نکته های کاربردی برای داشتن زبان سالم

0

زبان‌ ما شامل عضلات انعطاف‌پذیر است که به ما امکان گفتگو، جویدن، مکیدن و بلعیدن را می‌دهد و با گیرنده‌های لمسی و چشایی پوشیده شده است که به عنوان محافظ بدن ما عمل می‌کند و به ما امکان لذت بردن یا رد غذاهای مختلف را می‌دهد.

سطوح آنها دارای بسیاری از پاپیلاها (چین‌های بافتی است که به ویژه در عقب بزرگ به نظر می‌رسد) حاوی صدها جوانه چشایی است که به ما امکان می‌دهد طعم‌های شور، شیرین، تلخ، ترش و خوشایند را تشخیص دهیم.

نکاتی برای سلامت زبان سلامت نیوز سلامت زبان و دهان سلامت دهان زبان سلامت بدن داشتن زبان سالم

زبان روکش‌دار

این امر معمولاً به دلیل باقیمانده مواد غذایی در فضاهای بین پاپیلاها به وجود می‌آید و می‌تواند منجر به رشد باکتری و بوی بد دهان (هالیتوز) یا درد شود.

به دلیل خشکی دهان بدتر می‌شود – به عنوان مثال، در کمبود آب بدن یا اگر بزاق در اثر خشکی دهان یا سندرم شوگرن کاهش یابد، در هنگام استفاده از داروهایی که برای بی‌اختیاری هستد، یا اگر با دهان نفس می‌کشیم (غالباً در خواب).

این پوشش معمولاً به رنگ خاکستری مایل به سفید است، اما اگر بهداشت دهان ضعیف باشد (به عنوان مثال به دلیل بیماری شدید) می‌تواند به یک زبان سیاه و مویی منجر شود.

می‌توانید با مسواک زدن زبان خود هر روز یا خراشیدن زبان پوشش را از بین ببرید. آب آناناس یا آناناس در صورت شدید بودن می‌تواند به شما کمک کند، اما اگر مداوم باشد، یا به طور منظم دهانتان خشک باشد، می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند، بنابراین به پزشک عمومی یا دندانپزشک مراجعه کنید.

زبان جغرافیایی وصله‌های نامنظمی دارد که اغلب تغییر می‌کنند. به دلیل صاف شدن پاپیلاهای مختلف است، اگرچه علت آن مشخص نیست.

درد زبان

یک زبان روکش دار نیز ممکن است زخم باشد. می‌تواند به دلیل برفک دهان (کاندیدا) باشد که بیشتر در افراد مبتلا به دیابت، ایمنی ضعیف، کم خونی، دندان‌های مصنوعی، بهداشت ضعیف یا کسانی که آنتی‌بیوتیک یا استروئید مصرف می‌کنند، از جمله دستگاه‌های استنشاقی، دیده می‌شود.

شما به یک معاینه عمومی نیاز دارید، اما به راحتی با قطره یا قرص ضد قارچ درمان می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها (B12 یا اسید فولیک) یا مواد معدنی (آهن یا روی) می‌تواند باعث ایجاد درد، زبان قرمز صاف و یا ناهنجاری‌های طعمی شود.

مستقیماً به مصرف مکمل‌ها نپردازید – ابتدا باید آزمایشاتی را برای بررسی میزان خون و علت اصلی آن انجام دهید.

یک “زبان سوزان” که به نظر طبیعی می‌رسد ممکن است نوعی درد عصبی باشد و با دوز کمی از داروهای ضد افسردگی که سیگنال‌های عصبی غیر‌طبیعی را مسدود می‌کنند بهبود ‌یابد.

لکه‌ها و توده‌های دردناک

زخمهای آفتی (مایل به خاکستری، کم عمق، اغلب چندگانه) در افراد جوان بیشتر دیده می‌شود و  می‌تواند دو هفته طول بکشد.

زخم‌ها همچنین ممکن است به دلیل استرس، هورمون‌ها، ضربه (از لبه‌های دندان)، غذاها (از جمله آجیل یا میوه) یا مواد افزودنی مانند لوریل سولفات در خمیر دندان ایجاد شوند.

مسکن بخورید یا از قرص‌های مکیدنی استفاده کنید. برخی از بیماری‌های پوستی، مانند لیکن پلان، و داروها (مانند نیکوراندیل برای بیماری‌های قلبی، و داروهای ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی، مانند ایبوپروفن) نیز می‌توانند باعث ایجاد زخم شوند.

لکه‌های سفید یا قرمز (روی زبان یا هر جای دهان) ممکن است نشانه‌ای از اختلال سیستم ایمنی بدن، تغییرات غیرطبیعی سلول یا به ندرت سرطان دهان باشد که سالانه حدود ۷۰۰۰ فرد بزرگسال انگلیسی را مبتلا می‌کند.

هر گونه وصله غیرطبیعی، زخم، توده، خونریزی یا تغییر رنگ که بیش از دو هفته طول بکشد، باید به پزشک عمومی شما نشان داده شود. احتمالاً سرطان نخواهد بود، اما می‌تواند شما را برای نمونه‌برداری فوری (نمونه بافت) ارجاع دهد.

نکاتی برای سلامت زبان

۱. مایعات زیادی بنوشید. از نوشیدنی‌های شیرین یا اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند خودداری کنید.

۲. با مسواک زدن دندان‌ها (و در صورت لزوم زبان)، دو بار در روز دهان خود را تازه نگه دارید. دندان‌های خود را نخ دندان بکشید، اما خمیر دندان محافظ فلوراید را شستشو ندهید.

۳. سیگار نکشید – یک عامل خطر برای سرطان دهان است و باعث بوی بد دهان می‌شود.

۴. به طور منظم چک‌های دندانپزشکی انجام دهید – دندانپزشک شما آموزش داده شده است تا در مورد بهداشت دهان، و تشخیص علائم اولیه سرطان دهان توصیه کند.

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ