز آن را درک نکرده‌اند. در موارد مشابه، دولتمردان با ما همکاری نکردند، مورد آخرش جام جهانی فوتسال بود که به جرات می‌توانم بگویم که میزبانی آن مسابقات در چنگ ما بود و من برایش خیلی زحمت کشیده بودم، اما خیلی راحت از دست رفت.

* آن زمان حمایت لازم از شما صورت نگرفت؟

– آقای سیعیدلو به عنوان معاون رییس جمهور خیلی تلاش کرد که امضاهای لازم را بگیرد، اما موفق نشد! فیفا و AFC برای میزبانی جام ملت‌ها و جام جهانی از کشورها تعهداتی می‌خواهد. مثلا وزارت خارجه تعهد کند که ویزاها را به موقع صادر کند و نیروهای انتظامی امنیت را متعهد شوند که البته این نیرو همیشه اولین ارگان امضا می‌کند، همچنین تعهد خدمات گمرک و مجوز کار خبرنگاران که باید از سوی وزارت ارشاد صادر شود. اگر این امضاها در جریان جام جهانی فوتسال داده می‌شد، میزبانی مال ما بود، ولی این کار صورت نگرفت و بلافاصله امتیازش را به تایلند دادند. در حالی که تایلند تا روز آخر مسابقات نتوانست استادیوم فینال را تکمیل کند. در نتیجه‌ نسبت به موضوع میزبانی جام ملت‌ها خوش بین نیستم.

* با توجه به این که رییس جمهور منتخب به رییس فدراسیون فوتبال اطمینان داده که از میزبانی جام ملت‌ها حمایت می‌کند. باز هم خوش بین نیستید؟

– به هر حال موفقیت در این امر،‌ کار فدراسیون به تنهایی نیست. این یک کار جمعی در کشور است که همه باید برایش دست به دست هم بدهند. اگر امضاهای لازم صورت بگیرد و میزبانی به ما برسد، یک امتیاز خوب دیگر هم دارد. در آن صورت فیفا و AFC برای تعمیر یا تکمیل سخت‌افزارهای لازم برای مسابقات به ما پول می‌دهند. بنابراین نباید مسئولان نگران سخت‌افزارها باشند. تایلند هم در جام جهانی فوتسال پول زیادی از فیفا گرفت، ولی حیف و میل کرد تا جایی که کارش با فیفا به دعوای رسانه ای شدیدی کشیده شد.

* کسب میزبانی جام ملت‌ها مزایای زیادی برای کشور دارد که شاید کوچک‌ترین آن بحث فرهنگی و تبلیغات فرهنگی حول محور ایران باشد.

– کسب میزبانی درآمدهای زیادی برای کشور دارد. از همه این‌ها مهمتر، این مساله از بعد سیاسی اهمیت دارد. خیلی‌ها در خارج از کشور تبلیغات سوء علیه ایران دارند و مدام القا می‌کنند که در ایران امنیت نیست و چه و چه! میزبانی جام ملت‌ها باعث می‌شود که روزهای متمادی وضعیت ایران روی آنتن باشد و همه دنیا حقیقت ایران را ببینند.

* رقبای ایران هم برای کسب میزبانی چندان قدرتمند نیستند؟

– اولین دوره جام باشگاه‌های فوتسال آسیا را من برای ایران گرفتم. آن زمان رقیب گردن کلفتی مثل قطر داشتیم که امکانات سخت‌افزاری بسیار خوبی داشت. گروهی هم که به عنوان ناظر رفته بودند، گزارش مفصل و جامعی با تصویربرداری خوب تهیه کرده بودند. هر کسی با دیدن آن گزارش، میزبانی را به قطری‌ها می‌داد. من در جلسه کمیته‌ فوتسال AFC گفتم امکانات قطری‌ها خیلی بهتر از ماست، اما دو مورد هست که ایران را نسبت به قطر برتر می‌کند . اول این که هزینه اقامت در هتل‌های ایران یک سوم قطر است و دوم این که در قطر با پرداخت چند برابر پول ساخت ورزشگاه نمی‌شود مردم را به دیدن فوتسال تشویق کرد، در حالی که در ایران هواداران زیادی وجود دارند. اولویت اصلی فیفا هم جذب تماشاگران است و به این ترتیب بود که میزبانی به ما رسید. بنابراین برای میزبانی جام ملت‌ها باید کسی باشد که به خوبی ماجرا را پیگیری و آن را برای AFC باز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ