زن کلاهبردار در قالب مدیر شرکت «بازرگان سعید» ۵ میلیارد به جیب زد

0

پانزدهم شهریور ماه چندین مالباخته با مراجعه به کلانتری ۱۱۸ ستارخان با طرح شکایت در خصوص فعالیت شرکتی تحت عنوان مهر بازرگان سعید عنوان داشتند که توسط مدیر این شرکت بنام خانم “الهام . ی” مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

پرونده در پایگاه دوم پلیس آگاهی

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه ۲ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات نماینده حقوقی مالباختگان

نماینده حقوقی مالباختگان پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: خانمی بنام «الهام . ی» اقدام به تأسیس شرکتی تحت عنوان مهر بازرگان سعید نموده و با انجام تبلیغات وسیع از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و دیگر وسایط ارتباطی، مردم را به امور واهی و غیر واقع دایر بر توانایی اخذ وام، مدرک تحصیلی، مدرک فنی و حرفه ای و …. امیدوار کرده است؛ متأسفانه موکلین بنده نیز پس از آشنایی با این شخص اقدام به پرداخت مبالغی به ایشان کرده ولی پس از پرداخت پول به این شخص، وی با وعده و وعید واهی آنها را معطل و هیچ اقدامی برای آنها نکرده و پس از مدتی متواری شده است.

اظهارات تعدادی از مالباختگان

با آغاز رسیدگی به پرونده، تعدادی از مالباختگان به پایگاه دوم پلیس آگاهی دعوت و در خصوص نحوه کلاهبرداری از آنها تحقیق شد، یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: اینجانب در سال ۱۳۹۲، از طریق آگهی روزنامه با شرکت مهر بازرگان سعید آشنا شده و پس از صحبت و مذاکره تلفنی در خصوص فعالیت شرکت مبنی بر اخذ تسهیلات بانکی خوداشتغالی با نرخ ۴ درصد و به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، در قالب تنظیم قراردادی با خانم الهام . ی به عنوان مدیر شرکت، مبلغ ۵ میلیون پرداخت نمودم، در طی این مدت ( بیش از دو سال )، ایشان به بهانه های مختلف از قبیل مجوزهای بانکی و …. زمان پرداخت وام را به زمان های دیگر موکول می کرد تا نهایتا اطلاع پیدا کردم که وی دفتر محل کار خود در منطقه صادقیه را تعطیل کرده است.

مالباخته ای دیگری نیز در اظهاراتی مشابه عنوان داشت: خرداد ماه سال ۱۳۹۳، با توجه به اطلاعیه ی شرکت مهر سعید بازرگان به مدیریت خانم الهام . ی، با شماره تماس درج شده در آگهی روزنامه تماس گرفتم، طی چندین جلسه مذاکره با مدیر شرکت، ایشان مدعی شد که بواسطه روابط خود در وزارتخانه های دولتی و بویژه سیستم بانکی قادر است تا برای بنده اقدام به گرفتن مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام بانکی با بهره بانکی ۴ درصد نماید و به این بهانه، طی چندین مرحله مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ایشان پرداخت کردم اما تاکنون هیچگونه اقدامی در خصوص بازپرداخت پول بنده و یا انجام تعهد خود مبنی بر تهیه وام ۳۰۰ میلیون تومانی انجام نشده ا نهایتا متوجه شدم دفتر شرکت [اینبار] در خیابان ستارخان تعطیل شده است.

بررسی سوابق شرکت

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان با بررسی سوابق شرکت اطلاع پیدا کردند که شرکت مهر بازرگان سعید در  اواخر سال ۱۳۹۲، در قالب انجام فعالیت های عمرانی و ساختمانی ثبت و تأسیس گردیده اما بر خلاف اساسنامه اش، مدیر شرکت ( الهام . ی ) با تنظیم قراردادهایی تحت عنوان “قرارداد مشاوره”، به بهانه اخذ تسهیلات بانکی با کمترین بهره بانکی اقدام به کلاهبرداری از دهها مالباخته نموده است، در ادامه با شناسایی دهها مالباخته ای که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، کارآگاهان موفق به شناسایی چندین دفتر تجاری مختلف در مناطق صادقیه، ستارخان، میرداماد و خیابان گاندی تحت عنوان شرکت “مهر بازرگان سعید” شدند که هر کدام از آنها پس از مدت کوتاهی از تأسیس خود، تعطیل و در حقیقت مدیر آنها متواری شده بود.

با شناسایی دفاتر شرکت «مهر بارزگان سعید» در مناطق مختلف تهران، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که تمامی این دفاتر به صورت استیجاری بوده و مدیر شرکت اقدام به کرایه آنها در قالب چک های مدت دار نموده و پس از متواری شدن، تمامی این چک ها از طریق سیستم بانکی غیرقابل وصول اعلام شدند.

شناسایی و دستگیری مدیر شرکت مهر بارزگان سعید

کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی با بررسی سوابق مجرمین سابقه دار به ویژه در زمینه کلاهبرداری موفق به شناسایی «الهام . ی» (متولد ۱۳۶۳) به عنوان یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه کلاهبرداری شدند که در سال های گذشته نیز به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری کرده و هر بار نیز دستگیر و روانه زندان شده است، در ادامه کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که متهم پرونده با وجود داشتن چند سابقه در زمینه کلاهبرداری، دارای مدرک “کارشناسی ارشد” در رشته روانشناسی نیز است.

در ادامه اقدامات پلیسی، کارآگاهان اقدام به شناسایی «الهام . ی» در یکی از شهرک های تهران در امتداد اتوبان همت غرب کرده اما در ادامه اطلاع پیدا کردند که وی همزمان با تعطیل نمودن دفاتر شرکت خود از این مکان نیز جابجا شده است، سرانجام با انجام اقدامات پلیسی، آخرین مخفیگاه «الهام . ی» در منطقه مرزداران شناسایی، وی دستگیر و پس از انتقال به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ توسط دهها مالباخته شناسایی و در همان اظهارات اولیه صراحتا به مبالغ چند میلیون تومانی از آنها اعتراف و عنوان داشت که این مبالغ را به بهانه مشاوره جهت اخذ وام از آنها دریافت کرده است.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر  به خبرنگار مهر گفت: از شیوه و شگرد های رایج مورد استفاده در کلاهبرداری ها بویژه در خصوص خرید لیزینگی خودرو و یا تهیه تسهیلات بانکی با نرخ بهره بسیار کم، سوء استفاده افراد کلاهبردار از عناوین دولتی و یا طرح ادعاهای دروغین داشتن رابطه با وزارتخانه های مهم دولتی و همچنین سیستم بانکی است که در این پرونده نیز شاهد طرح همین موضوعات از سوی متهم و متأسفانه اعتماد بی مورد دهها مالباخته، صرفا به این ادعاها و پرداخت مبالغ هستیم.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، با اشاره به ارزش میلیاردی پرونده نیز عنوان داشت: با شناسایی ده ها مالباخته و جمع بندی شکایت های مطرح، تاکنون ارزش پرونده به بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به ادامه تحقیقات در خصوص پرونده ی اخیرِ متهم و احتمال شناسایی مالباختگان بیشتر، احتمال افزایش میزان برآورد مالی در خصوص این پرونده همچنان وجود دارد، لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و تحت پوشش شرکتی تحت عنوان مهر بازرگان سعید مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در منطقه جنت آباد شمالی، خیابان شاهین شمالی مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ