ورژن جدید بهانه تراشی؛ حالا دیگه تقصیر “جامعه” است!

1

محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی امروز در جمع معلمان گفت : “همان سال ۹۲ می خواستیم قیمت ارز را بالا ببریم جامعه نمی گذاشت، ما می گفتیم قیمت ۳ هزار تومن است اما بازار مقاومت می کرد می گفت ۲۸۰۰ تومان است”.

این سخنان، اذعان به غلبه پوپولیسم محض در دولت است. رئیس جمهور و برخی اطرافیان وی از سال ۹۲ تا ۹۶، صرفا نگاهی انتخابات زده داشتند؛ انتخابات مجلس در سال ۹۴ و ریاست جمهوری در سال ۹۶.

به همین دلیل، با ظاهر سازی و حراج انبوه یارانه هایی که اغلب در جیب زراندوزان و رانت خواران می رفت، کوشیدند همه چیز را مرتب نشان دهند و حال آن که کوتاهی های مدیریتی دولت در کنار برجام، در نقش تحلیل برنده قدرت اقتصاد ملی عمل می کرد.

دولت با همین نگاه عوام زده و عوام فریبانه، کارت سوخت را حذف کرد اما قیمت بنزین را با وجود افزایش سالانه تورم، ثابت نگه داشت. و همین دو اتفاق، موجب انفجار در مصرف بنزین و قاچاق آن به خارج شد که خسارت روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان ( ۱۴۴ هزار میلیارد تومان در طول چهار سال) را در پی داشته است!

دولت در سال ۹۷ و درباره نرخ ارز نیز به همان سیاق ۹۲ عمل کرد و در حالی که قیمت دلار در بازار به ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده بود، نرخ ۴۲۰۰ تومان را تعیین کرد. اما تدبیر بدتر و پر خسارت تر، واگذاری ۱۸ میلیارد دلار به همین قیمت ظرف کمتر از دو ماه به متقاضیان ارز بود.

این اقدام اولا رانت ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را ارزانی رانت طلبان مفت خور کرد و ثانیا با به حرکت درآوردن سیلاب بی مهار نقدینگی در بازار، موجب تحمیل تورمی تازه به معیشت مردم شد که همچنان با عوارض آن دست به گریبان هستیم.

سوء تدبیرهای پر خسارت دولت، که گاه بوی حیف و میل و بده بستان هم می دهد -نظیر اتفاقات بانک مرکزی و بازداشت برخی معاونان و مدیر حراست آن- کمترین تردیدی در بی کفایتی رئیس دولت باقی نمی گذارد. کاش آقای روحانی به خاطر سیاست زدگی، ناتوانی و کارنابلدی اش، لااقل از مردم و نظام عذرخواهی می کرد.

اما متاسفانه مردم، به رئیس دولتی دچار شده اند که پس از متهم کردن “دولت قبل” و دیگران، حالا تقصیرهای خود را گردن “جامعه”می اندازد و از خود سلب مسئولیت می کند! لابد می گوید خودتان به من رای دادید و به قول وزیر بهداشت مستعفی “همین است که هست”.

منبع : الف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. عسگر می گوید

    با سلام جناب اقای ایمانی ارجمند ضمن تشکر از روشنگری شما و بیان بخشی از سو مدیریت دولت دوازدهم. میخواستم بپرسم بنظر شما .فکر نمیکنید تمامی این اقدامات دولت نوعی تعمد در برهم زدن جامعه برای رسیدن به اهدافی شوم وخاص بوده باشد اهذافی بسیار دهشتناکتر از گرانی و تورم درجهت بد نام کردن انقلام ویا بزانو دراوردن ان بوذه باشد؟ممنون میشم اگه ادرس کانل فخیمتان برا داشته باشم.