در پی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی سود پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد؟

0

ناآرامی‌های منطقه در روزهای اخیر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی انجامیده است؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد می‌تواند سود پالایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و به افزایش پیش‌بینی سود این شرکت‌ها در سال ۹۳ منجر شود. شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در تحلیلی به همین منظور چگونگی و درصد این افزایش را بررسی کرده است.

شرکت‌های پالایشگاهی نفت مورد نیاز خود را از شرکت ملی پالایش نفت با احتساب ۵ درصد تخفیف نسبت به نرخ  فوب خلیج فارس دریافت می‌کنند. همچنین نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها نیز توسط شرکت ملی پالایش تعیین می‌شود. اما در پی افزایش نرخ نفت در روزها و هفته‌های اخیر تصمیم بررسی اثر این افزایش نرخ بر سود‌آوری شرکت‌های این مجموعه ضروری است. در حال حاضر، نرخ نفت نسبت به زمانی که شرکت‌های پالایشگاهی بودجه سال ۹۳ را ارائه دادند تقریبا ۵ درصد رشد داشته است.

در صورتی که قیمت نفت در نظر گرفته شده در بودجه شرکت‌ها را به میزان ۵ درصد رشد دهیم و از طرفی نرخ‌های فروش محصولات شرکت را نیز با همین نسبت افزایش در نظر بگیریم، سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی تحت تاثیر قرار گرفته و بیشتر آنها با تعدیل مثبت همراه خواهند شد که در این میان، شرکت پالایش نفت لاوان بیش از سایرین از این اتفاق منتفع می‌شود.

یادآور می‌شود این تحلیل به معنی قطعیت تعدیل مثبت در پالایشگاهی‌ها نیست، زیرا عوامل دیگری از جمله تعیین قیمت شرکت ملی پالایش، میزان تولید و فروش و … در سودآوری شرکت دخیل هستند. این گزارش تنها برای نشان دادن تاثیر افزایش قیمت نفت بر سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی تهیه شده و نشانگر این است که در نهایت افزایش قیمت نفت در صورت ثبات سایر عوامل تاثیر مثبتی بر این صنعت خواهد گذاشت.  مدیرعامل پالایش نفت لاوان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این رابطه گفت: وجود بحران‌های منطقه و افزایش قیمت نفت بهترین شرایط را برای عرضه فرآورده‌ها به بازار فراهم کرده است.

دادور با اشاره به اینکه افزایش سود پالایشگاه‌ها یک معادله چندمجهولی است که نفت‌خام و تغییرات قیمت یکی از مجهول‌های آن است، افزود: در صورتی که قیمت فروش فرآورده‌ها تغییر کند پیش‌بینی سود پالایشگاه‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت. وی وجود قوانین شفاف در زمینه قیمت محصولات براساس فوب خلیج‌فارس  را در این زمینه ضروری دانست و تاکید کرد که فرآیند مزبور در مجموع به نفع پالایشگاه‌ها است. دادور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر قرارداد اخیر وزارت نفت برای شفاف‌سازی قیمت‌ها روی سودآوری پالایشگاه‌ها گفت: ایجاد قوانین شفاف‌تر به نفع شرکت‌ها است. وی افزود: به نظر می‌رسید دولت زودتر اقدام به این شفاف‌سازی کند، اما اقدام فعلی نیز به سود پالایشگاه‌ها خواهد بود. دادور روشن بودن معاملات شرکت‌ها در زمینه مبادله فرآورده‌های مختلف را در پایان روز از ویژگی‌های این کار دانست و اضافه کرد: بهتر است کل فرآورده‌ها طبق این قانون معامله شوند.

کارگزاری تدبیرگران فردا سهام سود ده سهام پرسود سهام برتر تحلیل سهام تحلیل بورس امروز بهترین سهام برای خرید در بورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ