باارزش ترین کمپانی جهان ،۴۰ ساله شد/ خودکشی شرکت های همکار

0

شرکت اپل Apple روز گذشته ( اول آوریل ) ۴۰ ساله شد. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۹۷۶ درگاراژی خانگی آغاز کرد و در چهار دهه دنیای ارتباطات را سخت متحول ساخت.

موفقیت استیو جابز محصولات شرکت اپل کمپانی فاکسکان شرکت اپل استیو جابز آموزش پولدار شدن آلفابت apple
همه چیز در سال ۱۹۷۶ شروع شد. استیو جابز ۲۱ ساله به همراه استیو وزنیاک که مهندس کامپیوتر بود و نیز رونالد وین در گاراژ خانگی جابز در کالیفرنیا نخستین سنگ بنای اپل را گذارد. البته وین تنها ۱۱ روز پس از تأسیس اپل سهم خود را به ارزش ۲۳۰۰ دلار فروخت. محصول دستی جابز و وزنیاک رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی عرضه شد.

نخستین دستاورد
اولین محصولی که شرکت اپل روانه بازار کرد، کامپیوتری شخصی به نام Apple I بود که در ۲۰۰ نسخه تولید و فروخته شد. قطعات اپل یک با ده ها چیپ مونتاژ شده بود و کاربران می بایست بطور مجزا برای آن بدنه بخرند. کیبورد، ترانسفورماتور منبع تغذیه و نمایشگر از دیگر تجهیزات مورد نیاز کاربران برای استفاده از این کامپیوتر بود. اپل ۱ در سال ۱۹۷۶ به قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت فروخته می شد.

موفقیت استیو جابز محصولات شرکت اپل کمپانی فاکسکان شرکت اپل استیو جابز آموزش پولدار شدن آلفابت apple

گام بعدی
در سال ۱۹۷۷ دومین کامپیوتر این شرکت با نام اپل ۲ به بازار آمد که به دلیل مجهز بودن به فلاپی درایو ۲۵ / ۵ ایننچ محصولی نوآورانه محسوب می شد. اپل ۲ نخستین کامپیوتر شخصی بود که قابلیت نمایش رنگ و برنامه نویسی شدن درزبان بیسیک را داشت. بخشی از هزینه طراحی و تولید این کامپیوتر از طریق درآمدهای حاصله از فروش اپل یک تأمین شد. اپل در سال ۱۹۷۷ به شرکتی سهامی بدل شد.

استعفای جابز
جابز در سال ۱۹۸۳ از جان اسکالی رئیس پیشین شرکت پپسی کولا خواست که برای همکاری با وی به اپل به پیوندد. در همان سال مدل ‘لیزا’ (Lisa) به بازار عرضه شد که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون ها و پنجره ها بود.جابز پس از اختلاف نظر با اسکالی و جدال با مدیریت اپل، جابز در سال ۱۹۸۵ اپل را ترک کرد و دست به تاسیس شرکت جدیدی به نام NeXT زد.

اپل در بحران
شرکت اپل در اواخر دهه هشتاد میلادی نخستین لپ تاپ خود را به بازار فرستاد. رقابت شدید با مایکروسافت سبب شد که اپل از سال ۱۹۹۰ سخت زیر فشار قرار گیرد و در سال ۱۹۹۳ حتی برای نخستین بار ضرر کند؛ رویدادی که باعث برکناری اسکالی شد. شرکت NeXT اپل را در سال ۱۹۹۶ به ۴۰۰ میلیون دلار خرید و استیو جابز یک سال بعد رئیس اپل شد.

بازگشتی موفق
در سال ۱۹۹۸ کمپانی اپل دوباره به دوران موفقیت خود بازگشت. برای اولین بار نه تنها تکنیک خود کامپیتر مهم بود، بلکه طرح ظاهری اش نیز مورد توجه قرار گرفت. در این سال استیو جابز پس از غیبت بیش از یک دهه ای ‘iMac’ را به بازار عرضه کرد. ادغام بدنه ی کامپیوتر و نمایشگر در یک دستگاه، ایده ی اصلی تولید iMac بود.

صوتی تأثیرگذار
در سال ۲۰۰۱ کمپانی اپل اولین دستگاه پخش صوتی دیجیتالی خود را روانه بازار کرد. iPod اولین دستگاه پخش MP3 نبود، اما برای طرفداران زیباترین بود. نرم افزارآی تیونز (iTunes) که توسط کمپانی اپل تولید شده، پل ارتباطی این دستگاه به کامپیوتر است. iPod تا کنون هفت نسل را پشت سر گذاشته است و اکنون نیز این قابلیت را دارد که نام آهنگ ها را به چندین زبان مختلف نشان دهد.

یکه تازی آی فون
زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۰۷ تلفن همراه هوشمند آی فون را معرفی کرد، خبر نداشت که این گوشی چه تحولاتی به همراه خواهد آورد؛ تلفن همراهی که صفحه کلید نداشت و صفحه ی نمایش آن لمسی بود. شرکت های بسیاری پس از اپل به سوی تولید این گوشی ها رفتند. تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰۰ میلیون دستگاه آی فون فروخته شده اند.

خودکشی شرکت های همکار
در حالیکه شرکت اپل روز به روز گسترش می یافت و قدرت می گرفت، اتهامات علیه شرکت چینی Foxconn که سازنده قطعات اپل بود، روز به روز شدیدتر می شد. این انتقادات به خاطر وضعیت بعد کارگران این شرکت چینی مطرح شده بود. ۱۳ تن از کارگران حتی دست با پریدن از پنجره ساختمان این شرکت دست به خودکشی زدند. اپل اما بر این نکته پافشاری داشت که شرایط کاری کارگران خوب است.

پایان یک عصر
اپل در سال ۲۰۱۰ یک لوح رایانه ای را طراحی کرد که به ‘ارث استیو جابز’ در این کمپانی معروف شد. ‘iPad’ فصلی را در کتاب ارتباطات دیجیتالی باز کرد. جابز یک سال پس از آن به خاطر بیماری کناره گرفت و در روز پنجم اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت. با زمانی که جابز کناره گیری کرد، تیم کوک (Tim Cook) جایگزین او شد.

جنگ غول های تکنولوژی
از سال ۲۰۱۱ به این سو جنگی میان اپل و سامسونگ درگرفته که غول های تکنولوژی محسوب می شوند. اپل، سامسونگ را متهم می کند از طرح و فن آوری محصولات اپل الگوبرداری کرده است. سامسونگ هم اپل را به تخلف در حق ثبت اختراع متهم می کند. در این میان البته اختلافات این دو کمپانی در اکثر کشورها به غیر از آمریکا از طریق دادگاه رفع شده است.

هواداران عاشق
محصولات اپل در سال های گذشته چنان محبوبیتی به ویژه در بین جوانان کسب کرده که برخی از آنها یک شب پیش از ارائه محصول جدید راهی فروشگاه های اپل می شوند و چادر می زنند تا جزو اولین کسانی باشند که نوآوری این شرکت را لمس می کنند.

موفقیت استیو جابز محصولات شرکت اپل کمپانی فاکسکان شرکت اپل استیو جابز آموزش پولدار شدن آلفابت apple

باارزش ترین کمپانی جهان
در سال ۲۰۱۴ اپل ساعت مچی ‘اپل واچ’ را رونمایی کرد که تنها گذشت زمان را به نمایش می گذارد، بلکه از طریق اپلیکیشن های گوناگون می تواند حرکات فیزیکی و عوامل سلامت و بهداشت، مانند ضربات قلب حامل خود را اندازه بگیرد و ثبت کند. اپل نیز توانست گوی سبقت را از دیگر کمپانی ها برباید و با ۷۰۰ میلیارد دلار به عنوان باارزش ترین کمپانی ارزیابی شود.

لزوم نوآوری
در فوریه سال جاری میلادی اما شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) از اپل پیشی گرفت و عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را کسب کرد. با توجه به اشباع شدن بازار موبایل در جهان اپل باید برای دفاع از جایگاه خود در جهان تکنولوژی همچنان نوآوری کند و در بازارهای جدید نیز جایی تازه برای خود باز کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ