تحلیل و بررسی وضعیت شرکتهای قند و شکر (بخش اول)

0

در تحلیل پیش رو به بررسی صنعت قند و شکر و شرکتهای بورسی فعال در آن پرداخته ایم. با توجه به مفصل بودن تحلیل ، گزارش مذکور در دو قسمت به اطلاع خوانندگان می رسد که در بخش اول وضعیت شرکت های قندی با سال مالی نیمه اول مورد بررسی قرار گرفته و در بخش دوم وضعیت شرکت های با سال مالی ۲۹/۱۲ تحلیل شده است.

وضعیت واردات شکر

نیاز سالانه کشور به شکر ۲ میلیون تن می باشد و هم اکنون ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن شکر در سال وجود دارد ، ولی در حال حاضر طبق بررسی های به عمل آمده ایران دهمین وارد کننده بزرگ شکر در جهان شناخته شده است. ایران در سال میلادی گذشته ۱.۵۰۵ میلیون تن شکر وارد کرد. این رقم معادل ۳ درصد کل واردات شکر در جهان بوده است. وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده است واردات شکر ایران در سال ۲۰۱۴ با رشد ۳ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۱.۵۵ میلیون تن برسد. این گزارش چین را بزرگترین واردکننده شکر در جهان معرفی کرده است. چین در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳.۹ میلین تن شکر وارد کرد. اندونزی با ۳.۷ میلیون تن و اتحادیه اروپا با ۳.۵ میلیون تن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند. برزیل با صادرات ۲۶ میلیون تنی بزرگترین صادرکننده شکر جهان در سال ۲۰۱۳ بوده است .

وضعیت شرکت های تولیدی فعال در بورس با سال مالی منتهی به نیمه اول سال

بیشترین حجم ریالی فروش شرکت های قندی مربوط به فروش شکر می باشد و فروش قند سهم ناچیزی از فروش ریالی شرکت ها را تشکیل می دهد و مسلما تغییرات در نرخ و حجم فروش شکر تاثیر بسزایی بر سود دهی شرکت های قندی خواهد داشت . در این گزارش سعی کرده ایم وضعیت تولید شکر از لحاظ نرخ و حجم تولید و فروش را در شرکت های بزرگ گروه قندی حاضر در بورس بررسی کنیم .

شکر شاهرود (قشکر)

شرکت شکر شاهرود، یکی از قدیمی ‌ترین شرکت ‌های تولید شکر از چغندر قند در ایران است که در سال ۱۳۳۷ تأسیس شده است. این شرکت که در حومه شهر شاهرود قرار دارد، دارای ظرفیت فرآوری ۱,۱۰۰ تن چغندر قند در روز است. این شرکت از سال ۱۳۷۵ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است و در حال حاضر بیش ۵۲% سهام آن متعلق به شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین است.

از کل حجم ریالی فروش پیش بینی شده شرکت ۹۸ درصد مربوط به فروش شکر می باشد . فروش شکر سال ۹۳ شرکت شکر شاهرود طبق صورت های مالی پیش بینی شده حدود ۱۰۹ هزار تن خواهد بود که با این مقدار قشکر در سال ۹۳ دومین تولید کننده بزرگ شکر در کل کشور خواهد بود. شکر تولید شده از چغندر ۱۱.۵ هزار تن (معادل ۶۷ درصد از مبلغ فروش کل سال ۹۳ شرکت) پیش بینی شده است همچنین شرکت پیش بینی کرده است که در سال ۹۳ به میزان ۹۷ هزار تن شکر به صورت کارمزدی تصفیه خواهد کرد. لازم به ذکر است نرخ تصفیه هر کیلو شکر ۱۰۱۴ ریال پیش بینی شده است که جزو پایین ترین نرخ ها در میان شرکت های مطرح بازار می باشد و البته بیشترین حجم تصفیه شکر به صورت کارمزدی توسط همین شرکت صورت می گیرد.

نرخ فروش شکر برای سال ۹۳ مبلغ ۱۸۳۲۰ ریال دیده شده است که یک افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال مالی قبل را نشان می دهد و همچنین سود هر سهم سال ۹۳ به مبلغ ۱۵۸ ریال پیش بینی شده است(سود هر سهم پیش بینی شده سال ۹۲ مبلغ ۱۱۱ ریال بوده است ) . نرخ خرید چغندر نیز برای سال ۹۲ مبلغ ۱۳۴۸ ریال پیش بینی شده بود که این نرخ برای سال ۹۳ مبلغ ۲۲۰۰ ریال پیش بینی شده است (افزایش ۶۳ درصدی).

وضعیت صنعت قند و شکر سود سهام قند هگمتان (قهکمت) سود سهام قند نیشابور (قنیشا) سود سهام قند مرودشت (قمرو) سود سهام شکر شاهرود (قشکر) تحلیل قند هگمتان (قهکمت) تحلیل قند نیشابور (قنیشا) تحلیل قند مرودشت (قمرو) تحلیل صنعت قند و شکر تحلیل شکر شاهرود (قشکر)

*لازم به ذکر است حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۹۳ به میزان ۱۷ درصد و حاشیه سود عملیاتی ۱۲ درصد پیش بینی شده است .

قند هگمتان (قهگمت)

ظرفیت اسمی تصفیه شکر سفید شرکت ۵۰۰ تن در روز می باشد که شرکت پیش بینی نموده روزانه ۵۳۵ تن شکر را تصفیه می کند !! همچنین ظرفیت اسمی چغندر مصرفی ۳۰۰۰ تن در روز می باشد که برنامه شرکت استفاده ۲۰۰۰ تن جغندر به صورت روزانه می باشد .

از کل حجم ریالی فروش پیش بینی شده شرکت ۹۸ درصد مربوط به فروش شکر می باشد . فروش شکر سال ۹۳ شرکت قند هکمتان طبق صورت های مالی پیش بینی شده حدود ۱۰۶ هزار تن خواهد بود. شکر تولید شده از چغندر ۱۹ هزار تن (معادل ۷۶ درصد از مبلغ فروش کل سال ۹۳ شرکت) پیش بینی شده است همچنین شرکت پیش بینی کرده است که در سال ۹۳ به میزان ۸۷ هزار تن شکر به صورت کارمزدی تصفیه خواهد کرد. لازم به ذکر است نرخ تصفیه هر کیلو شکر در قند هکمتان ۱۰۱۴ ریال پیش بینی شده است که همگام با شکر شاهرود جزو پایین ترین نرخ ها در میان شرکت های مطرح بازار می باشند.

نرخ فروش شکر برای سال ۹۳ مبلغ ۱۹۰۷۰ ریال پیش بینی شده است که یک افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال مالی قبل را نشان می دهد و همچنین سود هر سهم سال ۹۳ به مبلغ ۳۹۳ ریال پیش بینی شده است ، سود هر سهم پیش بینی شده سال ۹۲ مبلغ ۲۸۸ ریال بوده است که ۳۶ درصد رشد را نشان می دهد . نرخ واقعی خرید چغندر در سال ۹۲ مبلغ ۱۲۸۳ ریال بود که این نرخ برای سال ۹۳ مبلغ ۲۱۰۷ ریال پیش بینی شده است (افزایش ۶۳ درصدی).

وضعیت صنعت قند و شکر سود سهام قند هگمتان (قهکمت) سود سهام قند نیشابور (قنیشا) سود سهام قند مرودشت (قمرو) سود سهام شکر شاهرود (قشکر) تحلیل قند هگمتان (قهکمت) تحلیل قند نیشابور (قنیشا) تحلیل قند مرودشت (قمرو) تحلیل صنعت قند و شکر تحلیل شکر شاهرود (قشکر)

*لازم به ذکر است حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۹۳ به میزان ۲۸ درصد و حاشیه سود عملیاتی ۲۶ درصد پیش بینی شده است ، که از میانگین های صنعت بسیار بالاتر می باشد .

قند نیشابور (قنیشا)

در اوایل بهمن ماه ۱۳۴۳ بانک صنعت ومعدن وسازمان برنامه و بودجه جهت احداث کارخانه قند نیشابور به ظرفیت ۱۰۰۰ تن اقدام و پروانه تاسیس آن از وزارت صنایع دریافت گردید . این کارخانه توسط شرکت استورک و رکسپور هلند تاسیس و به شماره ۶۷ در تاریخ ۳۱/۰۵/۱۳۴۵ در اداره ثبت شرکت های نیشابور با سرمایه ۲۲ میلیون تومان به ثبت رسید و با مصرف حدود ۱۷ هزار تن چغندر و تولید ۲۰۰۰ تن شکر راه اندازی گردید . سال ۱۳۴۸ قرارداد توسعه کارخانه به ۱۵۰۰ تن چغندر در شبانه روز همراه با تأسیس تفاله خشک کنی ۱۱۵ تنی در روز و قند گیری ۷۰ تن در شبانه روز با مؤسسه استورک هلند منعقد گردیدکه این طرح در سال ۱۳۴۹ به مورد اجرا گذاشته شد . در سال ۱۳۸۴ در راستای توسعه کارخانه ،پروانه بهره برداری شرکت را به میزان مصرف ۳۰۰۰ تن چغندردر شبانه روز و همچنین تصفیه شکرخام به میزان ۱۲۸۸۰۰ تن در سال ارتقا یافت .

کارخانه قند نیشابور در کیلومتر ۲۰ جاده قدیم شهرستان نیشابور به سبزوار در منطقه تخت جلگه واقع گردیده است . سهامدار اصلی قنیشا ، شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین می باشد که حدود ۵۹ درصد سهام شرکت را در اختیار دارد .

از کل حجم ریالی فروش پیش بینی شده شرکت ۸۴ درصد مربوط به فروش شکر می باشد . فروش شکر سال ۹۳ قنیشا طبق صورت های مالی پیش بینی شده حدود ۹۱ هزار تن خواهد بود. شکر تولید شده از چغندر ۸ هزار تن (معادل ۴۵.۶ درصد از مبلغ فروش کل سال ۹۳ شرکت) و شکر استحصال شده از شکر خام ۲.۵ هزار تن (معادل ۱۴.۵ درصد از مبلغ فروش کل سال ۹۳ شرکت ) پیش بینی شده است . همچنین شرکت پیش بینی کرده است که در سال ۹۳ به میزان ۸۰ هزار تن شکر به صورت کارمزدی تصفیه خواهد کرد (قند نیشابور جزو سه شرکت بزرگ از لحاظ میزان تصفیه شکر کارمزدی در سال می باشد) ، لازم به ذکر است نرخ تصفیه هر کیلو شکر در قند نیشابور ۱۰۳۰ ریال پیش بینی شده است .

نرخ فروش شکر برای سال ۹۳ مبلغ ۱۸۸۷۵ ریال پیش بینی شده است که یک افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال مالی قبل را نشان می دهد و همچنین سود هر سهم سال ۹۳ با سرمایه ۸۱ میلیارد ریالی به مبلغ ۴۲۵ ریال پیش بینی شده است ، (سود هر سهم سال مالی ۹۲ با سرمایه ۳۶ میلیارد ریالی مبلغ ۱۲۰۸ ریال بوده است) که ۷۶ درصد کاهش نسبت به سود سال مالی ۹۲ را نشان می دهد . نرخ خرید پیش بینی شده چغندر برای سال ۹۲ مبلغ ۱۳۳۹ ریال بود که این نرخ برای سال ۹۳ مبلغ ۱۵۶۵ ریال پیش بینی شده است (افزایش ۱۷ درصدی).

وضعیت صنعت قند و شکر سود سهام قند هگمتان (قهکمت) سود سهام قند نیشابور (قنیشا) سود سهام قند مرودشت (قمرو) سود سهام شکر شاهرود (قشکر) تحلیل قند هگمتان (قهکمت) تحلیل قند نیشابور (قنیشا) تحلیل قند مرودشت (قمرو) تحلیل صنعت قند و شکر تحلیل شکر شاهرود (قشکر)

*لازم به ذکر است حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۹۳ به میزان ۱۸ درصد و حاشیه سود عملیاتی ۱۳ درصد پیش بینی شده است ، که از میانگین های صنعت بسیار پایین تر می باشد.

قند مرودشت (قمرو)

فعالیت اصلی شرکت تاسیس کارخانجات تولیدی به ویژه کارخانه تهیه مواد و علوفه از تفاله و ملاس چغندرقند است. شرکت قادر به انجام سایر فعالیت های فنی، بازرگانی و مهندسی مرتبط است.

از کل حجم ریالی فروش پیش بینی شده شرکت ۵۸ درصد مربوط به فروش شکر می باشد . قند مرودشت در آخرین گزارش پیش بینی درآمد هر سهم خود را ۶۷۴ ریال اعلام نموده است که دقیقا مشابه سود هر سهم سال مالی قبل خود می باشد . حجم فروش شکر ۱۸ هزار تن پیش بینی شده است که از این مقدار ۱۵ هزار تن مربوط به تولید شکر حاصل از چغندر می باشد . نرخ فروش شکر ۱۸۶۶۴ ریال پیش بینی شده است که از متوسط نرخ فروش گروه قندی پایین تر می باشد .

وضعیت صنعت قند و شکر سود سهام قند هگمتان (قهکمت) سود سهام قند نیشابور (قنیشا) سود سهام قند مرودشت (قمرو) سود سهام شکر شاهرود (قشکر) تحلیل قند هگمتان (قهکمت) تحلیل قند نیشابور (قنیشا) تحلیل قند مرودشت (قمرو) تحلیل صنعت قند و شکر تحلیل شکر شاهرود (قشکر)

*همچنین نرخ خرید چغندر ۱۸۸۰ ریال پیش بینی گردیده است که نسبت به سال مالی قبل ۵۱ درصد افزایش نرخ را نشان می دهد . حاشیه سود ناخالص قمرو ۲۸ درصد و حاشیه سود عملیاتی ۲۶ درصد پیش بینی شده است .

ادامه دارد…

گروه تحلیلی و اطلاع رسانی تحلیل برتر

رضا امینیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ