طرح اجرای خیابان ۵۵ متری در اراک لغو شد +نقشه

0

محمد سعید ایزدی با اشاره به اینکه لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و ارایه طرح جایگزین پیگیری می‌شود، گفت: در دیدار با معتمدان محلی و اعضای شورای شهر اراک که درخواست لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری را در قلب شهر اراک داشتند، به استناد نظر نماینده مقام معظم رهبری، کارشناسان شهرسازی، ترافیک، اعضای شورای شهر و شهروندان ساکن در محله فوق، لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک در شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح و اقدامات لازم برای طرح جایگزین آن انجام می‌شود.

وی گفت: انتظار ما این است که صدای ذی نفعان اصلی پروژه‌های شهری به ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. صدایی که می‌تواند با هم‌کفری بدنه کارشناسی و تخصصی و با استفاده از ابزار قانونی به راهکارهای عملیاتی به نفع شهر و شهروندان منجر شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با طرح این پرسش که آیا اجرای این طرح کمکی به شهروندان اراکی می‌کند و یا برای شهر اراک مفید خواهد بود؟، گفت: متاسفانه ما در طول دو تا سه دهه اخیر در فرآیند تهیه طرح ها با واقعیت‌هایی که در شهرها وجود دارد، روبه رو نیستیم و عمدتا مهندسان مشاور در دفاتر خود می‌نشینند و پیش بینی‌های عجیب و غریبی برای شهر می‌کنند با این فرض که پیش بینی‌ها به نفع شهر و شهروند است.

ایزدی ادامه داد: این نوع برخوردها حاکی از این است که ۵۵ متر دسترسی در قلب شهر اراک صورت مساله غلطی است. به بیان دیگر جراحی در بافت وضع موجود غلط است. هرچند این موضوع به صورت فنی و تخصصی از کارشناسان استعلام می شود.

وی افزود: عدم ضرورت اجرای طرح بررسی می‌شود و نتیجه به شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد آمد.

ایزدی یادآور شد: حدود ۳ سال طول کشید، تا ما در قزوین خیابان بلاغی قزوین را که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت لغو و برای آن راه حل جایگزین تعیین کنیم. در قزوین راه حل جایگزین آنقدر منافع شهروندان را تامین می‌کند که همه به آن رضایت دادند.

ایزدی گفت: لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری در شهر اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری طرح و اقدامات لازم برای آن انجام می‌شود. همچنین، با توجه به اینکه بازنگری طرح جامع شهر اراک مراحل پایانی خود را طی می‌کند لغو آن در بازنگری طرح جامع نیز دنبال می‌شود.

ایزدی در جمع بندی نهایی سخنان خود در دیدار با انجمن های مردم نهاد، اعلام کرد: به استناد همین نظرات اعلام می‌کنیم که مصوبه لغو است. ایجاد یک خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک ذاتا غلط است. بنابراین  تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا از طریق جایگاه قانون و تخصصی خواسته انجمن‌های مردم نهاد را تامین کنم.

***

نقشه طرح 55 متری اراک شورای عالی شهرسازی و معماری بیوگرافی محمد سعید ایزدی اخبار استان مرکزی اخبار اراک

جزئیات این طرح به این شرح بود که مقرر شده بود از میدان ولیعصر (عج) و ابتدای خیابان امام خمینی(ره) شهر اراک تا پل فرنگی و میدان شریعتی معبری به عرض ۵۸ متر احداث شود زیرا خصوصیت بافت مرکزی شهر اراک سبب ایجاد حجم بالایی از ترافیک درونشهری در این منطقه می شود.

این طرح ۲۱۸ پلاک اعم از مسکونی، تجاری، اداری و غیره با مساحتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع را در بر می‌گیرد که از این تعداد ۴۹ پلاک ۲۰ درصد، ۶۰ پلاک از ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۱۰۹ پلاک نیز بیش از ۵۰ درصد در اجرای طرح درگیر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ