مجتمع فولاد میبد به چه کسی واگذار شده بود؟

0

مجتمع فولاد میبد از مجموعه شرکت‌های بزرگ متالوژی ایران است که از سال ۱۳۸۲ تولید اولیه خود را با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش چدن آغاز کرد و توفیق‌هایی در عرضه محصول خود به مجتمع‌های عظیم فولادی مانند، فولاد خراسان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان نیز داشت.

ظرفیت تولید این کارخانه در صورت راه‌اندازی، سالانه۳۰۰ هزار تن چدن خاکستری، ۱۰۰ هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز است.

واگذاری فولاد میبد واگذاری شرکت دولتی هلدینگ ماهان سپاهان لیست واگذاری‌ سازمان خصوصی سازی گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان گروه اقتصاد نوین پارسیان صاحب فولاد میبد شرکت های دولتی سازمان خصوصی سازی خصوصی سازی در ایران تولید کننده چدن توسعه صنعتی ماهان سپاهان اخبار یزد اخبار میبد اخبار قوه قضاییه اخبار شرکت ها

فراز و فرود فولاد میبد

فولاد میبد در سال ۱۳۸۲ با شاخص اولین کوره بلند در تولید چدن توسط متخصصان ایرانی و با حمایت شرکت ملی فولاد ایران، اعتبار بانکی و مشارکت مردمی به بهره‌برداری رسید.

در سال ۱۳۸۸ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، قریب ۴۶ درصد سهام دولتی این شرکت به بخش خصوصی واگذار که پس از مدتی شرکت تعطیل شد.

با توجه به اعلام ورشکستی و تعطیلی شرکت فولاد میبد در سال ۸۸ و بیکار شدن حدود ۴۰۰ نفر از کارمندان آن، بعد از هفت سال با تبلیغات رسانه‌ای این شرکت در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۵ مجدداً شروع به کار و نیروهای موردنیاز خود را جذب کرد ولی ظرف کمتر از یک سال یعنی در مرداد ۹۶ مجدداً تعطیل و حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل خود را بیکار کرد.

اگرچه در سال ۱۳۹۱ بار دیگر سرمایه‌گذار این شرکت تغییر کرد و لذا این تغییر هم نتیجه‌ای نداشت و تاکنون شرکت فولاد میبد با بدهی بالغ‌ بر دو هزار و دویست میلیارد ریال در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

خصوصی‌سازی عامل ورشکستگی

واقعیت این است که روزگار خوش شرکت فولاد میبد تا سال ۱۳۸۸ بیشتر طول نکشید و این شرکت فولادی در جریان خصوصی‌سازی‌های این سال تحت مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و لذا بخش خصوصی‌ای که برآورد درستی از توانایی‌های آن نشده بود و نتوانست بار مالی این مجتمع را به دوش بکشد و با اداره کج دار و مریز آن نتوانست چراغ تولید فولاد میبد را روشن نگهداری که درنهایت موجب تعطیلی این کارخانه شد.

تعداد ۱۴‌ میلیون و ۲۵۰‌ هزار سهم فولاد میبد به ارزش ۴۵ میلیارد و ۷۹۰‌ میلیون‌ریال در سومین هفته هشتمین ماه سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد.

فرماندار میبد در تاریخ ۲۰/۸/۱۳۸۸ گفت: حدود ۴۸ درصد سهام دولتی این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی کشور از طریق مزایده به گروه اقتصاد نوین پارسیان واگذار شد لکن قبل از ورود شرکت یعنی در تاریخ ۴/۱۱/۸۸ با خاموشی مواجه شد اظهار داشت: مهمترین دلیل عدم موفقیت کارخانه این بوده است که علی رغم اشتهار به تولید فولاد، همیشه تولید چدن را در دستور کار خود داشته و هیچ گاه طرح تولید فولاد در آن اجرا نشده است و از آنجایی که چدن کالای واسطه ای برای تولید فولاد به شمار می رود سرنوشت این کارخانه نیز به سرنوشت کارخانجات فولاد از جمله فولاد اصفهان وابسته بوده است.

بازسازی این مجتمع فولادی در حالی در سال ۱۳۹۴صورت گرفت که دو سال قبل یعنی در سال ۱۳۹۲ سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر در مزایده‌ای آن را به فروش گذاشت و این بار هولدینگ ماهان سپاهان (گروه توسعه صنعتی ماهان سپاهان) که مالکیت مجتمع‌های بزرگی مانند فولاد سپاهان را نیز در اختیار دارد این کارخانه را خریداری کرد که بعد از بازسازی این واحد توان تولید خود را بازیافته و با حضور جمعی از مقامات افتتاحی نافرجام داشته است.

***

غلامعلی دهشیری افزود: این مجتمع سه هزار سهامدار مردمی دارد و یکی از سهامداران عمده به نام ریخته‌گران با وجود دریافت وام کلان بانکی به واسطه تصدی این مجتمع با مدیریت نامطلوب باعث تعطیلی مجتمع فولاد میبد و بیکاری چند صد نفر شده بود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد ، وی ادامه داد: ریخته‌گران در پرونده اخلال در نظام اقتصادی محکوم و اموالش از سوی بانک های عامل توقیف شد بنابراین دادگستری برای پیگیری مزایده سهام وی و بازپرداخت مطالبات بانک‌ها و واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران جدید  اقدام مقتضی را انجام داد.

این مسوول قضایی تصریح کرد: از سویی ، دادگستری استان به همراه سایر دستگاه‌های ذیربط در راستای احیای حقوق عامه، موضوع فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد را دنبال کرد که این امر منجر به صدور رأی هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر ابطال واگذاری د.

دهشیری گفت: پس از اعتراض ذی نفع به رأی هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ واگذاری مجتمع فولاد ، پرونده در دادگاه حقوقی تهران مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت که در این مرحله نیز با پیگیری‌های دادگستری یزد در نتیجه ادله متقن موجود، رأی تنفیذ فسخ واگذاری این مجتمع تایید شد.

رییس کل دادگستری یزد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و اقدام دستگاه قضایی ، مشکل واگذاری بدون ضابطه مجتمع حل شد و اکنون این واحد پرظرفیت و اشغالزا در مالکیت دولت و سازمان خصوصی سازی قرار دارد، امید است با تدابیر دستگاه‌های اجرایی و مساعدتی که دستگاه قضایی خواهد داشت هر چه زودتر فرآیند واگذاری مجتمع فولاد به فرد یا افراد دارای اهلیت طبق ضوابط به سرانجام برسد و این مجتمع هرچه زودتر وارد چرخه تولید شود.

۲۱ آبان ماه جاری فرماندار میبد گفته بود که کارخانه فولاد میبد به دنبال پیگیری‌های انجام شده در آینده‌ای نزدیک دوباره راه اندازی و سه هزار سهامدار آن بعد از گذشت ۳۰ سال از چرخه تولید و اشتغال این واحد تولیدی، به داشته‌های خود می‌رسند.

حسین فلاح افزود: به دنبال پیگیری‌های مستمر انجام شده توسط امام جمعه میبد و مسوولان استان یزد و شهرستان موضوع فولاد در هیات داوران حل اختلاف وزارت دادگستری مطرح و رأی قطعی صادر شده ‌است و بر اساس این رأی صادر شده ، عمده سهامی که در دست یک عده خاص بود، خلع ید شد و در اختیار ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ) قرار گرفته ‌است.

فرماندار میبد از رایزنی‌ها و انجام ارزیابی از سوی تیم‌های ایمیدرو و فولاد خبر داد و با اشاره به ظرفیت میبد به عنوان شهری صنعتی و معدنی گفت: با ظرفیت موجود در چرخه فولاد اعم از سنگ آهن و تولیدات پایینی دستی آن می‌توان برای  ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

فرماندار میبد تصریح کرد: با توجه به زودبازدهی فولاد و سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه آن، سرمایه گذارانی که از گذشته سرمایه گذاری کرده‌اند می‌توانند به سود خود برسند.

به گفته نماینده مردم و تفت و میبد در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ سوم آذر ماه سال ۹۸ در گفت و گو با ایرنا ، فولاد میبد در سال ۱۳۸۲ با شاخص اولین کوره بلند در تولید چدن توسط متخصصان ایرانی و با حمایت شرکت ملی فولاد ایران، اعتبار بانکی و مشارکت مردمی به بهره برداری رسید.

کمال دهقانی فیروزآبادی افزود: در سال ۱۳۸۸ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، قریب ۴۶ درصد سهام دولتی این شرکت به بخش خصوصی واگذار که پس از مدتی شرکت تعطیل شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ بار دیگر سرمایه گذار این شرکت تغییر کرد، گفت: این تغییر نتیجه ای نداشته و تاکنون شرکت فولاد میبد با بدهی بالغ بر ۲ هزار و دویست میلیارد ریال در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

کارخانه فولاد میبد، نخستین پروژه از صنایع بزرگ متالورژی ایران است که تمامی عملیات طراحی، ساخت و فرآیند تکنولوژی آن با دانش فنی متخصصان ایرانی انجام گرفته است؛ ظرفیت تولید این کارخانه در صورت راه اندازی، سالانه ۳۰۰ هزار تن چدن خاکستری، ۱۰۰ هزار تن سرباره (کلوخه‌ای) و ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز است.

این پروژه که از بزرگترین طرح‌های برنامه دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور است در۲۰ کیلومتری جنوب غربی میبد و در فاصله ۱۰ کیلومتری راه‌آهن سراسری واقع شده است؛ تمامی عملیات طراحی، ساخت و فرایند تکنولوژی تولید چدن در این پروژه در بالاترین سطح و مطابق آخرین استانداردهای جهانی توسط کارشناسان ایرانی به مرحله اجرا در آمده است و با توجه به پیچیدگی‌های تکنولوژی، تنگناهای فنی و شرایط ساخت از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

۱۷ هزار نفر در ۳۶۷ واحد تولیدی و صنعتی  میبد مشغول کار هستند.

. مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ