تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / یکشنبه ۶ اردیبهشت ۹۴

0

شاخص کل بورس ۳۳۱ واحد نزول کرد و به رقم ۶۶،۲۰۸ واحد رسید. نمادهای شبندر با ۶۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت و رمپنا با ۵۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۶۰٫۹ میلیارد تومان رسید که خکاوه با ۴٫۹ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۵ واحد نزول کرد و به رقم ۷۴۷ واحد رسید. نماد مارون و جم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۸۶٫۵ میلیارد تومان رسید که هرمز با ۸٫۷ میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

در حالی کمتر از سه روز دیگر کاهش نرخ سود بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی می شود که به نظر می رسد توافق بانکها برای کاهش نرخ سود سپرده تا ۲۰ درصد از شانس بالایی برای تصویب برخوردار باشد، وزیر اقتصاد نیز در آخرین اظهارات خود از نرخ های مورد نظرش برای سود بانکی رونمایی کرد .با کاهش نرخ تورم و ضرورت کاهش نرخ سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده، اعداد و ارقام مطرح شده برای کاهش نرخ سود و یا فرمول های تعیین کننده آن که از سوی مقامات اقتصادی و بانکی و کارشناسان مطرح می شد تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت .
اغلب معتقد بودند که باید نرخ سود سپرده با فاصله حدود چهار تا پنج درصدی نسبت به تورم تعیین شده و برای نرخ سود تسهیلات نیز دامنه ای تعریف شود که بانک‌ها در حیطه آن عمل کنند .اما در حالی که کارشناسان و مدیران بانکها بر نرخ سود سپرده حدود ۲۰ درصد یعنی رقمی نزدیک به پنج درصد بیشتر از تورم تاکید داشتند و در نهایت هم بانکها با کاهش دو درصدی نرخ سود سالانه بر نرخ ۲۰ درصد به توافق رسیدند، اخیرا وزیر اقتصاد که در مدت اخیر هیچ گاه نرخی را به عنوان ملاک خود برای تعیین نرخ سود بانکی عنوان نکرده و تنها بر لزوم این تغییر و کاهش تدریجی آن تاکید داشت، اعلام کرده که باید نرخ سود سپرده به ۱۸ درصد و نرخ بهره برای وام گیرندگان نیز به ۲۰ درصد برسد .نظرات طیب نیا در حالی مطرح می شود که نرخ سود ۱۸ درصد مدنظر وی حدود کمتر از سه درصد با نرخ ۱۵٫۵ درصدی تورم و چهار درصد با نرخ سود ۲۲ درصد فعلی فاصله دارد .همچنین ایده آل وزیر برای کاهش نرخ سود تسهیلات به ۲۰ در حالی مطرح شده که در حال حاضر نرخ های سود دریافتی بانکها گاها سر به فلک کشیده و از ۳۰ درصد و حتی بیشتر هم عبور می کند. بنابراین اگر متوسط نرخ فعلی سود تسهیلات را نیز حدود ۲۶ درصد در نظر بگبریم برای تحقق آرزوی وزیر باید نزدیک به ۶ تا ۷ درصد سود کاهش یابد تا نرخ ۲۰ درصد در نظام بانکی اجرایی شود نرخ هایی که با شرایط موجود فاصله قابل توجهی تا تحقق خواهند داشت .

خبری شنیدیم که ، هفت سرمایه گذار خارجی به بورس تهران آمدند ، سلطانی نژاد به تشکیل کمیته سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: بدون تردید با اصلاح برخی مقررات، رفع برخی محدودیت های بین المللی و راه اندازی رسمی سامانه جدید پس از معاملات، شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشورمان تسهیل خواهد یافت . مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از تکاپوی کارگزاران برای دریافت کد سهامدار خارجی خبر داد و گفت: هفت سرمایه گذار خارجی در دو هفته گذشته، کد سهامداری خود را دریافت کردند.

مهم ترین اخبار سیاسی

بشنویم از حاشیه های حضور وزیر کشور در مجلس، پس از اظهارات وزیر کشور در جلسه علنی امروز در مورد پولهای کثیف میان روح‌الله حسینیان نماینده تهران و رحمانی فضلی به صورت لفظی درگیری به وجود آمد .عبدالرضا رحمانی فضلی که به منظور صحبت در خصوص پولهای کثیف در جلسه علنی امروز مجلس حضور داشت اظهار کرد که صحبت‌های وی مورد تحریف قرار گرفته است و برخی از رسانه‌ها به آن دامن زدند .
در این خصوص ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت از وی درخواست کرد که توضیح دهد اما وی بیان داشت که با توجه به این که صحبت‌هایش تحریف شده چه حرفی می‌تواند داشته باشد و باید قوه قضاییه در این زمینه صحبت کند .اما با توجه به اصراری که در جلسه وجود داشت وی درخواست کرد تا اسلایدی که برای ارائه گزارش در موضوع جلسه آماده شده بود به نمایش درآید و وی با اشاره به آنها به سخنان خود ادامه دهد. اما حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت اظهار کرد‌: این جلسه اقتضای طرح این مباحث را ندارد و باید در جلسات دیگری مورد رسیدگی قرار گیرد .



در گروه های مختلف چه خبر بود؟

گروه خودرو و ساخت قطعات، معاملات خود را در محدوده منفی آغاز کرد. در خودرویی ها خپارس با معامله ۳۱٫۶ میلیون سهم در قیمت های حداقلی و در قطعه سازها خکاوه با معامله ۳۵٫۹ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را داشتند؛ خکاوه، ختراک، خاذین و خکار از صف خریدهای گروه بودند. نماد خاذین در پایان معاملات جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در شرایط رکود بازار خرید و فروش خودروهای داخلی، زمزمه افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار به گوش می‌رسد . یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت: رکود بازار خودرو اواخر اردیبهشت یا اواسط خرداد ماه برطرف  خواهد شد . این فعال بازارخودرو با بیان اینکه در بازار خودروهای وارداتی هم زمزمه افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها به گوش می رسد، تصریح کرد: قرار است به میزان خودروهای وارداتی اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود که همین امر هزینه‌هایی را به واردکنندگان تحمیل می‌کند . بحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حالی مطرح است که سازمان حمایتمصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اول اسفند ماه سال گذشته ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد که باید دید، این افزایش قیمت آیا در راستای این ضوابط هست یا خیر؟

در گروه نفتی و پالایشی، شبندر همچنان صف خرید و شاخص ساز بازار بود. شراز نیز پس از چند بار عرضه صف خود مجدد به صف خرید رسید. اما شپنا پس از چند هفته صف خرید امروز صف خود را عرضه کرد و در قیمت ۵٫۵۵۴ صف فروش  و پرعرضه ترین نماد بورسی شد. شتران نیز به محدوده منفی رسید و با جابجایی ۷٫۷ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

در گروه فلزات اساسی، هرمز امروز پرعرضه بود و به صف فروش رسید اما همچنان مورد حمایت حقوقی بود. ذوب امروز نیز به صف خرید رسید و بیش از ۱۵ میلیون سهم در آن معامله شد. فمراد، فرآور و فلوله دیگر صف خریدهای گروه بودند. نماد زنگان پس از ارائه اطلاعات پیش بینی و اعلام ۱۷۷ ریال سود بابت هر سهم سال مالی ۹۴، امروز با ۳ درصد افزایش در قیمت ۲۰۳۰ ریال بازگشایی شد و تا پایان معاملات به قیمت ۱۸۲ تومان رسید.

در اخبار این صنعت، رشد قیمت سنگ‌آهن تا آخرین روز هفته گذشته نیز ادامه داشت تا جایی که منجر به ثبت رکورد بیشترین رشد قیمت در یک هفته از سال ۲۰۱۲ میلادی شد . روز جمعه قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد (شامل هزینه بیمه و بارگیری) برای تحویل در بندر تیانجین ۳٫۲ دلار معادل ۵٫۹ درصد رشد داشت و به سطح ۵۷ دلار در هر تن رسید. این قیمت بالاترین میزان از نیمه‌های ماه مارس است و حاکی از افزایش ۱۲ درصدی قیمت طی هفته گذشته است که بالاترین میزان رشد در یک هفته از سال ۲۰۱۲ است .

در گروه سیمانی، سفارس پس از پیش بینی ۳۲۶ ریال سود بابت هر سهم سال مالی ۹۵، امروز در قیمت ۱۹۶۵ ریال بازگشایی شد و تا پایان بازار حدود ۸۰۰٫۰۰۰ سهم در محدوده منفی این نماد معامله شد. سیمان مازندران نیز با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، پیش از شروع معاملات متوقف شد.

معاملات امروز گروه دارویی، با جو متعادلی همراه بود و اغلب نمادهای گروه معاملات مثبتی را دنبال کردند. تیپیکو، دلر و دروز صف خریدهای گروه بودند.  کی بی سی در صورت مالی ۱۲ ماهه ۹۳ خود سود هر سهم را ۱٫۶۷۴ ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین پیش بینی ۹۳ خود با ۷۷ درصد تعدیل مثبت همراه بود.

در گروه حمل و نقلی  بجز نماد حفارس سایر نمادهای این گروه شاهد معاملات منفی ای در بازار بودند بطوریکه نماد حکشتی یکی از نمادهایی بود که بر شاخص کل تاثیر منفی گذاشت این نماد که ۲,۵ میلیون سهم معامله شد بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد .

در گروه بانکی اکثر نمادها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند مانند نمادهای وبصادر ، وبملت ، وتجارت . وبصادر با ۳۸ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه داشت .

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات و به فاصله چند روز مانده به طرح در شورای پول و اعتبار و تصویب نهایی آن، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته جلسه‌ای با حضور مدیران و اعضای هیات مدیره بانک‌ها همچنین معاونان خود تشکیل داد تا به تبادل نظر در مورد ابعاد فعالیت شبکه بانکی خاصه موضوع محوری این روزهای نظام بانکی یعنی نرخ سود بپردازند .آنطور که یکی از مدیران عامل بانکها به ایسنا گفته در این جلسه گزارشی از جلسه هفته گذشته مدیران عامل بانکها که در محل بانک تجارت برگزار شد و بعد از بحث و تبادل نظر، مدیران بانکی در مورد نرخ های جدید سود به توافق رسیده بودند ارائه شده است .به گفته این مدیر بانکی رییس کل بانک مرکزی که توافق بانکها در کاهش نرخ سود را پذبرفته و نظر مساعدی نسبت به کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده و کاهش دو تا سه درصدی نرخ سود تسهیلات داشته و به مدیران بانکها قول داده که بانک مرکزی اهتمام بیشتری نسبت به گذشته در رابطه با کنترل نرخ بازار بین بانکی داشته باشد .وی این را هم گفت که در صورت تصویب سودهای توافق از نیمه اردیبهشت ماه در تمامی بانکها اجرایی خواهد شد، در عین حال که کمیته کارشناسی شورای پول و اعتبار پیشنهاد بانکها را بررسی کرده و در جلسه این هفته شورا مطرح خواهد شد .

در خبری داشتیم که بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم ،  مدیرعامل بانک صادرات ضمن تشریح جزئیات طرح جدید این بانک برای ارائه تسهیلات ویژه برای خرید محصولات داخلی‌، گفت: موسسه اعتباری میزان در بانک صادرات ادغام نشده است.

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها معاملات منفی ای را پشت سر گذاشتند و نمادهای شپترو ، شفن ، شاراک با صف فروش بسته شد . که نماد شاراک جز یکی از نمادهای پر عرضه در بازار امروز بود .

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نیپنا)،عباس شعری مقدم ، از تشکیل کارگروهی برای بررسی تدوین روشی مشخص برای تعیین نرخ خوراک در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر داد .وی گفت: روش نهایی برای قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها تابعی از نظر وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی خواهد بود . معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: بر اساس قانون، وزارتخانه های مکلف به تدوین روش محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها کمتر از چهار ماه دیگر برای انجام این کار فرصت دارند .

در گروه تجهیزاتی، مپنا با کاهش قیمت همراه شد و به قیمت ۷۳۵ تومان رسید . فاذر در حدود ۴ میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت ۳۰۴ تومان رسید.

 وزیر نیرو با اعلام اینکه طرح‌های ضربتی برای افزایش پایداری شبکه برق برای عبور از پیک تابستانی در دستور کار مدیران صنعت برق کشور قرار گرفته است،

این عضو کابینه دولت با اشاره کند شدن آهنگ نیروگاه سازی در کشور به ویژه در طول چند سال گذشته، اظهار داشت: کاهش شدید حجم سرمایه گذاری، وجود رکود در صنعت برق، کاهش ظرفیت در دست ساخت نیروگاه‌های جدید به حدود دو هزار مگاوات از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت برق کشور است . این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در کنار مدیریت مصرف و کاهش پیک مصرف برق تابستانی، ساخت نیروگاه‌های جدید برق با اولویت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دومین برنامه محوری وزارت نیرو در حوزه برق در سال جاری است، بیان کرد:  علاوه بر این تبدیل نیروگاه‌های موجود گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان و بهره وری بالاتر از دیگر برنامه های اولویت دار است . چیت چیان از برنامه ریزی به منظور تبدیل بیش از هفت هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی خبر داد و افزود: با تبدیل نیروگاه‌های موجود گازی کشور به سیکل ترکیبی در کنار افزایش ظرفیت تولید و بالارفتن راندمان شبکه تولید، میزان مصرف سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه‌ها افزایش نمی‌یابد .

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ