چه بیماری هایی از طریق مواد غذایی به انسان منتقل می‌شوند؟

0

بیماری هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می‌شوند، یکی از رایج‌ ترین امراضی است که سالانه میلیون‌ ها نفر در جهان را درگیر خود می‌کند. تنها در آمریکا برآورد می‌شود سالانه ۴۸ میلیون نفر به این بیماری‌ های مبتلا می شوند و یک نفر از هر ۶ تن به طور جدی به بیماری‌ های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده مبتلا می‌شود.

اگرچه بیش از ۲۵۰ عامل بیماری زای مختلف در مواد غذایی وجود دارد، اما تنها شمار کمی از آن‌ ها مسئول بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ های منتقل شده از مواد غذایی به انسان هستند.

نحوه نگهداری مواد غذایی عوامل بیماری زا در انسان علائم ابتلا به سالمونلا سلامت نیوز سالمونلا در مواد غذایی سالمونلا چیست دانستنی های مواد غذایی پیشگیری از بیماری سالمونلا بیماری هایی که از حیوان به انسان منتقل میشود بهداشت مواد غذایی

۱– نورو وایرس

اگر در یک رستوران اقدام به خوردن غذا کرده اید و سپس شاهد حالت تهوع هستید احتمالاً به گاستروانتریت یا آنفلوآنزای معده مبتلا شده اید. دلیل بروز این بیماری نورو وایرس است. نورو واک که به نورو وایرس نیز شهرت دارد یکی از رایج‌ترین عوامل بیماری زا است که سالانه تنها باعث بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مسمومیت غذایی در آمریکا می‌شود.

در این حالت معده و روده کوچک دچار التهاب شده و علائمی مانند اسهال، استفراغ، درد شکم و گرفتگی عضلات بروز می‌کند. این بیماری واگیردار است و افراد بیمار می‌توانند به راحتی آن را به دیگران انتقال دهند. حقیقت این است که نورو وایرس می‌تواند در سطوح کثیف زنده بماند و مقاومت خوبی نیز نسبت به سرما و گرما دارد.

برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت راهکار‌های ذیل توصیه می‌شود:

۱- دستان خود را پیش از خوردن غذا به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

۲- وسایلی که با آن غذا می‌خورید شامل قاشق، چنگال، بشقاب و نیز سطوح و سفره را به خوبی تمیز کنید.

۳- میوه و سبزیجات را به صورت صحیح بشویید.

۴- آبزیان می‌توانند باعث انتقال این ویروس به بدن شوند. از مصرف آبزیان به صورت خام یا نیمه پخته اجتناب کرده و از پخته بودن آن‌ها پیش از مصرف اطمینان حاصل کنید.

۵- اگر به نورو وایرس آلوده هستید از پختن غذا، آماده کردن و نیز کشیدن غذا برای دیگران اجتناب کنید.

نحوه نگهداری مواد غذایی عوامل بیماری زا در انسان علائم ابتلا به سالمونلا سلامت نیوز سالمونلا در مواد غذایی سالمونلا چیست دانستنی های مواد غذایی پیشگیری از بیماری سالمونلا بیماری هایی که از حیوان به انسان منتقل میشود بهداشت مواد غذایی

۲ – سالمونلا

سالمونلا یک باکتری است که برآورد می‌شود سالانه باعث مرگ بیش از ۴۵۰ تن در آمریکا می‌شود. این باکتری تقریباً می‌تواند تمامی مواد غذایی از جمله گوشت ها، تخم مرغ، شیر‌های غیرپاستوریزه، آب میوه ها، پنیر، میوه‌های تازه، سبزیجات، ادویه ها، و آجیل‌ها را آلوده کند.

همچنین قرار دادن گوشت‌ های آلوده به این باکتری در سطح آشپزخانه باعث آلوده شدن سطوح و انتقال آلودگی می‌شود. با این حال، خبر خوب این است که سالمونلا به راحتی در روند پخت و پز و یا پاستوریزه کردن کشته می‌شود.

نکته دیگر درباره این باکتری این است که سالمونلا می‌تواند از طریق حیوانات خانگی مانند جوجه ها، اردک، لاک پشت، و دوزیستان به انسان منتقل شود. علائم عفونت ناشی از سالمونلا شامل تب، گرفتگی شکم، اسهال شدید، و استفراغ است که می‌تواند به مدت ۴ تا ۷ روز ادامه داشته باشد و در بسیاری از موارد به صورت خود به خود بهبود می‌یابد. با این حال، ابتلا به باکتری سالمونلا در کودکان، کهنسالان، و افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سالمونلا راهکار‌های ذیل توصیه می‌شود:

۱- از مصرف مواد غذایی با خطر بالا مانند تخم مرغ خام یا نیمه پخته، گوشت خام یا نیم پز، و شیر غیرپاستوریزه اجتناب کنید.

۲- از چاقو، تخته و لوازم مجزا برای بریدن و نگهداری گوشت و سایر مواد غذایی استفاده کنید.

۳- پیش و پس از آماده کردن مواد غذایی دست‌ های خود را با آب و صابون شسته و سطوح را تمیز کنید.

۴- از ظروف جدا برای غذا‌ های پخته شده و خام استفاده کنید.

۵- دستان خود را پس از تماس با حیوانات و محیط آن‌ها بشویید.

۶- حیوانات خانگی را نبوسید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ