ابتکار جالب ژاپنی‌ها برای افزایش جمعیت

0
سرعت پیر شدن جمعیت در ژاپن از بسیاری از دیگر کشورهای دنیا بالاتر است. تنها در سال ۲۰۱۳ جمعیت این کشور حدود ۲۴۴ هزار نفر کاهش یافت.

 دولت ژاپن پس از ناکامی تلاش های مختلف خود برای افزایش جمعیت این کشور، به ابتکاری جدید دست زده  و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف اختصاص داده  است. جمعیت ژاپن در شش دهه اخیر نصف شده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اخیراً مبلغ ۳ میلیون ین ( ۲۹ هزار و ۵۲۷ دلار) از بودجه این کشور را برای برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص داده است. هدف این برنامه ها معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن است.

سرعت پیر شدن جمعیت ژاپن از بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است. تنها در سال ۲۰۱۳ جمعیت این کشور حدود ۲۴۴ هزار نفر کاهش یافت.

پشتیبانی از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهم ترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است.

در این برنامه، مقامات شهرهای مختلف ژاپن می توانند مبالغی را برای پروژه های مختلف برای حمایت از ازدواج و افزایش جمعیت استفاده کنند.

جشن همسریابی

در جشن های همسریابی که توسط مقامات محلی شهرهای مختلف ژاپن برگزار می شود، دختران و پسران جوان در یک فضای آرامش بخش و دوستانه با یکدیگر آشنا می شوند. برگزاری چنین آیین هایی در مناطق مختلف از جمله منطقه روستایی «کوچی» که در حدود ۵۰۰ مایلی غرب توکیو واقع است رواج زیادی یافته است.

مسئولین محلی روستای کوچی هر از چند گاهی در کافه های این روستا جوانان را به صرف کیک و قهوه دعوت می کنند و با پخش موسیقی ملایم سعی می کنند زمینه را برای شناسایی همسر مناسب برای هر یک از جوانان و تشویق آنها به ازدواج فراهم کنند.

در این مراسم یک دختر و پسر جوان روبه روی هم می نشینند و سئوالاتی در زمینه علایق و ویژگی های شخصی از هم می پرسند تا به این ترتیب فردی که بیشترین شباهت با آنها دارد را شناسایی کنند.

ماساناو اوزاکی که یکی از مسئولین روستای کوچی است می گوید: «این آخرین فرصت ما برای اقدام به منظور حل این مساله است. من به شدت نگران هستم که آیا نیروی کار ژاپنی درآینده بتواند چنین حجم بزرگی از صنایع را به پیش ببرد یا خیر».

پیش بینی ها حاکی از آن است که اگر روند فعلی همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در ۵۰ سال آینده از دست خواهد داد. در این صورت هزینه بیمه و رفاه اجتماعی تا سال ۲۰۱۶ به ۴/۲۴ درصد از تولید ناخالص ملی خواهد رسید.

آمارهای رسمی یک سال پیش نشان می دهد که حدود یک میلیون در این کشور متولد شدند که البته کمترین میزان از سال ۱۸۹۹ به این سو بوده است.

با این حال نتیجه مراسم همسریابی و میزان اثربخشی آن چندان هم مشخص نیست. سایاکا اینون که دختری ۲۸ ساله است و در اداره ای در توکیو به کار مشغول است می گوید که تاکنون در سه مراسم همسریابی مختلف شرکت کرده تا به این ترتیب بتواند حداکثر تا سن ۳۰ سالگی همسری مناسب یافته و ازدواج کند.

سایاکا می گوید: «حس کردم که باید دست به کار شوم و فرصتی برای ملاقات با دیگران بیابم». او از شرکت خود در یکی از این مراسم های همسریابی می گوید که در آن ۲۰۰ دختر و پسر جوان با پرسیدن سئوالاتی با ویژگی های یکدیگر آشنا می شدند. سایاکا از نگرانی خود هم می گوید «با توجه به اینکه سنم تا حدی بالا رفته است، پیدا کردن همسر مناسب برایم بسیار دشوار شده است.»

منبع: عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ