بررسی وضعیت اشتغال خانگی در ۷ کشور

0

سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود درباره کارگران خانگی با تاکید بر نیاز به سرعت بخشیدن تغییرات حمایتی از کارگران شاغل در این بخش از سوی کشورها، اعلام کرد: اشتغال روزانه در ساعات کار بیش از حد مجاز و استراحت نامناسب به همراه پرداخت های ناکافی، از مسائلی است که کارگران خانگی با آن مواجه هستند.در برخی از کشورها مانند تایلند کارگران خانگی در تعطیلات عمومی نیز به کار مشغول هستند و در برخی کشورها مانند سنگاپور نیز تضمین یک روز استراحت در هفته پیش بینی شده است. در نامیبیا هم تعیین یک حداقل دستمزد برای کارگران خانگی وجود دارد.

این گزارش می افزاید، در بحرین قانون جدید کار برخی مقررات را برای کارگران خانگی ایجاد کرده است. از سویی در فیلیپین، قانون جدید مجموعه ای از قوانین برای حفاظت از کارگران خانگی را در دستور کار دارد.

همچنین در ایالات متحده آمریکا مقرراتی برای دستمزد و حفاظت از اضافه کاری وجود دارد و برای ۲ میلیون شاغلی که به صورت مستقیم در نگهداری از افراد مسن و یا معلول فعالیت می کنند، حمایت هایی وجود دارد.

در عین حال، در بسیاری از دولت ها هنوز قوانینی برای حمایت از کارگران خانگی وجود ندارد. در حال حاضر، ۲۱.۵ میلیون کارگر خانگی در آسیا دارای کمترین میزان حفاظت های قانونی هستند. از آنسو، در آمریکای لاتین که در آن ۱۹.۶ میلیون کارگر خانگی فعالیت دارند، امکان حمایت قانونی بهتری وجود دارد.

طبق اعلام سازمان جهانی کار، هم اکنون تنها یک سوم از کارگران خانگی برزیل تحت پوشش طرح امنیت اجتماعی قرار دارند، اما شرایط پرداخت حداقل دستمزد کارگران خانگی در برزیل به مراتب بهتر از شرایطی است که برای کارگران شاغل در کشورهای آسیایی اعمال می شود.

تعداد فرزندان کارگران خانگی نیز از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزارنفر سال ۲۰۰۸ به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ