مقایسه عملکرد شرکتهای قند و شکر در سال ۹۸

0

در روزهای جاری خبرهای افزایش قیمت شکر بیشتر از هر چیزی در بازار خرده فروشی به چشم می‌خورد. افزایش تورمی قیمت‌ها در بازار خرده فروشی و به طور خاص مواد غذایی از اویل تابستان گذشته کلید خورد.

بخشی از افزایش قیمت محصولات به دلیل افزایش هزینه تولید محصولات بوده و بخشی دیگر به دلیل عرضه کم محصول در بازار به دلیل کاهش روابط تجاری و کاهش واردات بوده است. اما نگاه دقیق‌تر به موضوع و مشکلات افزایش قیمت محصولات نشان می‌دهد بیشتر از آنکه تحریم‌ها و افزایش هزینه ساخت منجر به افزایش قیمت محصولات گردد،

محتکران و مفسدان اقتصادی با استفاده از فضای تورمی ایجاد شده، دست به کار شده و محصولات مختلف را انبار کرده تا بتوانند از این فضا به نفع خود و به ضرر جاعه استفاده کنند. که در خبرها وگزارش‌های مختلف در مورد محصولات متنوع از کشف محصولات احتکار شده صحبت شده است. اما شکر به عنوان کالای استراتژیک در سال ۹۷ شرایطی دشواری را سپری کرده است، به دلیل خشک‌سالی و عدم کاشت چغند قند و نیشکر بازار شکر با کمبود عرضه مواجه بوده و افزایش دلار موجب بالا رفتن هزینه واردات شده است.

اما همه این تغییرات برای شرکت‌های قندی فعال در بورس به دلیل ثابت بودن نرخ فروش محصولات نتیجه‌ای نداشته است. چرا که شکر شرکت‌های قندی با نرخ‌گذاری سازمان حمایت و دولت انجام می‌شود و شرکت‌های قندی می‌توانند با افزایش مقدار فروش مبلغ درآمدی خود را افزایش دهند.

بررسی عملکرد فروردین ماه شرکت‌های قندی نشان می‌دهد، قهکمت با فروش ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی، بیشترین میزان درآمد را برای خود ساخته است و در این میان قلرست با درآمد ۱۸۴ میلیون تومانی کمترین درآمد را در این گروه کسب کرده است.

تولید در شرکت‌های قندی کاهش یافت

اما مقایسه درآمد فروردین ماه و میانگین درآمد ماهانه شرکت‌های قندی از ابتدای سال مالی تا اسفند ۹۷ نشان میدهد، شرکت‌ها از میانگین درآمدی ماهانه خود اختلاف قابل توجهی را دارند. قهکمت که در فرودین ماه بالاترین درآمد را در گروه قند و شکر داشته است، به طور میانگین در هر ماه سال مالی منتهی به شهریور ۹۸، مبلغ ۲۹ میلیارد تومان فروش داشته است که این میزان در فروردین ماه به ۶ میلیارد تومان رسیده است. در واقع قهکمت ۷۹ درصد کمتر از میانگین ماهانه خود درآمد ساخته است. نگاه اجمالی به وضعیت شرکت‌های قندی در فروردین ماه به طور کامل این موضوع را تایید می‌کند. با توجه به نرخ‌گذاری مشخص در محصولات قندی، کاهش درآمد این شرکت‌ها به دلیل کاهش مقدار فروش محصولات می‌باشد. کاهش مقدار فروش شرکت ناشی از کاهش محسوس مقدار تولید محصولات می‌باشد. قهکمت در دوره مالی ۷ ماهه منتهی به فروردین ماه در سال ۹۷ توانسته است سه میلیون و ۴۸۷ هزار تن تولید داشته باشد که این میزان در دوره مشابه سال ۹۸ به ۷۸ هزار تن رسیده است. در واقع تولید شرکت ۹۷ درصد کاهش یافته است.

وضعیت شرکت قند لرستان کارخانه های قند ایران تحلیل قند هگمتان (قهکمت) تحلیل قند مرودشت (قمرو) تحلیل قند لرستان (قلرست) تحلیل قند شیروان قوچان و بجنورد (قشیر) تحلیل قند پیرانشهر (قپیرا) تحلیل صنعت قند و شکر تحلیل شکر شاهرود (قشکر) تحلیل شرکت شهد (قشهد) بهترین سایت تحلیل بورس بهترین تحلیل سهام بهترین تحلیل بنیادی اخبار قند هگمتان اخبار صنعت قند و شکر اخبار شکر شاهرود اخبار شرکت قند مرودشت اخبار شرکت قند پیرانشهر اخبار شرکت شهد (قند خوی)

اما با شروع سال جاری همراه با بارش‌های فروان شاهد از بین رفتن مزارع کشاورزی و زمین‌های چغندر قند و نیشکر بوده‌ایم که این موضوع به کمبود قند و شکر دامن زده است و موجب بالا رفتن قیمت شکر شده است. اما با بهبود شرایط آبی در کشور می‌توان انتظار داشت در سال‌های بعد شرایط برای تولید این محصول افزایش یابد.

منبع : با اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ