نامه اروجعلی محمدی درباره فروش کشت و صنعت مغان

0

مدیرعامل سابق کشت و صنعت مغان در خصوص ابهامات فروش این شرکت به بخش خصوصی نامه مهمی را به رئیس جمهور نوشت که در زیر آمده است.

بسمه تعالی

جناب اقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام وتحیات احتراما به استحضار می رساند سازمان خصوصی سازی شرکت کشت وصنعت ودامپروری مغان را بعداز سالها اگهی مداوم بدون خریدار به یکباره با کاهش ۳۳ درصدی قیمت پایه ۲۵۲۳ میلیارد تومانی ان به ۱۷۰۶ میلیارد تومان وافزایش ۴۷۶۷ هکتار مساحت اراضی به سطح مزایده قبلی ، شرکتی به نام شرکت سرمایه گذاری توسعه تهران رابرنده مزایده اعلام نموده است

اقای رییس جمهور

رسانه ها در بهار امسال اعلام کردند که کمیته امداد ۸ هکتار زمین خود درسوهانک تهران به ۱۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو فروخت یعنی ۸ هکتار زمین در سوهانک تهران با توجه به دریافت نقدی بیشتر از ۴۸ هزار هکتار زمین ابی در دشت زر خیز مغان قیمت یافته است واین ساده ترین تفسیر حاکمیت بخش دلالی وتجارت وقدرت یافتن غیر مولد هادر اقتصاد ایران وغلبه انان بر بخش تولید کننده کشور است .که واقعاموجب وهن اقتصاد وبخش کشاورزی وتولید کنندگان کشور است اقای دکتر روحانی دشت مغانی که نصف اراضی ابی ان با این مزایده به یک شرکت فاقد سابقه فروخته می شود به همین اسانی دشت مغان نشده است نیم قرن قبل بیش از دومیلیارد دلاربرای زیر ساختهای ان هزینه شده است. که همین امروزمشابه ان طرح بدستور وهمت والای حضرتعالی در حوزه پایاب سد خدافرین دردست اجراست . بررسی هزینه های زیر ساخت ۶۲ هزار هکتارطرح فعلی اراضی پایاب سد خدافرین گویای ان است که دولت برای اجرای این پروژه هزینه های سنگینی را متحمل می شود که طبق مستندات اجرایی در وزارتین نیرو وجهاد کشاورزی تملک و خرید یک هکتار زمین دیم ۹۰ میلیون تومان وهزینه های زیرساخت یک هکتار زمین ۱۵۰ میلیون تومان برای دولت در یومنا هذا تمام می شود . انوقت سازمان خصوصی سازی با علم به اینکه هزینه تملک وزیر ساخت یک هکتار زمین در زیر سد خدافرین برای دولت ۲۴۰ میلیون تومان قیمت تمام شده دارد .

بیش از۴۸هزار هکتار اراضی شرکت کشت وصنعت مغان را به۱۷۰۶ میلیارد تومان به یک شرکت نوتشکیل وفاقد سابقه تخصصی انهم با دوسال تنفس واقساط ۸ساله می فروشد . درشرایطی که طبق همین قیمت های فعلی هزینه زیر ساخت ۴۸ هزار هکتار اراضی شرکت مغان بدون احتساب قیمت زمین فقط ۷۲۰۰ میلیارد تومان است وبا فرض همان ۹۰ میلیون تومان قیمت اراضی دیم که امروز دولت برای خرید ان در حوزه سد خدا فرین پول می پردازد قیمت ۴۸ هزار هکتار اراضی فعلی شرکت مغان نیز ۴۳۲۰ میلیارد تومان است که بدون احتساب کارخانجات وتاسیسات فعلی ان به ۱۱۵۲۰ میلیارد تومان بالغ می شود . ایا این رانت نیست. پس رانت چیست. اقای رییس جمهور بدبینی شدیدی که این اقدام نسنجیده برای نظام جمهوری اسلامی انهم در منطقه ای مرزی که باخون اباءواجداد درمقابل دشمنان مرزداری کرده اند ایجاد می کند هیچ چیز ایجاد نمی کند .

ثانیا سازمان خصوصی سازی در اگهی خود میزان اراضی شرکت مغان را بدون احتساب سهم اراضی شرکت مغان درشرکت پارس را ۴۰ هرار هکتار اعلام نکرده است درشرایطی که مستندات مالکیت شرکت مغان‌مبنی بر مالکیت ۴۰ هزار هکتار زمین تحت سند ان را برای اصلاح اگهی با چندین جلسه حضوری شخصا به سازمان خصوصی سازی تشریح کرده ام ضمن اینکه از ۱۸۵۰۰ هکتار اراضی شرکت ملی پارس نیز بمیزان ۴۰٪ سهام متعلق به شرکت مغان می باشد . در اگهی قبلی قرار بود. به میران ۴۷۶۷ هزار هکتارزمین در اختیار وزارت کشاورزی باقی بماند وبا کسر این میزان از اراضی قیمت پایه ان به‌مبلغ ۲۵۲۳ میلیارد تومان اگهی شده بود .

حالا که قیمت زمین هم افرایش یافته است ولی با کمال تعجب قیمت پایه شرکت مغان از۲۵۲۳ میلیارد تومان به ۱۷۰۶ میلیارد تومان کاهش یافته است؟

ایا نباید درمحاسبه بیت المال مثقال وذره درمیان باشد یا فقط فروش ورد شرکت با هر تدبیری چاره کار تلقی می شود ایا می توان این اقدامات اعتماد سوز را توجیه کرد؟ با فرض قیمت های سرمایه گذاری دولت دراراضی پایاب سد خدافرین به مانند ان است که بهای بزرگترین کارخانه قند کشور ویکی از بزرگترین کارخانه های لبنیات ایران ومهمترین کارخانه پروسس وتولید بذر کشور ویک کارخانه خوراک دام مجهز وبزرگترین گله دامپروری کشور وباغ وتاسیسات مختلف وشهرک مسکونی وشبکه گسترده راهساری ان انگار به هیچ انگاشته شده است ؟انهم در شرایطی که درچهار سال گذشته قریب به ۱۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی این شرکت سرمایه گذاری نیز شده است

این فروش دقیقا بمانند ان است که اسب را به قیمت نعلش بفروشند اقدامی که احساسات عمومی را جریحه دار کرده است .

و پیامی جز تحقیر تولید وتولیدکنندگان امتداد نمی دهد .

اقای رییس جمهور

باهمان اخلاصی که دودوره جنابعالی را بعنوان دولت راستگویان معرفی وتبلیغ کرده ام درخواست می کنم نگذارید شرکت مغان با این تحقیر بفروش برود .این شرکت نماد وبرند مردم منطقه ما محسوب می شود وفروش ان به قیمت متری ۳۶۰۰ تومان تومان برای اکثریت قاطع مردم ازاردهنده است وبرای نخبگان محلی که در پاسخ به سوالات بیشمار مردم کلام در دهانشان یخ‌می بندد دردی کشنده وجانکاه است . این مزایده الی ابد روح مردم منطقه وبخش کشاورزی کشوررا ازار خواهدداد این شرکت پیشانی اذربایجان است اگر هم قصد فروش ان درمیان است خواهشمندم دستور فرمایید این شرکت حفظ شود وسهام ان براساس مصوبه اخیر سران سه قوه با واگذاری سهام به عموم صورت پذیرد . دوام توفیقات جنابعالی را دراین ایام پر مشقت از خداوند بزرگ مسئلت می نمایم .

اروجعلی محمدی مدیرعامل شرکت کشت وصنعت ودامپروری مغان در سالهای ۸۳ تا ۸۴ و۹۲ تا ۹۷

***

اروجعلی محمدی متولد شهرستان خلخال از اصلاح طلبان برجسته و پرسابقه بوده و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از مسئولان اصلی ستاد دکترروحانی در استان آذربایجانشرقی بود.

وی که سابقه فرمانداری خلخال، تبریز، اردبیل و در چند ماه اخیر نیز عضویت در هیئت مدیره منطقه آزاد ارس را دارد بعد از ۸ سال، بار دیگر در سال ۹۲ مدیرعاملی این بنگاه بزرگ اقتصادی را عهده‌دار می‌شود .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ