اقبال بلند بزرگان در بازار سهام

0
بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ۶/۰ درصدی شاخص کل مواجه شد که اقبال به صنایع بزرگ بورسی افزایش یافت. این در حالی است که عمده گروه‌های کوچک صنعتی منفی یا روند صعودیشان متوقف شده که به علت اثرگذاری کم این صنایع بر شاخص کل نتوانستند مانع رشد شاخص در کنار صنایع بزرگی چون پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی شوند.
در گروه دارویی اکثر نمادها منفی بودند که افت شاخص را در پی داشت. «والبر» بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. همچنین، «دکیمی» به منظور تعدیل EPS متوقف شد. از سوی دیگر، گروه غذایی برای دومین روز پیاپی منفی شد. «وبشهر» با بیشترین حجم معاملات، منفی‌ترین نماد گروه نیز شناخته شد؛ در معاملات این نماد، فروش کاملا بر عهده حقیقی‌ها بود اما در قسمت خرید حقوقی‌ها کم‌وبیش حضور داشتند. در این شرایط، گروه رایانه‌ای که روزهای مثبتی را پشت سر می‌گذاشت، روز گذشته تقریبا بدون تغییر شاخص به کار خود ادامه داد. در واقع، دو نماد مثبت «رتاپ» و «رکیش» با حجم معاملات بالا، مانع از افت شاخص گروه شدند. بررسی معاملات این دو نماد نشان می‌دهد حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور فعالی داشته‌اند. به عنوان مثال، روز شنبه حدود ۹/۱ میلیون سهم «رکیش» توسط بانک تجارت و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان خریداری شد.
از سوی دیگر گروه ساختمانی برای دومین روز متوالی منفی شد. «ثشاهد» و «وساخت» منفی‌ترین نمادهای این گروه با بیشترین حجم معاملات بودند. به این ترتیب، معاملات «ثشاهد» توسط حقیقی‌ها صورت گرفت؛ در حالی که در نماد «وساخت» فروش حقوقی‌ها قابل توجه بود. در ادامه، روند مثبت روزهای اخیر گروه حمل‌و‌نقل متوقف شد و «حپترو» به عنوان منفی‌ترین نماد گروه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد؛ مثلا، ۲ میلیون سهم این نماد طی هفته گذشته توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی فروخته شد. همچنین، «حکشتی» و «حتاید» به عنوان تنها نمادهای مثبت گروه بار دیگر معاملات بسیار کمی را شاهد بودند و با صف خرید‌های سنگینی به ترتیب به ارزش ۱۱۷ و ۶۰ میلیارد ریال مواجه شدند.
برقی‌ها در ادامه رفتار نوسانی روزهای گذشته، ۷/۱ درصد افت شاخص را ثبت کردند. «بترانس» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که به عنوان منفی‌ترین نماد گروه با صف فروش ۵/۱۷ میلیارد ریالی شناخته شد. حسن رضایی‌پور، مدیر عامل کارگزاری خوشه‌چین در رابطه با این گروه می‌گوید: از آنجا که عمده برق تولیدشده در کشور ما با استفاده از سوخت‌های فسیلی تحقق می‌یابد، هزینه تولید شرکت‌های این گروه به شدت به قیمت حامل‌های انرژی وابسته است. بنابراین، تفاوت در پیش‌بینی قیمت سوخت نوسانات روند شاخص این گروه را منجر شده است. وی در تبیین علت رشد چشمگیر شاخص این گروه از ابتدای سال (حدود ۱۸۰ درصد) اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از رشد این گروه، حرکت هیجانی سهامداران به دنبال روند صعودی کل بورس است، در حالی که در صورت‌های مالی نمادهای این گروه تغییر خاصی از منظر بنیادی مشاهده نمی‌شود. با وجود این اگر روند صعودی شاخص گروه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که روی کار آمدن دولت جدید و امید به رفع تحریم‌ها باعث تشدید رشد این گروه شده است. این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: مذاکرات اخیر و طرح‌های توسعه‌ای به منظور استفاده از سوخت‌های جایگزین نظیر سوخت هسته‌ای، انرژی باد و … به جای سوخت‌های فسیلی امید به سودآوری این صنعت را به همراه داشته است.
در معاملات روز گذشته، روند مثبت گروه ماشین‌آلات متوقف شد و «وتوشه» و «تکمبا» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفتند. همچنین، «لبوتان» مشمول رفع گره معاملاتی شد. این در حالی است که فقط تعداد ۶ سهم این نماد عرضه شد تا افزایش قیمت ۱۲ درصدی رخ دهد و مابقی تقاضا بار دیگر به صورت صف خرید باقی ماند.  از سوی دیگر، گروه قندی‌ها که در اثر افت روزهای اخیر از منظر ارزش بازار جایگاه خود را به گروه ماشین‌آلات داده بودند، دیروز با رشد چشمگیر ۲/۲ درصدی مواجه شدند.
خبرهای موجود در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های قندی می‌تواند عامل اصلی این رشد به شمار آید. «قصفها» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار دارد. این در حالی است که لاستیکی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «پسهند» که طی روزهای اخیر حضور سهامداران حقیقی را در معاملات خود شاهد بوده بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.  در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند نزولی خود را ادامه داد. «کچینی» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. این امر در حالی رخ داد که به رغم عدم حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده بخشی از خریداران این نماد را به خود اختصاص دادند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ