فلورنتینو پرز:«به جز باشگاه های وابسته به دولت ها، همگی ورشکسته خواهند شد»

0

رئال مادرید نیوز : فلورنتینو پرز مدیر رئال مادرید در مورد پروژه سوپرلیگ با نشریه آس صحبت کرده است.

متوقف شده پروژه سوپرلیگ:” شراکت وجود دارد و شرکای سوپرلیگ هم وجود دارند. تصمیم گرفتیم که پس از خشونتی که برخی افراد برای از دست ندادن مزیت هایشان ایجاد کردند و پروژه را به دروغ تعریف کردند، چند هفته ای آرامش داشته باشیم.”

از نحوه ارائه سوپرلیگ پشیمان هستید؟” نه چرا که هر چند که شاید باید به شکل دیگری معرفی می شد، واکنش برخی افراد که مزایای خود را از دست می دادند، همین بود. در ژانویه، رئیس یوفا  تهدیدهای شدیدی علیه سوپرلیگ انجام داده بود. می خواستیم در مورد جزئیات با یوفا صحبت کنیم اما به ما زمان ندادند. آنها یک برخورد هماهنگ شده و دستکاری شده ارائه دادند که هرچز چنین چیزی ندیده بودم. هرگز چنین برخورد تندی را ندیده بودم. مجرو شدیم به سراغ دادگاه برویم که  به صورت موقت برخورد علیه ما را متوقف کردند که این گویای خیلی چیزهاست. دادگاه به یوفا، فیفا، لیگ ها و فدراسیون های داخلی دستور داد که حق هیچ گونه برخورد ، اقدام، بیانیه یا اظهار نظر را علیه آماده سازی سوپرلیگ نداشته باشند. از نظر من این حکم به معنی پایان دستکاری از جانب یوفا بود اما با وجود حکم در روز سه شنبه، رئیس یوفا در روز چهارشنبه به تهدیدهایش اصرار ورزید. این رفتارها را می توان علیه راقتب آزاد در اتحادیه اروپا به شمار آورد که این یک مسئله بسیار جدی است.”

نظرتان در مورد انتقادها از این که می گفتند شایستگی های ورزشی در سوپرلیگ رعایت نشده، چیست؟” چنین حرفی صحت ندارد چون همه حرفها را دستکاری کردند. نه این پروژه علیه لیگ ها بود و نه نقشه ای برای نادیده گرفتن دیگران بود. پروژه سوپرلیگ بهترین پروژه ممکن بود و برای کمک به فوتبال برای خروج از بحران ایجاد شد. فوتبال شدیدا صدمه دیده است چرا که اقتصادش ویران شده است و باید با دورانی که در آن زندگی می کنیم، هماهنگ شویم. سوپرلیگ علیه لیگ های داخلی نیست و هدفش شناورتر شدن پول در کل دنیای فوتبال است. این پروژه برای این است که جذابیت در بازیها بیشتر شود. پروژه جدید یوفا برای چمپیونزلیگ هم راهکار این مشکل نیست چرا که پروژه جدید آنها نیز از پروژه کنونی بهتر نیست. از طرفی نمی توانیم تا ۲۰۲۴ منتظر بمانیم اما قطعا مشکلاتی وجود داشته اند. باید ایده ها را بررسی کنیم و با تضارب آرا به نتیجه برسیم. شاید بهتر باشد که چهار تیم برتر هر کشور در این تورنمنت حاضر شوند. نمی دانم اما باید کاری انجام شود چرا که جوان های ۱۴ تا ۲۴ ساله فوتبال را ترک کرده اند  چرا که فوتبال در مقابل دیگر سرگرمی هایشان برایشان خسته کننده است. چهار میلیارد هوادار فوتبال در کل دنیا وجود دارند و نیمی از آنها طرفدار تیم های سوپرلیگ هستند. فوتبال یک ورزش جهانی است.”

شما گفتید فوتبال می میرد:”آمار مشخص است. شرکت KPMG اعلام کرده است. این آمار مربوط به فصل گذشته است که فقط سه ماه از کرونا رد ان در نظر گرفته شده و دوازده تیم سوپرلیگ روی هم ۶۵۰ میلیون یورو ضرر کردند. برای فصل جاری پیش بینی دو تا دو و نیم میلیارد یورو ضرر می شود. بوردو اعلام ورشکستگی کرده است. یا باید به زودی کاری انجام بدهیم یا این که خیلی از باشگاه ها ورشکسته می شوند.”

چرا تیم های کوچک این قدر به پروژه شما واکنش منفی داشتند؟” هر چقدر بازیها جذاب تر و رقابتی تر باشند، پول بیشتری وارد فوتبال می شود و این به دست همه می رسد و فقط به دست تیم های معدودی نمی رسد چرا که ارزش لیگ های داخلی نیز خیلی بیشتر خواهد شد و از سویی ارقام مهمی بین تیم ها تقسیم می شود و این بخش مهمی از پروژه است.”

آیا شبکه های تلویزیونی از شما حمایت کردند؟” سه سال روی این پروژه کار کردیم و همه چیز را بررسی کرده بودیم. برنامه این بود که جذابیت برای هواداران برگردد و این باعث می شد ک همه صاحب پول بیشتری شوند: باشگاه های بزرگ، متوسط و کوچک.

ایده این است که بازیهای بزرگ تر و رقابتی تر را ببینیم:”قطعا. کلید این است که هیجان بیشتری برای هواداران ایجاد شود و بازیهای بیشتری میان رونالدو و مسی بینند. بازیهای رئال و بارسا دنیا را متوقف می کند. این پول بین کل باشگاه ها و کل تیم ها تقسیم می شود.”

عقب نشینی پی اس جی و بایرن:” دلایل مختلفی داشت. بایرن در مسیر تغییرات مدیریتی است ودر مورد پی اس جی هم قرار بود بعد از ارائه به آنها اطلاع بوده ایم چرا که گروه ۱۲ تیم، سالها روی این پروژه کار کردند اما هر دو تیم قرار بود دعوت شوند.”

صحت دارد که بر اساس قرارداد هر تیمی انصراف بدهد باید صدها میلیون یورو جریمه بپردازد؟” نمی خواهم حالا معنی قرارداد الزام آور را توضیح بدهم اما باشگاه ها حق نداشتند که خارج شوند. برخی به علت فشارها مجبور شدند که بگویند می روند اما این پروژه یا پروژه ای مشابه در آینده ارائه خواهد شد و امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.”

بانک جی پی مورگان از سرمایه گذاری انصراف داده؟”این هم صحت ندارد و این اتفاق رخ نداده است. همه تصمیم گرفتند که برای بررسی دقیق تر به خودشان زمان بدهند. شاید باید تغییری ایجاد شود اما سوپرلیگ بهترین پروژه ایست که فکر کردیم می توانیم داشته باشیم. باید هواداران و جوان ها به فوتبال برگردند و برای این به تغییر نیاز است. اگر یوفا بخواهد با پروژه ای که ایخرا ارائه بدهد این کار را انجام بدهد که آن را اصلا درک نمی کنم، گزینه خوبی نیست. از طرفی می خواهند در ۲۰۲۴ آن را آغاز کنند و ببینیم کدام باشگاه ها می توانند مقاومت کنند.”

چه زمانی احتمالا سوپرلیگ آغاز می شود؟” سریع ترین زمان ممکن اما در ابتدا باید پروژه را به افرادی توضیح بدهیم که حسن نیت دارند و ذهنشان توسط افراید که هدفی جز دفاع از مزایای خود ندارند، دستکاری شده است. بهتر است آنها به این نتیجه برسند که مرتکب اشتباه شده اند و این کار درستی است.”

نگران نیستید که جو ضد رئالی در میان داوران یا علیه مدیران رئال بیشتر شود؟” در اروپای دموکراتیک چنین چیزی به ذهن کسی خطور نمی کند.”

برای شما مشکلات مالی باشگاه ها برای شروع سوپرلیگ بیشتر نقش داشت یا کمبود علاقه به فوتبال در میان جوانان؟” هر دو به یک اندازه نگران کننده هستند. به همین خاطر باید به دنبال راهکاری می بودیم و به سوپرلیگ فکر کردیم.”

تنها راهکار شما افزایش درامدهاست؟ به کاهش هزینه ها، سقف دستمزد و… فکر نکردید؟ اگر چند سال بعد برای خرید امباپه به یک میلیارد یورو با احتساب قیمت و دستمزد نیاز بود، چه؟”اول از همه این که بدون درآمد هیچ چیزی وجود ندارد. بعد از آن باید یک رقابت پایدار وجود داشته باشد، یک قانون فیرپلی مالی سختگیرانه که کارآمد باشد و اجازه بدهد که باشگاه ها به صورت پایاپای رقابت کنند نه حالا که باید در مقابل باشگاه های وابسته به دولت ها رقابت کنیم. رئال مادرید به طور مثال فقط سه منبع درآمد دارد: بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی و اسپانسرها و حالا شرایط نگران کننده تر است چرا که رئیس یوفا در مقابل کنگره اش در همین هفته گفته :” باید سرمایه گذاری ها را آزاد کنیم و از افرادی که به خاطر عشق به فوتبال و عشق به جامعه شان از نظر مالی از باشگاه هایشان حمایت مالی می کنند، محافظت کنیم.” به من بگویید که چگونه رئال مادرید که متعلق به هوادارانش است می تواند با باشگاه های وابسته به دولت ها رقابت کند؟”

چرا از درآمدهای سوپرلیگ صحبت می کنید در حالی که هم رئال و هم اتلتیکو سرمایه گذاری شدیدی روی بازسازی استادیومشان داشتند؟” هر دو پروژه قبل از شیوع کرونا آغاز شد و هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. از سویی اتلتیکو به توافق خوبی با شهرداری مادرسید رسید و رئال مادرید هم وامی سی ساله را برای بازسازی سانتیاگو برنابئو با شرایطی بی نظیر دریافت کرد. اعضای ما این کار را تصویب کردند چرا که بازسازی استادیوم درآمدی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی ایجاد خواهد کرد و بسیار سودرسان است.”

تحقیقات یوفا از سیتی، چلسی و پی اس جی در مورد فیرپلی مالی:” در مورد دیگران قضاوتی نمی کنم اما می گویم که نگران هستیم. نمی دانیم که چه اتفاقاتی در پیش است اما دیدیم که رئیس یوفا چه گفت. اگر حالا هدفشان این است که بدون محدودیت از جانب باشگاه های وابسته به دولت ها یا مالکان روس پول تزریق شود، مشکل است که در شرایطی یکسان بتوان رقابت کرد. برای همین شفافیت ضروری است و باید بدانیم که درآمدهای باشگاه ها از کجا می آیند.”

حملات چفرین و تباس (رئیس لالیگا) به سوپرلیگ:” رئیس یوفا برخوردی داشت که کمی ناسالم بود، به خصوص از جانب مدیر سازمانی که از فوتبال و ارزشهایش دفاع می کند. اتفاقاتی که رخ داد و تهدیدها و توهین ها ناخوشایند بودند. از این خشونت شگفت زده شدیم. تمام ایده هایی که در این مصاحبه ارائه دادم را می توانم شخصا به آنها توضیح بدهم.”

می گویند لاپورتا به تباس در مورد سوپرلیگ خبر داده و او هم به گوش چفرین رسانده:”فکر نمی کنم این گونه بوده باشد. لاپورتا می داند که سوپرلیگ بهترین راه برای بازگرداندن هیجان به فوتبال و درآمدهایش است. شرایط اقتصادی به هیچ کسی ارامش نخواهد داد.”

تا چه زمانی باشگاه ها می توانند در مقابل سوپرلیگ مقاومت کنند؟” خیلی کم. از سویی باشگاه هایی هستند که مجبورند بازیکنانشان را بفروشند و هر لحظهد رآمدشان کمتر می شود. بحران کرونا فقط مربوط به حالا نیست بلکه عواقب اقتصادی آن دنباله دار است.”

چرا با انحصارطلبی یوفا مشکل دارید؟” چرا که بر اساس قوانین ، انحصارطلبی ممنوع است و حکمی از دادگاه هم مشخصا این را اعلام کرده است.”

اگر یوفا به باشگاه ها اجازه بدهد که مستقیما با شرکت های حق پخش مذاکره کنند، مشکلات حل می شود؟” این کاری است که می خواهیم انجام بدهیم. این را در توافق الزام آور سوپرلیگ هم گنجانده بودیم. با دوازده باشگاه به توافق رسیدیه بودیم و همین طور با باشگاه های دیگری که در ظاهر مخالف این پروژه هستند (بایرن مونیخ) اما در همین زمان در یورولیگ بسکتبال بازی می کنند… حالا باید تلاش دوباره ای انجام می دهیم و پروژه را به مردم توضیح بدهیم و بگوییم که دروغ است که این پروژه دیگران را نادیده می گیرد. می خواهیم همان کاری را بکنیم که در بسکتبال در مورد یورولیگ صورت پذیرفت اما همیشه وقتی که یک تغییر صورت می گیرد حتی اگر آن تغییر مثبت باشد، برخی مخالفت می کنند.  در همان زمان که لیگ های ملی جایگزین لیگ های محلی شد یا در زمان تاسیس جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۵۵ هم این مخالفت ها صورت گرفت اما دوران تغییر می کند و دنیا پیشرفت می کند و وظیفه ما این است که با آنها هماهنگ شویم. این نه تنها ضروری است بلکه اقدام مناسب است. نمی توانم بگویم که یوفا باید چه کار کند اما باید تغییر ایجاد شود چرا که ضروری است که تورنمنت ها رقابتی تر و جذاب تر شوند.”

اگر سوپرلیگ نباشد خریدهای کهکشانی مشکل تر می شود و بشگاه های وابسته به دولت ها قدرتمندتر می شوند؟” مهم است که همه چیز شفاف باشد و منبع درآمد باشگاه ها مشخص شود. به طور مثال برخی باشگاه ها در ظاهر  اسپانسرهایی را معرفی می کنند که وجود ندارند. اگر همه چیز بهتر شود برای همه باشگاه ها خوب است. در این گروه دوازده نفره، باشگاه هایی هستند که مالکان میلیونر دارند و این را درک کردند.”

آیا به طور مثال با این شرایط امکانش هستند که رئال و بارسا بتوانند وینیسیوس و پدری را حفظ کنند یا فروش فران تورس به سیتی تکرار می شود؟” مشکل  کنونی مربوط به خریدن نیست بلکه حفظ همین ترکیب هاست. باشگاه ها شاید مجبور باشند که بهترین بازیکنانشان را بفروشند. بازیکنان ممکن است که به باشگاه هایی بروند که بودجه های نامحدود به جز سه منبع درآمدی که در بالا ذکر کردم، داشته باشند.”

جلسه لالیگا بدون رئال، بارسا و اتلتیکو:” اهمیتی ندارد. همه می دانند که این سه باشگاه منبع درآمد اصلی لالیگا هستند. این یک حقیقت است. اقدام علیه سه باشگاهی که بیشترین درآمد را برایت ایجاذ می کنند، عادی نیست اما با توجه به امتیازات تاریخی که به آنها داده شده، می خواهند فرافکنی کنند.”

سوپرلیگ تا پایان دوره چهار ساله کنونی مدیریت شما راه اندازی خواهد شد؟”هر چه زودتر بهتر چرا که باید به زودی سوار این قطار شویم. نمی توانیم چهار سال دیگر طاقت بیاوریم چرا که در غیر این صورت و بر اساس گزارش KPMG این شرایط برای همه باشگاه های فوتبال ویران کننده است.”

کاهش سیصد میلیونی حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایتالیا:” در انگیس و اسپانیا هم این اتفاق رخ خواهد داد. قراردادهای بعدی با کاهش مبلغ همراه خواهد بود مگر آن که جذابیت بازیها را بیشتر کنیم. در غیر این صورت جوان ها به سراغ پلتفرم های دیگری می روند که جذابیت بیشتری ایجاد می کنند و نتیجه این که هر لحظه مخاطبان کمتر می شوند.”

چمپیونزلیگ ارائه شده توسط یوفا در سال ۲۰۲۴ جواب نمی دهد؟”صادقانه نه. شکل آن را کسی درک نمی کند و زمانش را هم کسی درک نمی کند.بهتر است که زودتر از سال ۲۰۲۴ درمانی ایجاد شود چرا که در غیر این صورت همه باشگاه ها ورشکسته می شوند. در این زمینه شورش باشگاه هایی را خواهیم دید که یکی یکی ورشکسته می شوند چرا که در غیر این صورت فقط آنهایی باقی می مانند که وابسته به دولت ها هستند یا مالک های میلیونر دارند و برای سرگرمی حاضرند سالانه صدها میلیون یورو از دست بدهند.”

ساعت بازی رئال مادرید امشب اخبار لالیگا اخبار فوتبال خارجی اخبار فوتبال اسپانیا اخبار رئال مادرید

منبع : مرجع خبری رئال مادرید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ