علت افت ۵۰ درصدی رتبه ها در الگوریتم جدید گوگل چیست؟

0

به نظر شما معیار های مورد توجه برای ارائه جدید ترین الگوریتم های گوگل چیست؟

جدیدترین الگوریتم های گوگل

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، گوگل به مدیران وب سایت ها گوشزد کرده است که تلاش برای بازگشت رتبه بعد از آپدیت هسته الگوریتم یا core update بی فایده است. به نظر شما در این حالت مدیران وب سایت ها باید چه اقدامی انجام دهند؟ تکلیف سایت ما چه خواهد شد؟ با دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن از صفحه جستجوی گوگل محو خواهیم شد؟

جواب به این سوالات طبیعتا نه خواهد بود. گوگل مثل همیشه پیشنهاد می کند، به کیفیت بالای محتوای وب سایت خود توجه کنید و از حاشیه ها دور بمانید. اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که «منظور از محتوای با کیفیت دقیقاً یعنی چه؟

خوشبختانه گوگل با ارئه مطالب مفید در بلاگ وب مستر خود، به بیان مواردی پرداخته که ما را در ارزیابی محتوای وب سایتمان کمک میکند. این موضوع موجب شده مدیران وب سایت ها ارزیابی خوبی از محتوای سایت خود داشته باشند. نقطه شروع برای ارزیابی کیفیت محتوا آن جا است که برای ۴ گروه کیفی زیر، پاسخ های جامعی داشته باشیم:

۱- کیفیت محتوا

گوگل در مبحث کیفیت محتوا به مدیران وب سایت ها پیشنهاد می دهد، موارد زیر را بررسی کنند:

  • محتوای وب سایت شما اطلاعات یونیک و دسته دسته اول را با تحقیق و آنالیز به مخاطب ارائه میدهند؟
  • آیا محتوای شما توصیف جامع و دقیقی از موضوع محتوا (با پوشش تمام جنبه های فرعی موضوع) ارائه میدهد؟
  • آیا اطلاعاتی که در محتوای شما ارائه شده، فرا تر از مسائل بدیهی است؟
  • آیا عنوان صفحه یاری دهنده مخاطب در اطلاع از خلاصه محتواست؟
  • آیا محتوا به قدری جذاب است که مخاطب را به اشتراک گذاری آن ترغیب یا آن را برای خود بوکمارک کند؟
  • آیا محتوای وب سایت شما صلاحیت مورد نظر را برای انتشار در مجله، کتاب یا روزنامه های پرفروش دارد؟

۲- تخصصی بودن محتوا

  • آیا محتوا باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب می شود؟
  • در توضیح سوال فوق باید بگوییم که منبع معتبر، تخصصی بودن، یا مشخص بودن رزومه کاری نویسنده باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبین شما خواهد شد.
  • آیا وب سایت شما در حوزه تخصصی فعالیت می کند؟
  • آیا محتوای وب سایت شما توسط فردی متخصص و خبره تولید شده است؟

۳- شکل ظاهری ارائه محتوا

  • آیا محتوای ارائه شده در وب سایت شما فاقد غلط های املایی و نوشتاری است؟
  • آیا مخاطب با مطالعه مطلب احساس خواهد کرد، نویسنده محتوا را با عجله نوشته است؟
  • آیا تبلیغات وب سایت شما به قدری زیاد است که باعث انتقال حس ناخوشایند به مخاطب می شود؟
  • آیا وب سایت شما برای نسخه موبایل بهینه سازی شده است؟

۴- مزیت رقابتی محتوا

  • آیا محتوای وب سایت شما در مقایسه با محتوای وب سایت رقبا، مزیتی دارد؟
  • آیا هدف از تولید محتوا برای شما کسب رتبه در نتایج جستجو است یا رضایت مخاطبان؟

بعد از بررسی سوالات فوق، به صفحاتی که رتبه شان کاهش پیدا کرده است، مراجعه کنید و به بررسی سوالات فوق در آن ها بپردازید. بررسی های شما در این زمینه موجب خواهد شد، به طور دقیق از کیفیت محتوای صفحات مطلع شوید.

یادگیری اصول سئو مشاوره سئو سایت محبوبترین جستجو های گوگل سئو سایت سئو چه اهمیتی دارد تغییر الگوریتم گوگل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو الگوریتم موتور های جستجو گر الگوریتم گوگل افزایش ورودی گوگل افزایش رنک گوگل افزایش بازدید سایت اصول سئو در تولید محتوا اصول سئو چیست اخبار گوگل آموزش وردپرس آموزش گوگل Google Core Update

الگوریتم های گوگل یاری دهنده شما برای یافتن راه صحیح تولید محتوا

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که گوگل چگونه محتوای خوب صفحات را ارزیابی و درک می کند؟

موتور های جستجو مانند انسان محتوای وب سایت ها را درک نمی کنند. ربات های گوگل با ردیابی سیگنال های کیفی مربوط به محتوا آن را ارزش گذاری می کنند و به طور مستقیم در مورد کیفیت محتوایی تصمیم گیری نمی کنند. این سیگنال ها کمک کننده گوگل هستند تا به صورت دقیق، کیفیت محتوای وب سایت ها بررسی شود.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، تعداد لینک های طبیعی با کیفیت و … موجب خواهد شد یک سیگنال خوب از محتوا به ربات ها ارسال شود و گوگل کیفیت محتوا را درک کند.

در رابطه با بروزرسانی ها جالب است به این نکته اشاره کنیم که قبل از آنکه آن ها به طور عمومی منتشر شوند، باید به تاییدSearch Quality Raters  گوگل برسند. بعد از این مرحله گزارش هایی از طرف متخصصان تست کیفیت محتوا به گوگل ارائه خواهد شد و با نتایج ربات های هوشمند گوگل مقایسه خواهد شد، در نهایت گوگل به درصد شباهت این دو مقایسه پی خواهد برد. هر چه درصد نزدیکی نتایج ماشینی به نتایج انسانی بیشتر باشد، نتیجه این خواهد بود که یعنی ربات های گوگل در تعیین کیفیت خوب عمل کرده اند. اما در صورتی که این تفاوت چشمگیر باشد، یعنی گوگل باید تغییراتی را در نحوه درک هوش مصنوعی خود بدهد.

در صورتی که علاقه دارید به صورت کامل با نحوه عملکرد و گزارش دهی اپراتورهای ارزیابی کیفیت محتوا در گوگل آشنا شوید، توصیه ما مطالعه کتاب ۱۶۴ صفحه ای ارزیابی کیفیت صفحات وب توسط انسان است.

چه راهکاری برای برای بازگشت رتبه بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم ابتدا باید به سوالات فوق پاسخ دهید و بعد از آن به این سوال برسید که “چکار کنم رتبه سایتم برگرده؟”

گوگل در رابطه با این موضوع به ۲ شکل پاسخ می دهد:

پاسخ کوتاه: هیچ کار!

پاسخ بلند (با کمی چاشنی امید): معمولا به روزرسانی های عمده در هسته الگوریتم گوگل، معیار خاصی را هدف گذاری نمی کند. به همین دلیل است که تغییرات در محتوای شما، تاثیری در بازگشت رتبه ندارد. در صورتی که شما محتوای وب سایت خود را با سوالات بروز کنید و امید به بازگشت رتبه داشته باشید، گوگل یک توصیه به شما دارد که به شرح زیر است:

بعد از انتشار Core update جدیدتر، امکان اینکه تغییرات اعمال شده در آپدیت های قبلی دوباره به حالت اولیه باز گردند، وجود دارد. اما باز هم این موضوع به صورت ۱۰۰% نیست و ممکن است چنین اتفاقی هیچ وقت به وقوع نپیوندد.

به بیان ساده تر تغییرات در کیفیت محتوای سایت شما، تضمین کننده بازگشت یا بهبود رتبه شما نخواهد بود. همچنین در صورتی که الگوریتم های جدید، محتوای شما را خوب ارزیابی کنند، مطمئنا جایگاه های برتر صفحه نتایج، در آینده از آنِ شما خواهد بود.

همین چند ماه پیش یعنی مارس ۲۰۱۹ (اسفند ماه سال ۱۳۹۷) گوگل اقدام به آپدیت الگوریتم های خود نمود. این موضوع سبب شد بعضی از وب سایت ها تا ۵۰% افت رتبه داشته باشند و ترس و لرز بدی به جان مدیران وب سایت ها افتاد. در ابتدای کار تمام مدیران سایت ها با شنیدن این خبر کلمات کلیدی وب سایت خود را سرچ می کردند تا ببینند آنچه کاشته بودند یک شبه نابود شده یا نه؟ بعد از این ماجرا اکثر مدیران وب سایت ها سوالات مشابهی داشتند که در فروم ها و بلاگ های اینترنتی سئو پرسیده میشد:

  • به چه دلیل گوگل اینقدر در نتایج جستجو تغییرات می دهد؟
  • چگونه رتبه وب سایت خود را برگردانیم؟
  • چه معیار هایی در بروزرسانی جدید مورد هدف واقع شده است؟

یک بار برای همیشه میخواهیم خیال شما را راحت کنیم و در رابطه با این آپدیت های دیوانه وار صحبت کنیم. در این مقاله اشاره خواهیم کرد که Core Update در اصل چیست و چه هدفی در نتایج جستجوی گوگل دارد. بعد از مطالعه کامل این مقاله، به جمله های ترسناکی مثل «به‌روزرسانی الگوریتم گوگل باعث اُفت ۵۰ درصدی رتبه سایت ها شده!» لبخند خواهید زد و با جمله «به چه عالی» آن ها را بدرقه خواهید کرد.
الگوریتم جدید گوگل؛ عرضه شده در مارس ۲۰۱۹

در این قسمت قصد داریم به سوال زیر پاسخ دهیم:

هسته الگوریتم گوگل یا Google Core Update شامل چه تغییراتی شده و چه کاری انجام می دهد؟

قاعدتا وقتی با سوال فوق روبه رو می شوید، احساس می کنید تغییرات گسترده و بزرگی در هسته الگوریتم گوگل رخ داده که این تغییرات باعث جابه جایی ای گسترده در نتایج جستجو (تغییر در رتبه بندی نتایج) شده است. اما جالب است بدانید که گوگل هر روز در حال تغییرات در نتایج خود است. این تغییرات جزئی و کوچک هدفی جز بهنر شدن نتایج ندارد. در صورتی که بخواهیم تمام به روزرسانی در الگوریتم های گوگل را به ۲ دسته تقسیم کنیم، به موارد زیر خواهیم رسید:

۱- تغییراتی که روزانه در الگوریتم های گوگل انجام می شود و هدف آن بهبود جزئی وضعیت نتایج جستجو است.

۲- تغییرات گسترده که موجب خواهد شد رتبه بندی نتایج دستخوش تغییر شود. معمولا این گونه تغییرات توسط گوگل تایید و اعلام می شوند. همچنین اطلاعات کاربردی مورد نیاز مدیران وب سایت ها و نویسنده های محتوا به صورت عمومی منتشر می شود. (مثل الگوریتم مرغ مگس خوار، پاندا، پنگوئن و …)

یک نوع دیگر از تغییرات وجود دارد که معمولا سالی چند بار منتشر می شود و موجب تغییرات گسترده ای در سازوکار الگوریتم های جستجوی گوگل می شود. این تغییرات ممکن است نتایج و جایگاه وب سایت ها را به شکل گسترده ای زیر و رو کند. همانطور که اشاره کردیم، هدف اصلی این تغییرات، بهبود کیفیت نتایج جستجو است. از نشانه های نوع دیگری از به‌روزرسانی در الگوریتم های گوگل، اُفت ناگهانی رتبه و عدم بازگشت به جایگاه اولیه است.

احتمالا با این توصیفات حدس زده اید که این نوع از به روزرسانی همان Core Update یا به روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل است. از نشانه های این به روزرسانی افت یا بهبود ناگهانی رتبه می باشد که احتمال بازگشت به جایگاه اولیه ۱۰۰ درصدی را ندارد.

به روزرسانی فلوریدا ۲ گوگل چه تاثیری در وب سایت ها دارد؟

یادگیری اصول سئو مشاوره سئو سایت محبوبترین جستجو های گوگل سئو سایت سئو چه اهمیتی دارد تغییر الگوریتم گوگل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو الگوریتم موتور های جستجو گر الگوریتم گوگل افزایش ورودی گوگل افزایش رنک گوگل افزایش بازدید سایت اصول سئو در تولید محتوا اصول سئو چیست اخبار گوگل آموزش وردپرس آموزش گوگل Google Core Update

بگذارید این بخش را نیز با یک سوال آغاز کنیم. به نظر شما چرا الگوریتم های سئو به روزرسانی می شوند؟

قاعدتا هر سایتی زمانی که با افت جایگاه روبرو شود، اولین اقدام مدیر وب سایت، تلاش برای بازگشت به رتبه قبلی خواهد بود. اما گوگل در توصیه ای غیر قابل تصور به مدیران این وب سایت ها پیشنهاد می دهد که اصلا به دنبال بازگرداندن جایگاه خود نباشند. گوگل در ادامه بیان می کند که احتمال دارد جابه جایی در نتایج اصلا بخاطر کیفیت بد سایت مورد نظر نباشد. در واقع ممکن است سایت هایی که دچار کاهش رتبه می شوند، تمام توصیه های Webmaster Google Guidelines را رعایت کرده باشند، اما باز هم حضور در صفحات دوم و سوم را تجربه کنند و این طعم تلخ را بچشند.

شاید تنها توجیه منطقی برای این تغییرات، عملکرد بهتر سایت های دیگر باشد. این عملکرد بهتر، نتیجه ای جز رتبه بهتر در نتایج جستجو هنگام به روزرسانی نتایج برای آن ها نخواهد داشت.

شاید از جمله فوق تعجب کنید! اما باید بدانید که در یک Core Update، هیچ معیار ملموس و قابل اندازه گیری برای هدف گذاری روی وب سایت ها وجود ندارد. تنها موضوعی که اینجا مورد توجه است، افزایش درک هوش مصنوعی گوگل از محتوا است. این موضوع با هر آپدیت بسیار دقیق تر و به روز تر می شود. جهت درک بیشتر این موضوع لازم است “بررسی الگوریتم RankBrain” را مطالعه کنید.

یادگیری اصول سئو مشاوره سئو سایت محبوبترین جستجو های گوگل سئو سایت سئو چه اهمیتی دارد تغییر الگوریتم گوگل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو الگوریتم موتور های جستجو گر الگوریتم گوگل افزایش ورودی گوگل افزایش رنک گوگل افزایش بازدید سایت اصول سئو در تولید محتوا اصول سئو چیست اخبار گوگل آموزش وردپرس آموزش گوگل Google Core Update

درک بهتر Core Update گوگل با یک مثال از صنعت فیلم سازی

تا به حال به لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDB توجه کرده اید؟ این ۲۵۰ فیلم همیشه در تاریخ سینما جایگاه ثابتی ندارند و با گذشت زمان تغییر می کنند. برای مثال فیلم Batman حائز رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۵ شد، اما همین فیلم در سال ۲۰۲۰ رتبه ۲۵ کسب کرده است.

همانطور که متوجه شدید لیست بهترین فیلم های IMDB تغییر می کند، اما این موضوع بدین معنی نیست که فیلم هایی که با گذشت زمان به رتبه های پایین تر سقوط کرده اند، فیلم های بی کیفیت و بدی هستند. این جابه جایی پیوسته صورت می پذیرد و جایگاه فیلم ها دائما در حال تغییر است.

این داستان دقیقا شبیه کاهش رتبه وب سایت ها بعد از آپدیت هسته الگوریتم گوگل است. هنگامی که به روزرسانی گوگل اتفاق می افتد، رتبه ۱۰ سایت صفحه اول دست خودش تغییر می شود. این موضوع به این معنی نیست که سایت هایی که جایگاه خود را از دست داده اند، به دلیل ارائه محتوای نامناسب به کار به این سرنوشت دچار شده اند. بلکه فقط با گذر زمان، هوش مصنوعی گوگل دقیق تر شده، در نهایت کیفیت و ارزش وب سایت های جدید مورد توجه گوگل قرار گرفته و این وب سایت ها با افزایش رتبه روبه رو شده اند.

بنابراین با مقایسه این دو موضوع نتیجه خواهیم گرفت که تغییرات در هسته الگوریتم گوگل به دلیل بازتعریف کیفیت سایت ها رخ می دهد.

سخن پایانی

آپدیت های اخیر الگوریتم های گوگل، چه تغییری در رتبه وب سایت شما ایجاد کرده است؟ چه اقداماتی برای بهبود رتبه انجام دادید؟ آیا توانستید رتبه از دست رفته خود را بازگردانید؟

منبع : فرتک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ