تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۳

0

شاخص کل بورس ۲۱۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۶۴۰۷۰ واحد رسید. فارس با ۷۹ واحد و پارسان با ۵۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۲٫۳ میلیارد تومان رسید که شسپا با ۴٫۲ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۴٫۵ واحد صعود کرد و به رقم ۷۱۸ واحد رسید . جم و مارون بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۳۱۵٫۲ میلیارد تومان رسید که مارون با ۱۴٫۹ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت مس و آلومنیوم به ترتیب به قیمت ۵۷۸۳ و ۱۷۴۹ دلار برای هر تن رسید. دلار و سکه با کاهش قیمت همراه بودند، دلار به قیمت ۳۳۵۰ تومان رسید و سکه در محدوده ۱۷۴۹ دلار داد و ستد شد.

مهم ترین اخبار اقتصادی

میتول کوتچا رییس مرکز مطالعات اقتصادی آسیا-پاسیفیک در موسسه مالی معتبر «بارکلیز» در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در مورد ارزش یوآن و دلار در بازار جهانی صحبت کرد و شرایط اقتصادی چین که در سال گذشته دومین اقتصاد بزرگ دنیا بود را بررسی کرد . وی در این مصاحبه پیش بینی کرد ارزش یوان در بازار جهانی همچنان کاهش یابد و این روند نزولی تا انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه پیدا کند. وی بر این باور است در شرایط کنونی اقتصادی در چین، بانک مرکزی این کشور که طی سه ماه اخیر دو بار سیاست کاهش نرخ بهره بانکی را اجرا کرده است مجبور خواهد بود طرح خرید اوراق قرضه دولتی را ادامه دهد یا با کاهش نرخ بهره بانکی مردم را به استفاده از منابع مالی موجود در بانک ترغیب کند و مانع از افزایش ارزش یوان در برابر دلار شود .

در خبری دیگر از رشد ۲۱ درصدی حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا شنیدیم،پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) اعلام کرد که براساس آمار اولیه حجم مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا براساس مناسبات تجاری فی‌مابین در سال ۲۰۱۴ با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون یورو رسید .
این رقم در سال گذشته میلادی(۲۰۱۳) برابر با ۶ میلیارد و ۲۲۹ میلیون یورو بوده است. صادرات ایران به کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۷۸۳ میلیون و ۴۱۸ هزار یورو بود که این رقم با ۴۸ درصد رشد در سال ۲۰۱۴ به یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۸۶۷ هزار یورو رسید .

مهم ترین اخبار سیاسی

پس از انتشار نامه سرگشاده تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا خطاب به مسوولان دولت ایران مبنی بر اینکه «هر‌گونه توافقی که به تصویب کنگره نرسیده باشد فقط با یک حرکت قلم رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند باطل شود » ، بسیاری از مقامات ایرانی و آمریکایی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند . باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، با طنز خواندن این اقدام سناتورها از «ائتلاف نامتعارف» جمهوری‌خواهان و به‌زعم او برخی تندروهای ایران، انتقاد کرد و جوبایدن معاون اوباما نیز این اقدام را «دون شأن» مجلس سنا دانست .
اندکی پس از زمان انتشار این نامه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این نامه تاکید کرد: «اگر رئیس‌جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین‌المللی ایالات‌متحده را منتفی کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بین‌الملل شده است.» این در شرایطی است که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران چندی پیش، از احتمال تصویب توافق احتمالی ایران و ۱+۵ به صورت یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده و گفته بود که چنین توافقی احتمالا «در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تایید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: فدریکا موگرینی دوشنبه آینده، ۱۶ مارس ۲۰۱۵ (۲۵ اسفند) در بروکسل میزبان نشستی با حضور فرانک والتر اشتاین‌مایر” وزیر خارجه آلمان، “لوران فابیوس” وزیر خارجه فرانسه، “فیلیپ هاموند” وزیر خارجه انگلیس و “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران را بر عهده خواهد داشت .
از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که “جان کری روز ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به لوزان سوئیس سفر خواهد کرد تا در آنجا با همتای ایرانی خود دیدار کرده و به ادامه مذاکرات هسته‌ای بپردازند .

 

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات، خبهمن با جابجایی حدود ۱۸ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت که سهم حقوقی ها در خریدهای این سهم ۹۱ درصد بود. خودرو که روز گذشته با قیمت ۲۵۰ تومان باز شده بود در محدوده صفر تابلو نوسان داشت و در نهایت با حجم معامله ۱۵٫۴ میلیونی و قیمت ۲۵۲۴ ریال به کار خود خاتمه داد. در قطعه سازها خمحور پرتقاضا بود و ۲ میلیون سهم در بازه های مثبت در این نماد معامله شد. خفنر در قیمت ۲۷۷۵ با صف خرید محدودی همراه بود. نمادهای ختوقا، خریخت و بموتو نیز از صف فروش های گروه بودند.

در گروه فلزات اساسی، شاهد ۷ میلیون معامله بلوکی در نماد فولاد و تاثیر مثبت آن بر روی شاخص بودیم. معاملات اکثر نمادهای این گروه در رنج های منفی انجام شد. فنوال امروز نیز تنها نماد صف خرید گروه بود. نماد فباهنر پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه آماده بازگشایی بود که به دلیل عدم کشف قیمت معامله نشد.

در خبرهای امروز این حوزه، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به وجود واسطه گرها در بازار آزاد مس، از عدم فروش مس کاتد در بازار آزاد خبر داد و گفت: مقرر شده که از اردیبهشت ماه سال ۹۴ به هیچ عنوان مس کاتد در بازار آزاد به فروش نرسد و کلیه معاملات این محصول در بورس کالا انجام شود که امیدوار هستیم بورس کالای ایران نیز در این زمینه همکاری های لازم را با ما داشته باشد تا جایی که حتی برای سایر محصولات مسی نیز شاهد همین نحوه معاملاتی باشیم .

در کانه های فلزی، کگل، کچاد و کنور با صف فروش آغاز به کار کردند که معاملات کگل و کچاد موجب افت شاخص شد. کمنگنز در قیمت ۲۰۹۴ ریال صف خرید محدودی داشت. نماد ومعادن جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه امروز متوقف شد.

در نفتی و پالایشی، به جز شبهرن و شنفت مابقی نمادها معاملات مثبتی داشتند، شسپا بیشترین حجم معاملات را داشت، ۹۸ درصد آن توسط حقوقی جابجا شد. شنفت امروز نیز برای چندمین هفته متوالی با صف فروش همراه بود و در نهایت  تنها ۱۱۸۸ سهم در این نماد معامله شد. معاملات ونفت پس از ۴ روز وارد بازه های مثبت شد.

در اخبار این گروه، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با آخرین وضعیت ۶ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران ، لاوان و شیراز و انتشار اطلاعات و بازگشایی نماد اظهار داشت: درحالی سازمان بورس برای اعلام قیمت خوراک و فراورده های نفتی به پالایشگاه پیگیری های روزانه و مستمری را انجام داد که روز گذشته ابلاغیه قیمت ها به همه شرکت ها ارسال شد . همزمان با این رویداد، سازمان بورس از ۶ پالایشگاه پذیرفته در بورس و فرابورس خواست تا آخرین اطلاعات مربوط به تولید و فروش سال جاری را منتشر کنند تا همگان در جریان باشند . از سوی دیگر به مدیران این شرکت ها اعلام شد تا با لحاظ کردن قیمت های اعلامی ، صورت های مالی سال جاری و بودجه ۹۴ را تهیه کنند . این مقام مسئول در ادامه افزود در صورت مساعدت شرکت ها در ارایه صورت های مالی طی دو روز آینده، نماد این شرکت ها شنبه آینده یا حداکثر یکشنبه ۲۴ اسفند در بورس و فرابورس باز خواهند شد.

قائم مقائم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از بارگیری نخستین کاتالیست ایزومریزاسیون ایرانی در پالایشگاه اصفهان تا ۳ ماه آینده خبر داده است. خسروانی در ادامه افزود: واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه اصفهان که ساخت آن از مدت‌ها پیش و در قالب طرح افزایش ظرفیت پالایشی و بهبود کیفیت فرآورده‌های کشور در دولت قبل آغاز شده بود مدت‌ها است، از نظر فیزیکی به اتمام رسیده و معطل این کاتالیست پیچیده است. به عبارت دقیق‌تر یک طرح چند صد میلیون دلاری معطل یک کاتالیست چند میلیون دلاری است.

در گروه داروئی، دبالک در اولین روز معاملاتی پس از عرضه اولیه با ۵ درصد افزایش در قیمت ۴۹۸۷ ریال با صف خرید همراه بود. این شرکت در بودجه ۹۴ خود ۹۴۶ ریال سود بابت هر سهم پیش بینی کرده که نسبت به سال مالی ۹۳ با ۹ درصد افزایش همراه بود.

در گروه حمل و نقلی بیشتر نمادها منفی معامله شدند و نماد حتاید در این گروه با صف فروش بسته شد .

در گروه بانکی نمادها تماما با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند و نماد وکار با صف خرید بسته شد .

معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک ملت ،  به وضعیت نرخ سود اشاره کرد و افزود: بازار غیر متشکل و شرایط فعلی نرخ سود آفت بزرگی برای اقتصاد کشور است؛ تردید نداشته باشید با این نرخ سود و شیوه تامین مالی به فروپاشی اقتصاد نزدیک خواهیم شد .پاریزی با طرح این پرسش که چه کسی می‌تواند با تسهیلات ۲۵، ۲۶ درصدی کسب و کار راه بیندازد گفت: اگر تورم کم شود ولی نرخ سود بالا باشد هزینه تامین مالی افزایش خواهد یافت .به گزارش تسنیم، علی رستگار بعد از محمدرضا ساروخانی مدیریت بانک ملت را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، هادی بهنود  معاون طرح و توسعه بانک با تشریح مراحل طی شده در فرآیند اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی، اظهارداشت: پس از تصویب اساسنامه جدید بانک مهر اقتصاد در شورای پول و اعتبار و ثبت بانک نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی مراحل قانونی برای واگذاری سهام به اتمام رسیده و ۵۱ درصد از سهام این بانک به زودی در فرابورس واگذار خواهد شد .وی از موافقت بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک از ۲ هزار میلیارد ریال به ۱۲ هزار میلیارد ریال خبر داد و افزود: چهارم اسفند ماه سال جاری این بانک به عنوان شرکت سهامی عام با سرمایه ۱۲ هزار میلیارد ریال نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید .معاون طرح و توسعه بانک، خاطر نشان کرد: سهامی که در فرابورس واگذار خواهد شد، به ارزش ذاتی نزدیک است و به عبارت دیگر سهام بانک مهر اقتصاد با قیمت پایه واگذار می شود

در خبری شنیدیم که بانک تجارت که در فروش بلوک ۲ درصدی فولادمبارکه ناکام مانده بود، زمان و شرایط عرضه ۱.۶ هزار میلیارد تومانی ۹۹.۵ درصد از سهام مولد نیروگاهی تجارت فارس را تغییر داد.

در گروه محصولات شیمیایی اکثر نمادها شاهد معاملات منفی در بازار امروز بودند و نمادهای شسینا ، شفارا با صف فروش بسته شدند . نماد فار که در این گروه با معاملات مثبتی همراه بود توانست با ۷۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بگذارد .

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: چنان که در نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی دیده شده، بخش زیادی از متانول تولید شده در فاز دو منطقه ویژه اقتصادی پارس به پروپیلن بدل می شود .حسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که طرحهای موجود در فاز یک و دو پارس جنوبی با توجه به نزدیکی به خوراک و آبهای آزاد در بهترین نقطه قرار گرفته اند، گفت: هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حد توان خود از این طرحها حمایت کامل را انجام می دهد .پیوندی با تاکید بر این که فاز دو پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی به لحاظ ساختار دو تا سه برابر فاز یک این منطقه است، گفت: بیشتر طرحهای موجود در این منطقه واحدهای متانول، اوره، آمونیاک و الفینها هستند.

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ