ورود مدعى العموم به واگذاری کشتارگاه جونقان در چهارمحال و بختیارى

0

عبدالرضا علیمحمدى، دادستان عمومى و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیارى در گفت‌وگو با  خبرگزارى میزان از ورود مدعى العموم به موضوع خصوصى‌سازى و واگذارى یکى از بزرگ‌ترین و مجهزترین کشتارگاه‌هاى کشور خبر داد و بیان کرد: در پى دریافت گزارشاتى در خصوص احتمال بروز تخلف در مورد واگذاری کشتارگاه جونقان، دادستانى براى بررسى موضوع ورود کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات در خصوص این واگذارى در دست انجام است و در صورت موضوعیت یافتن تخلف در واگذارى، برخوردهاى مقتضى قانونى انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضاییه در نشست با روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از کارگران در جهت ضرورت رونق تولید گفت: مقام معظم رهبری به این مضمون فرمودند که کارخانه‌ای را می‌فروشند با مبالغی که حال این مبلغ چگونه تعیین می‌شود، خودش جای بحث دارد و خود مبلغ چگونه وصول می‌شود، محل بحث است، چون اکثر آن با تسهیلات بانکی است و خریدار آورده چندانی ندارد.

وی افزود: در برخی از خصوصی سازی ها، خریدار آورده‌ای متناسب با قیمت کارخانه و موجودی آن ندارد و عمده را که نگاه می‌کنیم یا از طریق خود دولت و یا منابع کشور است. در واقع منابع کشور را با ارتباطات و روابط، به کارخانه‌ای که می‌خواهد واگذار شود، اختصاص می‌دهند، بعد هم ایکاش کارخانه کار کند؛ یک مدتی کار می‌کند و بعد هم کارگرانش بیکار می‌شوند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: زمین هایش با یک تغییر کاربری به خانه مسکونی و تجاری تبدیل می‌شود و رهبر معظم انقلاب فرمودند که این وظیفه همه دستگاه هاست که با این تخلفات برخورد کنند و ما نیز مخاطب مقام معظم رهبری هستیم و نباید فقط به دولت نگاه کنیم و ما نیز مسئولیم.

آیت الله رئیسی به سازمان بازرسی و دادستان ها تاکید کرد که موضوعاتی از این قبیل و خصوصی سازی‌هایی از این دست باید قبل از اینکه حادثه‌ای صورت گیرد و تبدیل به یک بحران اجتماعی و کارگری شود، حتما مورد بررسی قرار گیرد و نگذارند این موارد اتفاق افتد و با حضور در مجامع مختلف، حتما به سوداگران اجازه ندهند سوداگری کرده و با اموال عمومی اینگونه بازی کنند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قضیه خصوصی سازی مسئله درستی است، ادامه داد: در برنامه توسعه دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم خصوصی سازی مورد تاکید قانون قرار گرفته است و مسئله درستی است. به این دلیل که دولت نباید تصدی گری کند.

وی افزود: قریب به هفتاد درصد اقتصاد ما دولتی است و این نباید باشد و مجلس و دولت و مقامات تصمیم گیر و تصمیم ساز به این رسیده اند که این امر، امر نادرستی است و حالا باید خصوصی سازی شود و باید درست خصوصی سازی شود؛ اما این روشی که الان متاسفانه در برخی موارد مطرح است، حتما قابل تداوم و استمرار نیست و حتما باید با یک نگاه پیشگیرانه و با صیانت نسبت به اموال عمومی دنبال شود.

***

خبرگزاری فارس در آبان ماه ۱۳۹۷ نوشت

کشتارگاه صنعتی دام واقع در شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان حدود ۱۵ سال است که گرفتار رکود شده است، از مشکلات اجتماعی گرفته تا شائبه‌های واگذاری آن به بخش خصوصی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است.

این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار که همگی آن، از زمین‌های کشاورزی اهالی جونقان تأمین شده، ظرفیت کشتار ۲ هزار رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس دام سنگین را دارد، همچنین صنایع تبدیلی مختلفی در کنار این مجموعه در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به صنایع فرآوری پوست و تبدیل آن به چرم اشاره کرد.

کشتارگاه صنعتی جونقان که روزی مردم با هزاران امید و آرزو برای توسعه شهرشان و اشتغال جوانانشان زمین آن را تأمین کردند، با این حجم از امکانات و تجهیزات که آن را در زمره بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی ایران قرار داده طی سال‌های طولانی و باز هم به دلیل بیماری مزمن بی‌کفایتی مدیریت که متأسفانه امروز شایع است در حد یک کشتارگاه معمولی تنزل پیدا کرد.

و این روزها می‌بینیم  برخی از مدیران با بهانه‌تراشی، ازجمله اینکه این یک پروژه زیان‌ده برای دولت است تصمیم به واگذاری آن به بخش خصوصی بگیرند.

این واگذاری فی‌نفسه بد نیست، فاجعه زمانی است که کشتارگاهی که چهار سال پیش حدود ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است، امروز و با توجه به افزایش قیمت ارز با رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان آن هم به‌صورت اقساطی به یک سرمایه‌دار واگذار شود، قیمتی که نه پول زمین آن، نه پول تجهیزات آن و نه حتی پول درختان مثمری که در محوطه آن کاشته شده است، نیست.

 مدیریت دولتی تنها ۱۰ درصد یک کشتارگاه صنعتی بزرگ را فعال کرده است

ذبیح‌الله غریب در این خصوص، گفت: کشتارگاه صنعتی جونقان یک مجموعه‌ای بود که با مدیریت دولت اداره می‌شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشتارگاه دام جونقان با ظرفیت کشتار ۲ هزار رأس گوسفند و ۲۰۰ رأس گاو دارد اما با مدیریت دولت تنها ۱۰ درصد آن فعال است، افزود: از مابقی بخش‌های این کشتارگاه نیز عملاً استفاده نمی‌شد.

۱۶ میلیارد تومان قیمت واگذاری کشتارگاه صنعتی جونقان به بخش خصوصی

وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای فعال کردن کشتارگاه جونقان ورود پیدا کرد، ادامه داد: این پروژه با حدود ۱۶ میلیارد تومان به فروش رفت و به بخش خصوصی واگذار شد.

غریب با تأکید بر اینکه طی پنج سال باید پول فروش این کشتارگاه به درآمدهای دولت بازگردانده شود، عنوان کرد: با این واگذاری بار مالی ۵۹ نفر از دوش دولت برداشته می‌شود.

کشتارگاه صنعتی جونقان سالانه بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذاشت

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این کشتارگاه چیزی حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال شامل بیمه و حقوق برای دولت هزینه داشت که با این واگذاری به لحاظ صرفه‌جویی برای بخش دولتی بسیار مثمر ثمر است.

وی اضافه کرد: شرکتی که کشتارگاه صنعتی جونقان را خریداری کرده است به لحاظ مالی بسیار قوی است و درخواست تسهیلات جاری و سرمایه در گردش دارد تا بتواند از کل ظرفیت این مجموعه استفاده کنند.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ضمانت‌های لازم برای به کارگیری کارگران اخذ شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ