اشتباهی که اکثر ما در آشپزخانه مرتکب می شویم!

0

اشتباهی که اکثر ما در آشپزخانه مرتکب می شویم!

گاهی اوقات فرایند شکل‌گیری یک باور غلط مانند سر خوردن گلوله برفی از نوک قله کوه است. هرچه از سر خوردن این گلوله برفی می‌گذرد و دانه‌های برف بیشتری در این ماجرا سهیم می‌شوند، خطر شکل گیری بهمن هم افزایش می‌یابد.

کسی نمی‌داند یک باور غلط رایج دقیقا از چه سرچشمه‌ای شروع شده و سرانجامش چه خواهد بود. چیزی که به چشم می‌آید بهمنی وحشتناک است. شاید برخی اوقات این باورها در سطح فردی کم اهمیت به نظر برسند. اما گاهی این باورهای نادرست نیاز مبرم به اصلاح شدن دارند.

هوم پلاس مایع ظرفشویی

یکی از باورهای غلط، مربوط به غلظت مایع ظرفشویی است. اکثر افراد فکر می‌کنند که هر چه شوینده یا مایع ظرفشویی که استفاده می‌کنند غلیظتر باشد، بهتر و به صرفه‌تر است. چراکه به گفته‌ی بسیاری از تولید کنندگان، غلظت بالای مایع ظرفشویی، نه تنها تاثیر بسیار زیادی بر میزان پاک‌کنندکی آن می‌گذارد بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است. از نظر آنها، قدرت پاک‌کنندگی بالا یعنی از بین بردن تمام چربی‌ها و لکه‌های چسبیده روی ظروف و غلظت بالای مایع یعنی استفاده کمتر از مایع ظرفشویی ولی پاک‌کنندگی بیشتر و این یعنی با یک مایع ظرفشویی می‌توانید ظرف‌های بیشتری را بشویید.

اما باید بگوییم که این ادعاها، شاید به ظاهر درست باشند، اما یک مسئله را نادیده گرفته‌اند: سلامت خانواده!

همانطور که می‌دانید، مواد شوینده‌ مانند مایع ظرفشویی، ماهیتی شیمیایی دارند. یعنی ترکیب این محصولات موادی شیمیایی با خاصیت چربی‌زدایی دارد تا بهداشت ظروف مورد نظر ما را فراهم کند. اما نکته کلیدی آن است که غلظت بیشتر مایع ظرفشویی یعنی وجود مواد شیمیایی چربی‌زدای بیشتر! با کمی دقت در این مساله، می‌توان پی برد که ممکن است با بیرون آمدن از چاله ظروف کثیف، به چاه ظروف شیمیایی بیافتیم! پس بهتر است غلظت مایع ظرفشویی و به تبع آن، مواد شیمیایی به کار رفته در آن، حد معقولی داشته باشد تا ناخواسته با دستان خودمان سلامتی خانواده را به خطر نیندازیم.

البته موضوع شستن ظرف با مایع ظرفشویی غلیظ، از یک جنبه دیگر نیز قابل نقد است. همه ما از مشکل کم‌آبی کشورمان باخبر هستیم. در روزهای اخیر هم که ایام خانه تکانی پیش از عید نوروز با بسیج همگانی برای مقابله با ویروس کرونا متقارن شده، اهمیت حفظ این منبع باارزش هم دوچندان گشته است.

استدلال ما برای اثبات این مدعا چیست؟ مایع ظرفشویی غلیظ، یعنی کف بیشتر. کف بیشتر هم پاکیزگی بیشتر به همراه ندارد و مقدار معقولی از آن برای رسیدن به تمیز شدن ظروف کفایت می‌کند. اما کف بیشتر به آب بیشتری برای شست‌وشوی ظرف و اسکاج نیاز دارد. حال تصور کنید در یک آرمان شهر زندگی می‌کنید که این باور نادرست در مردمانش اصلاح شده است و غلظت مایع ظرفشویی را معادل با قدرت شویندگی آن نمی‌دانند. بدیهی ست که مقدار آبی که با رعایت همین نکته ساده ذخیره می‌شود در مقیاس یک جامعه چند ده میلیونی قابل توجه خواهد بود.

با این اوصاف، انتخاب مایع ظرفشویی با غلظت مناسب، نه تنها یک انتخاب مهم از نظر رعایت بهداشت است، بلکه هم جنبه زیست محیطی هم دارد هم به حفظ سلامت خانواده کمک می‌کند. پس بیایید با کنار زدن باور نادرست “هرچه مایع ظرفشویی غلیظ تر باشد بهتر است” با یک تیر، ۳ نشان بزنیم!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ