آزمون استخدامی شهرداری شیراز در هاله ای از ابهام

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با جذب نیروهای جدید و ‌در صورتی که همین روند جذب نیرو در حوزه معاونت فرهنگی شهرداری شیراز ادامه داشته باشد ساختمان اداری این نهاد جایی برای آنان نداشته و باید در نخستین اقدام شهردار این شهر یکی از سالن‌های چند صد نفره را برای اشتغال این افراد تبدیل وضعیت دهد.

سئوال دیگری که از اعضای شورای اسلامی شهر باید پرسیده شود اینکه آیا پرداخت میلیاردها تومان حقوق کارکنان شهرداری شیراز هزینه به دوش مردم نمی‌گذارد و حال در مقابل ورود غیرقانونی نیروهایی که جایی برای نشستن ندارند نیز سکوت کرده و این ظلم به منافع عمومی نیست.

نکته بعدی آنکه وکلای مردم در شورای اسلامی شهر شیراز مشخص کنند کسانی که به تازگی وارد شهرداری شده‌اند از منسوبان چه کسانی هستند و چرا در این زمینه هرگز نهادهای نظارتی ورود نکرده و مخالفتی در این‌باره صورت نگرفته است.

نتیجه آزمون استخدامی شهرداری در بیراه

با وجود گذشت بیش از یک ماه از آزمون استخدامی شهرداری شیراز و مشخص نبودن نتیجه آن، تعدادی نیروی جدید توسط سازمان فرهنگی شهرداری در حال جذب هستند.

با حضور مدیرعامل جدید سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و تقسیم نیروی‌های بین معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی این شهرداری، فرصت برای جذب تعدادی از نیروها فراهم شده است و از چند روز گذشته برخی از این افراد در سازمان فرهنگی مشغول به کار شده‌اند.

در این بین شنیده‌ها حاکی از آن است برخی مدیران معاونت فرهنگی شهرداری به فرهنگ‌سراها فرستاده شده‌اند و برخی مسئولان فرهنگ‌سراها نیز عزل و به عنوان نیروهای عادی به فرهنگ‌سراهای دیگر گسیل گشته‌اند.

سئوالی که مطرح می‌شود اینکه  آیا این تغییر ساختارها با اطلاع شهردار و شورای اسلامی شهر انجام می‌شود و یا نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

افرادی که در حال حاضر و برخلاف دستورالعمل جدید معاون اول ریاست جمهوری جذب می‌شوند بر چه اساسی بدنه شهرداری را سنگین‌تر می‌کنند و این در حالی است که بیشتر نیروهایی که در آزمون استخدامی شهرداری شیراز شرکت کرده‌اند معتقدند به‌کارگیری نیرو با هر عنوان در شهرداری و سازمان‎ها باید عادلانه و بر اساس تخصص و صلاحیت باشد.

این افراد می گویند از به‌کارگیری نیرو به صورت قومی و قبیله‎ای و خانوادگی پرهیز شود اما می‌بینیم که گاهی چند نفر از یک خانواده به عناوین مختلف در واحدهای شهرداری مشغول فعالیت هستند.

به اعتقاد این افراد با وجود برگزاری آزمون استخدامی شهرداری، جذب نیرو در این نهاد به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد، از این رو از نهادهای نظارتی می‌خواهیم در این زمینه ورود کنند.

نکته قابل توجه اینکه پس از دستورالعمل و ابلاغ‌هایی مبنی بر عدم جذب نیرو به صورت شرکتی، قراردادی و استخدامی، تمام ورودی‌ها به شهرداری مشروط به برگزاری آزمون استخدامی شد.

برخی داوطلبان عنوان می‌کنند که از زمان این دستورالعمل تاکنون شاهد ورود غیرقانونی نیرو به شهرداری هستیم و با وجود اینکه این موضوع مورد اعتراض برخی مدیران قرار گرفته است اما در سایه بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر شیراز روند جذب غیرقانونی همچنان ادامه دارد.

حال سئوال اینجا است که این جذب بدون مجوز نیرو بر چه اساسی صورت می‌گیرد و آیا شهردار بعدی و معاون او میراث‌دار تحمیل نیروهای بی‌ضابطه توسط مدیران فعلی خواهند شد و این در حالی است که این‌گونه فعالیت‌ها منجر به تحمیل هزینه گزاف به شهر و شهرداری می‌شود و اعضای شورای اسلامی شهر باید از اقداماتی نظیر، جذب نیرو به صورت غیرقانونی و برخلاف ساختار اداری شهرداری‌ها به جد پرهیز کنند.

این اقدام در حالی انجام می‌پذیرد که این شهرداری نسبت به دستور رئیس جمهور پیشین نسبت به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی خود تمرد کرده و اینک نیز نسبت به دستورالعمل معاون رئیس جمهور تمرد می‌کند.

بر اساس گفته‌های داوطلبان شرکت در آزمون استخدامی شهرداری شیراز جذب بی‌ضابطه نیرو ظلم به قشر محروم جامعه بوده و بر همین اساس شاهد هستیم تحمیل نیرو به شهرداری امری متعارف شده است و متاسفانه ‌نیروهایی که از کانال‌های مختلف به شهرداری تحمیل شدند غیرفنی و غیرتخصصی هستند.

حال این شایعه در بین شهروندان شیراز در حال گسترش است که با وجود جذب برخی نیروها توسط معاونت و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز باید نتیجه گرفت آزمون استخدامی که به تازگی برگزار شده است تنها برای رسمی شدن جذب این افراد بوده و بسیاری از کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند از همان ابتدا شانسی برای قبولی نداشته‌اند و گواه این ماجرا نیز آنکه ورود نیرو به شهرداری خارج از ضابطه صورت می‌گیرد و اینکه اعضای شورای شهر شیراز در مقابل ورود بدون ضابطه جذب نیرو سکوت کرده‌اند که شائبه‌برانگیز است.

 اردیبهشت ماه گذشته نیز معاون مالی اداری شهرداری شیراز از استخدام ۴۲۲ نیروی جدید در شهرداری شیراز خبر و وعده داد در سه ماهه نخست امسال بیش از ۴۰۰ نیروی جدید در شهرداری شیراز جذب شوند.

محمد حسن اسدی در آن زمان اعلام کرد که در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری نیروهای جدید از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی پذیرفته می‌شوند.

وی اضافه کرد: از جمله اهداف شهرداری شیراز در جذب این نیروها، تقویت بدنه کارشناسی شهرداری به منظور تبدیل رویکرد عمومی نسبت به این نهاد از یک سازمان خدماتی به ارگانی فرهنگی و اجتماعی و نیز انجام وظیفه بهتر در امور اجرایی در راستای تحقق شهرداری الکترونیک است.

در نوزدهم اردبیهشت ماه گذشته اطلاعیه‌ای بر روی سایت شهرداری قرار گرفت که در آن عنوان شده بود شهرداری شیراز در نظر دارد به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود، از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور ۴۲۲ نفر را استخدام کند و متقاضیان می‌توانند از ۲۲/۰۲/۹۲ تا ۲۶/۰۲/۹۲ با مراجعه به سایت  www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

حال بماند که به دلیل ناهماهنگی‌های صورت گرفته این آگهی با چند روز تاخیر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت که خود نشان از ناهماهنگی امور داشت اما بالاخره آزمونی که قرار بود بسیار زود برگزار شود در تیر ماه امسال برگزار شد.

معاون اداری و مالی شهرداری شیراز در خرداد ماه امسال از برگزاری آزمون استخدامی شهرداری شیراز در جمعه مورخ ۱۴/۰۴/۹۲ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد.

اسدی اظهار داشت: جذب نیروهای متخصص در شهرداری گام مهمی در زمینه تخصصی شدن بدنه شهرداری به منظور ارتقای سطح خدمات مدیریت شهری به عموم شهروندان است.

وی تصریح کرد: با برگزاری این آزمون ۴۲۲ نفر از نیروهای مورد نیاز شهرداری شیراز از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور و همچنین ۱۳۰ نفر آتش‌نشان به صورت پیمانی استخدام می‌شوند.

وی همچنین اعلام کرد که شهرداری شیراز در نظر دارد با توجه به پیگیری و مجوزهای مأخوذه از مراجع ذی‌ربط، به منظور تامین بخشی از نیروهای انسانی با تجربه مورد نیاز واحدهای تابعه خود، از طریق برگزاری آزمون داخلی تعدادی از نیروهای شرکتی شهرداری را به صورت قراردادی تبدیل وضعیت کند.

با این وجود در هفته گذشته شهرداری شروع به جذب نیرو کرده است و تکلیف چند صد نفری که  تیر ماه گذشته با شانس برابر در آزمون استخدامی شهرداری شیراز شرکت کرده بودند نه تنها مشخص نیست بلکه به نظر می‌رسد تضییع حقوق آنها همچنان ادامه دارد.

به گزارش فارس، با وجود اینکه معاون مالی اداری شهرداری شیراز اعلام کرده بود جذب نیرو در شهرداری تنها از طریق آزمون صورت می‌گیرد اما هنوز نتایج این آزمون مشخص نشده، برخی افراد جذب معاونت و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ