ماجرای سکته همزمان ۳ متهم بانک سرمایه چیست؟!

0

طبق گفته قاضی مسعودی‌مقام، زمانی که متهمان بانک سرمایه برای اجرای حکم احضار شدند، هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند. وی این جمله را در توضیح اجرا‌شدن حکم سه متهم بانک سرمایه بیان داشت و با تأکید بررسی سکته همزمان متهمان بانک سرمایه گفت: در حال حاضر پرویز کاظمی به زندان رفته و درخصوص دو محکوم دیگر «علی بخشایش و محمدرضا توسلی»، معالجات در حال انجام است و گفته‌ایم اگر محکومان توانایی تحمل حبس را ندارند، باید در بهداری حبس را تحمل کنند که این موضوع هم در دست بررسی است.

اظهارات قاضی مسعودی‌مقام در پایان هفتمین دادگاه پتروشیمی در حالی است که دعوای ارزی این پرونده همچنان میان نماینده دادستان، وکلا و متهمان ادامه دارد. طبق گفته نماینده دادستان حداقل یک میلیارد یورو بدون تحویل به سیستم بانکی با منشأ ارز داخلی تسویه شده است، اما متهمان همچنان خود را موظف به اجرای دستور NPC (شرکت ملی پتروشیمی) می‌دانند، اما نمی‌گویند این دستور را از چه کسی می‌گرفتند. موضوعی که قاضی به آن اشاره کرد و گفت: این دستور‌های پنهان از کجا بوده است؟! متهمان یا می‌ترسند یا مصلحت نمی‌دانند که بگویند!

«مقامات نظارتی کشوری در PCC حضور مستمر و جدی داشتند؛ مبلغ تحویل ارز به شبکه بانکی و تبدیل آن به ریال مطابق نرخ تعیین‌شده از سوی سیستم بانکی بود؛ پرداخت‌های ارزی بابت بدهی‌های ارزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود؛ خرید‌ها طبق دستورات مجتمع‌ها صورت می‌گرفت؛ ادعای شرکت نفت بود که من مشکل ارزی دارم و بهای نفت را به صورت ریال بدهید.»

این‌ها را علیرضا علایی‌رحمانی دیگر متهم پرونده پتروشیمی در هفتمین جلسه دادگاه مطرح کرد. علایی همچنین در بحث پرداخت‌های ریالی به جای ارز ادعا داشت، طبق اسناد باید به صورت ریالی پرداخت می‌کردند و اتفاقاً دادن ارز استثنا بوده است. وی اعتقاد داشت، عاقبت تن‌دادن به خواست NPC باعث شده تا در جایگاه متهم قرار گیرد.

این متهم ادعا داشت یک‌سری از اطلاعات غیرمعمولی در کیفرخواست وجود دارد که باعث مشوش‌شدن ذهن بازپرس پرونده شده است و بیان داشت:‌ای کاش افرادی که این اطلاعات را داده‌اند، در صندلی متهم می‌نشستند و پاسخ می‌دادند.

تسویه یک میلیارد یورو با منشأ ارز داخلی

این اظهارات در حالی بود که حسینی نماینده دادستان اظهار داشت، حداقل یک میلیارد یورو بدون تحویل به سیستم بانکی با منشأ ارز داخلی تسویه شده است. وی خطاب به متهم گفت: آیا شما یک نامه دارید که PCC (شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پتروشیمی) به NPC گفته باشد، توان خواسته ریالی شما را نداریم؟! اما متهم این اختیار را به امور مالی مرتبط دانست که ارز‌ها به ریال تبدیل شود و این روال را طبیعی می‌دانست. قاضی مسعودی‌مقام در پاسخ به دفاعیات متهم و وکیل وی مبنی بر اخذ مجوز‌های تبدیل ارز به ریال گفت: متهمان یا می‌ترسند یا مصلحت نمی‌دانند اسامی را بگویند، این دستور‌ها پنهان است، باید بگویید تا برویم سراغ کسانی که دستور می‌گرفتید! محوریت دادگاه پتروشیمی طبق گفته نماینده دادستان و قاضی همچنان بر این اصل دعوای ارزی می‌چرخد، ارز‌هایی که در اثر صادرات به دست آمده است، حواله‌هایی که در خارج از کشور گرفته شده، اما در داخل ریالی تسویه شده است!

سکته همزمان متهمان بانک سرمایه

دادگاه هفتم در حالی به پایان رسید که قاضی رسیدگی به متهمان پتروشیمی طولانی‌شدن این دادگاه‌ها را به دلیل شروع علنی‌بودن خارج از رسیدگی غیرعلنی دانست و ادامه آن را به ۹ اردیبهشت‌ماه موکول کرد. وی همچنین در پایان دادگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد، گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند. قاضی مسعودی‌مقام افزود: از پزشکی قانونی خواستیم موضوع را بررسی کند. وی گفت: در حال حاضر پرویز کاظمی به زندان رفته و درخصوص دو محکوم دیگر، معالجات در حال انجام است و گفته‌ایم اگر محکومان توانایی تحمل حبس را ندارند، باید در بهداری حبس را تحمل کنند که این موضوع هم در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که حکم هدایتی صادر شده است، گفت: بخشی از حکم این پرونده صادر و تا قبل از ماه رمضان اعلام می‌شود.

مسعودی‌مقام در پاسخ به این سؤال که آیا هدایتی براساس وعده‌ای که داده بدهی خود را داده است، افزود: تا الان بانک سرمایه چیزی در این رابطه به ما اعلام نکرده است.

منبع: روزنامه جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ