شوت دولت تدبیر و امید زیر توپ دلار برای اوج‌گیری!

0

با گذشت ماه‌ها از روند حرکتی قیمت ارز برمدار ۳هزار تومان گویا هنوز خیلی از کارشناسان اعتقادی به این قیمت نداشته و بر این باورند که بازار ارز حباب دارد این دسته از نتقدین بر این باورند که اگر اظهار نظرچندی پیش رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه قیمت دلار حدود ۳هزار تومان است نبود بی‌شک تا کنون دلار در بازار به شکل حقیقی ارزش‌گذاری می‌شد.

اشتباهی تاریخی
به گزارش «جوان» اگرچه روی خوش سیف به دلار ۳ هزار تومانی از سوی شرکت‌های صادرات محور و همچنین بانک‌هایی که بخشی از دارایی خود را به ارز تبدیل کرده‌اند ستایش شد اما بسیاری از کارشناسان روی خوش نشان دادن به ارز ۳هزار تومانی را اشتباه فاحش سیف به شمار آوردند که بی‌شک در تاریخ اقتصادی ایران برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

وزیر هم قیمت فعلی دلار را بر نمی‌تابد
با این حال گویا انتقادها نسبت به ارزش مصنوعی قیمت ارز همچنان ادامه دارد به طوری که وزیر اقتصاد با کاذب خواندن دلار ۳ هزار تومانی ، ارزش دلار آزاد را در حدود ۲هزارو ۷۰۰تومان تخمین زده است.  در این بین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز قیمت اصلی دلار را بین ۲الی ۲هزارو ۵۰۰تومان عنوان کرده است.
به نظر می‌رسد دامنه اختلاف‌ها در رابطه با قیمت دلار تا دولت نیز کشیده شده است چراکه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ۴۰۰تومانی با‌بت هر دلار با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
پورابراهیمی: وزیر اقتصاد از مواضع ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی دفاع نکرد
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال نمایندگان از مواضع ارزی رئیس کل بانک مرکزی دفاع نکرد.  محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در این جلسه وزیر اقتصاد به سؤال آقای جعفری در خصوص اینکه چرا رئیس کل بانک مرکزی ارزش ۳ هزار تومانی دلار را واقعی دانسته بود، پاسخ داد.

نرخ منطقی ارز ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰تومان
پور ابراهیمی با بیان اینکه وزیر اقتصاد پاسخ شفافی درباره چگونگی رویکرد ارزی دولت ارائه نکرد، گفت: اما وی بر کاهش نرخ ارز در صورت عدم نوسان آن تأکید کرده است.
وی ادامه داد: در این جلسه وزیر اقتصاد نرخ دلار برای بازار غیر رسمی را ۲۷۰۰ تومان منطقی دانست.  نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ دلار بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان منطقی است، گفت: نمایندگان هم از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشده و مقرر شد، تا در صحن مجلس از رئیس‌جمهور سؤال کنند.
استقلال بانک مرکزی به مفهوم ناهماهنگی با سیاست‌های مالی دولت نیست
از سوی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، کاهش نرخ رشد نقدینگی و هماهنگی با سیاست‌های مالی را از جمله اولویت‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت که استقلال بانک مرکزی به این مفهوم نیست که خارج از دولت عمل کند و با سیاست‌های مالی دولت ناهماهنگ باشد.  هادی قوامی کاهش نرخ رشد نقدینگی را از اولویت‌های اول بانک مرکزی در دوره جدید عنوان کرد و گفت: در این راستا باید سیاست‌های بومی که به کاهش رشد نقدینگی کمک می‌کند، اتخاذ شود و نقدینگی به سمت تولید کانالیزه شود. همچنین سیاست‌های مالی در این راستا باید به بانک مرکزی کمک کند، چراکه بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. وی درباره استقلال بانک مرکزی نیز خاطرنشان کرد: استقلال به این مفهوم نیست که بانک مرکزی خارج از دولت عمل کند و با سیاست‌های مالی دولت ناهماهنگ باشد بلکه حتماً باید انسجامی در برنامه اقتصادی دولت وجود داشته باشد. به هرحال بانک مرکزی متولی سیاست‌های پولی است و معاونت نظارت راهبردی متولی سیاست‌های مالی است که از طریق بودجه اعمال می‌شود و وزیر اقتصاد هم هماهنگی بین سیاست‌های پولی و مالی را برعهده دارد بنابراین هر بخش باید بتواند وظیفه خودش را انجام دهد.  وی در پایان با تأکید بر لزوم اعمال اصلاحاتی در بخش‌های مالی و پولی اضافه کرد: در این صورت کم‌کم زمینه استقرار بانک مرکزی فراهم می‌شود و می‌توانیم بانک مرکزی داشته باشیم که از ارزش پول ملی صیانت کند.

نویسنده : هادی غلامحسینی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ