ارز دیجیتال ترون چیست؟ (TRX) از کیف پول و خرید تا کاربرد

0

ترون یا ترونیکس (TRX) Tron crypto به یکی از پروژه‌های محبوب بازار رمز ارزها تبدیل شده است وباعث افزایش تقاضای خرید ترون شده است. ترون یک پلتفرم و ترونیکس توکن اختصاصی یا رمز ارز این پلتفرم است. با توجه به ارزش بالای این رمز ارز، ترون در بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی خرید و فروش می‌شود. عملکرد خوب آن باعث شد بسیاری برچسب کلاهبرداری به آن بچسبانند که در ادامه به این موضوع نیز پرداخته می‌شود. قیمت و آینده ارز دیجیتال ترون از دیگر زوایایی هستند که در این مقاله از رمزینکس به آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان ۱ ترون (Tron) چیست؟ ۲ چرا ترون اختراع شد؟ ۳ ترونیکس (TRX) چیست؟ ۴ توکن TRC10 و توکن TRC20 چیست؟ ۵ تاریخچه ترون ۶ تاریخچه قیمت رمز ارز ترون ۷ نقشه راه رمز ارز ترون ۸ عرضه اولیه سکه ترون ۹ بنیان‌گذار ترون ۱۰ معماری ترون ۱۱ ترون چه تفاوتی با اتریوم و بیت کوین دارد؟ ۱۲ استخراج ترون ۱۳ بهترین کیف پول ترونیکس (TRX) کدام است؟ ۱۴ فریز کردن (Freezing) در ترون به چه معناست؟ ۱۵ مزایای رمز ارز ترون ۱۶ معایب رمز ارز ترون ۱۷ استیکینگ (Staking) رمز ارز ترون ۱۸ پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۲۳ ۱۹ پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۲۵ ۲۰ پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۳۰ ۲۱ چگونه رمز ارز ترون بخریم؟ ۲۲ سؤالات متداول

کیف پول ترون کیف پول ارز دیجیتال صرافی همتا به همتا صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال ترون جاستین سان کیست ثبت نام ارز دیجیتال انواع ارز دیجیتال استخراج ارز دیجیتال ترون استخراج ارز ترون ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال ترون اخبار ارز دیجیتال آینده ارز دیجیتال ترون آموزش ارز دیجیتال ترون آموزش ارز دیجیتال Tron crypto Justin Sun

ترون (Tron) چیست؟

فهرست مطالب

ترون یک سیستم‌عامل مبتنی بر بلاک چین است که می‌توان روی آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد و محتوای رسانه‌ای به اشتراک گذاشت. توکن ترونیکس (TRX) نیز برای دستیابی به برخی ویژگی‌های نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین هدف اصلی این توکن استفاده در شبکه اصلی ترون است. با این حال، ترونیکس در حال حاضر بیشتر به عنوان ذخیره دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در صرافی‌ها معامله شود و در واقع می‌توان آن را به عنوان یک ارز مجازی نیز توصیف کرد. ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) ایجاد شده است. در ابتدا ترونیکس یک توکن مبتنی بر ERC-20 بود که توسط اتریوم (Ethereum) پشتیبانی می‌شد اما در سال ۲۰۱۸ از هم جدا شدند و به توکن شبکه اصلی خود، یعنی ترون تبدیل شد. در همان سال ترون بیت تورنت (Bit Torrent) را که یکی بزرگ‌ترین پلتفرم‌های اشتراک فایل همتا به همتا است، خریداری کرد که قدم ضروری و بزرگی برای تبدیل شدن به یک پلتفرم بزرگ و موفق به شمار می‌رفت.

چرا ترون اختراع شد؟

ترون با هدف مشخصی ایجاد شد و آن افزایش پاداش برای تلاش‌های سازندگان محتوا بود. ساختار صنعت رسانه اکنون به گونه‌ای است که چند شرکت بزرگ مانند یوتیوب (YouTube)، فیس بوک (Facebook) و اینستاگرام دارای درجه بالایی از طرفدار و کاربر و همچنین پخش رسانه در پلتفرم‌های خود هستند و می‌توان گفت که این صنعت رسانه در دست این پلتفرم‌های بزرگ قرار دارد. آن‌ها نه‌تنها آنچه که توسط افراد دیده می‌شود را مدیریت می‌کنند بلکه اکثریت قریب به اتفاق پول تولید شده توسط رسانه‌ها را نیز دریافت می‌کنند. از طرف دیگر سازندگان این محتوا تنها اندکی از درآمد محتوایی که خود ساخته‌اند را دریافت می‌کنند. ترون نیز برای اصلاح این مسئله و با هدف افزایش پاداش تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده است. به عنوان مثال، ترون با حذف اشخاص ثالث که رسانه‌ها را در اختیار دارند این امکان را فراهم می‌کند که بینندگان به طور مستقیم از طریق شبکه ترون و با استفاده از توکن ترونیکس به سازندگان محتوا پاداش دهند. به این ترتیب صنعت رسانه بیش از آنکه بخشی از آن تحت مالکیت یک شرکت بزرگ باشد، کاملاً متعلق به سازنده محتوا خواهد بود.

ترونیکس (TRX) چیست؟

حالا که می‌دانید ترون چیست، باید سکه آن یعنی ترونیکس را نیز بشناسید. ترونیکس رمز ارز اصلی شبکه ترون است که به راحتی می‌توان با مبادله رمز ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم آن را به دست آورد. برای آشنایی بیشتر با رمز ارزها نگاهی به مقاله «ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟ به زبان ساده + ویدئو و اینفوگرافی» بیندازید.

ترونیکس چگونه در شبکه استفاده می‌شود؟

از ترونیکس می‌توان برای اهداف مشخصی استفاده کرد، از جمله:

  • کاربران می‌توانند از ترونیکس برای دسترسی به محتوای مورد نظر استفاده کنند که این ترونیکس‌های پرداخت شده مستقیماً به سازندگان محتوا تعلق می‌گیرند. این توکن برای پاداش دادن به افراد و سازندگان برای تلاشی که در پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز انجام می‌دهند و محتوایی که در این پلتفرم‌ها قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس سازندگان محتوا می‌توانند این توکن‌ها را با دیگر رمز ارزها مانند بیت کوین یا اتریوم مبادله کنند و یا با استفاده از آن‌ها هزینه خدمات در بلاک چین را پرداخت کنند.
  • اگرچه ترونیکس هنوز هم آن‌چنان گسترده نیست اما می‌توان برای پرداخت برخی کالاهای روزمره و خدمات مورد نظر از آن استفاده کرد.
  • علاوه بر این از ترونیکس نیز می‌توان مانند بیت کوین و سایر رمز ارزها به عنوان ذخیره دارایی و بستری برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.
  • کاربران در شبکه ترون با فریز کردن (freeze) توکن‌های خود را برای چند روز، ترون پاور (Tron power) به دست می‌آورند که مزایای خاصی را برای کاربران به همراه دارد. ترون پاور در واقع پاداش نگه‌داری ترونیکس در بلند مدت است. به دست آوردن ترون پاور به کاربران حق رأی و اظهار نظر درباره تصمیمات گرفته شده در شبکه را می‌دهد. اگرچه کاربران تنها تا زمانی می‌توانند از ترون پاور استفاده کنند که توکن‌هایشان را نگه دارند و به آن‌ها دست نزنند.

توکن TRC10 و توکن TRC20 چیست؟

ترون یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز است. مانند سایر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین مانند اتریوم، ترون نیز به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در بلاک چین خود توکن‌هایی را ایجاد یا صادر کنند. از این توکن‌ها می‌توان به عنوان واحد پول برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز یا برای هدفی که سازنده توکن در نظر گرفته، استفاده کرد. با این حال، ترون به جای استفاده ERC20 که یک نوع محبوب از توکن‌های اتریوم است، از توکن‌های TRC10 و TRC20 استفاده می‌کند.

توکن TRC10 در مقابل TRC20

جدای از اینکه ایجاد توکن‌های TRC10 آسان‌تر است و در مقابل توکن‌های TRC20 قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه را دارند، چند تفاوت مهم دیگر نیز میان این دو توکن وجود دارد.

  • توکن‌های TRC10 از طریق یک رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) قابل دسترسی است.
  • هزینه کارمزد توکن‌های TRC10 هزاران برابر کمتر از توکن‌های TRC20 است البته به استثنای هزینه‌های پهنای باند (bandwidth) و انتقال رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن یا ای پی آیی (API).
  • برای انتقال توکن‌های TRC10 و سپرده گذاری به قراردادهای هوشمند باید هزینه زیادی برای پهنای باند و انرژی (energy) پرداخت شود.

تاریخچه ترون

ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان مدیرعامل شرکت و سازمان مستقر ترون در سنگاپور شکل گرفت. راه‌اندازی ترون در ابتدا در بلاک چین اتریوم صورت گرفت و سپس در اوایل سال ۲۰۱۸، ترون از بلاک چین اتریوم به بلاک چین اصلی خود مهاجرت کرد. در همان سال پلتفرم اشتراک فایل همتا به همتای بیت تورنت را که اکنون در اکوسیستم ترون گنجانیده شده است، خریداری کرد. اوایل سال ۲۰۱۹ توکن TRC20 و توکن اختصاصی تتر (Tether) که یکی از استیبل کوین‌های (stablecoin) موفق به شمار می‌رود به دلیل همکاری تتر با ترون روی بلاک چین ترون راه‌اندازی شد. در اکتبر سال ۲۰۱۹ ترون با سامسونگ قرارداد همکاری را ایجاد کردند و بر اساس این قرارداد کیف پول‌های بلاک چین داخلی در تلفن‌های سامسونگ گلکسی اس ۱۰، اکنون از توکن‌های ترونیکس پشتیبانی می‌کنند. اگرچه بسیاری از رمز ارزها و صنایع در سال ۲۰۲۰ ضررهای زیادی را متحمل شدند اما در واقع در این سال ترون تمامی رکوردهای قبلی خود را شکست. در ماه آوریل بخشی از ترون در سامسونگ پلی استور ظاهر شد. در ماه مه بزرگ‌ترین شبکه ذخیره سازی فایل همتا به همتا جهان، بیت تورنت لایو (BitTorrent live) راه‌اندازی شد. در ماه اوت، جاست سواپ (JustSwap) صرافی غیرمتمرکز ترون راه‌اندازی شد، این صرافی به کاربران اجازه می‌دهد تا مبادلات فوری بین توکن‌های TRC-20 انجام دهند. در پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۴۰۰ اپلیکیشن غیرمتمرکز ترون با میانگین ۱۰ هزار کاربر فعال روزانه وجود داشت. مدیرعامل پروژه ترون، جاستین سان در مورد موفقیت ترون در سال ۲۰۲۰ اظهار داشت: «سال ۲۰۲۰ سالی بود که ارزهای دیجیتالی در بازار جهانی به طور عمومی جریان پیدا کرد و ترون نقشی محوری در ادغام فناوری بلاک چین در زندگی روزمره میلیاردها نفر ایفا کرد.» در اواخر سال ۲۰۲۰، گزارش شد که حجم معاملات اپلیکشن‌های غیرمتمرکز در بلاک چین ترون حتی از اتریوم نیز پیشی گرفته و این موفقیت عظیمی برای این رمز ارز به شمار می‌رود. ترون این موفقیت را مدیون افزایش حجم معاملات بیش از ۸۰ درصد بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۰ است.

تاریخچه قیمت رمز ارز ترون

مانند بسیاری از رمز ارزهای دیگر، ترونیکس نیز در جریان اتفاقات اواخر سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۸ صعود قیمت زیادی را تجربه کرد. قیمت ترونیکس در سپتامبر ۲۰۱۷ با ۰/۰۰۱۰۹۱ دلار شروع شد و در ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین رقم خود یعنی ۰/۳۰ دلار رسید. از تابستان ۲۰۱۸ معاملات ترون بین قیمت‌های ۰/۰۲ و ۰/۰۴ دلار انجام می‌شد اما هرگز به بالاتر از ۰/۰۵ دلار نرسید. برای کسانی که هنوز در این رمز ارز سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و می‌خواهند در آینده‌ای نه چندان دور در آن سرمایه‌گذاری کنند این واقعیت که با وجود انبوه عظیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ جهانی با پلتفرم ترون، هنوز هم به بالاترین سطح خود نرسیده است، ممکن است نگران کننده باشد. با مقایسه قیمت ترونیکس در ژانویه ۲۰۲۰ که حدود ۰/۰۱ دلار و در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۰/۰۳ دلار بود، افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی مشاهده می‌شود. این میزان افزایش قیمت در بازه زمانی کوتاه نسبت به بسیاری از رمز ارزها فوق العاده است.

نقشه راه رمز ارز ترون

ترون در مدت زمان کوتاهی علاوه بر راه‌اندازی شبکه اصلی خود به دستاوردهای زیادی از جمله انتخاب نودهای نماینده ارشد (Super Representatives nodes)، خریداری پلتفرم بیت تورنت، راه‌اندازی توکن بیت تورنت (BTT)، راه‌اندازی ترون آرکید (Arcade) و جذب تعداد زیادی از اپلیکشن‌های غیرمتمرکز به سیستم‌عامل خود، رسید. در مورد نقشه راه ترون، تصویری که از سال ۲۰۱۷ در وب‌سایت رسمی ترون نشأت گرفته است، به طور گسترده‌ای پخش شده است اما متأسفانه خود این سایت دیگر در دسترس نیست. وب‌سایت قدیمی ترون دارای ۶ مرحله ذکر شده بود که در تصویر بالا قابل مشاهده است و برای هر مرحله توضیحاتی در مورد اهدافی که در نظر گرفته داشت را ارائه داده بود. حالا می‌خواهیم با جزئیات بیشتر به نقشه راه اصلی ترون نگاهی بیندازیم:

  1. اکسودوس (Exodus)- آگوست ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸

اکسودوس اولین مرحله و آغاز اکوسیستم ترون بود. ترون حتی زمانی که به عنوان توکن اتریوم ERC-20 راه‌اندازی شد هدفی داشت و آن هدف آزادسازی داده‌ها در فضای اینترنت و همچنین ارائه یک بستر رایگان و قابل اعتماد برای اشتراک و ذخیره سازی فایل همتا به همتا به کاربران است.

  1. ادیسه (Odyssey)- ژانویه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰

هدف این مرحله تشویق افراد برای تولید محتوا و سازندگان محتوا از طریق مشوق‌های اقتصادی و توانمندسازی است. سازندگان و توسعه‌دهندگان محتوا بازدهی عادلانه‌ای از آنچه ایجاد و توزیع می‌کنند، به دست می‌آورند و همچنین از طرف اکوسیستم و شبکه ترون پشتیبانی می‌شوند. سازندگان محتوا به نوبه خود اکوسیستم ترون را توسعه، تقویت و گسترش می‌دهد.

  1. سفر بزرگ ترون (The Great Voyage)- ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱

این مرحله روی قابلیت‌های شخصی عرضه اولیه سکه (ICO) متمرکز خواهد بود. این مرحله به موضوعات مربوط به مدیریت حامیان، پرداخت سود سهام و اندازه‌گیری درآمد پرداخته است.

  1. آپولو (Apollo)- آگوست ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳

این مرحله بر حرکت آزاد دارایی متمرکز است. همه سازندگان محتوا قادر خواهند بود توکن‌های اختصاصی (توکن TRC-20) خود را ایجاد و صادر کنند. برای فعال کردن این مرحله از ترون باید یک بستر تجاری غیرمتمرکز ایجاد شود تا همه توکن‌های مبتنی بر ترون بتوانند آزادانه معامله شوند و به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

  1. استار ترک (Star Trek)- آوریل ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۵

در این مرحله ترون قصد دارد یک پلتفرم بازی و گیمینگ (gaming) کاملاً غیرمتمرکز ایجاد کند که در آن بازی‌ها توسط توسعه‌دهندگان به صورت آزاد ساخته شوند. این امر ساخت بازی‌های کاملاً غیرمتمرکز، پیش‌بینی عملکرد بازار و درآمدزایی را تسهیل می‌کند.

  1. اترنیتی (Eternity)- سپتامبر ۲۰۲۵ تا سپتامبر ۲۰۲۷

این مرحله فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند از توسعه بازی‌های خود پشتیبانی کنند. کاربران ترون در این مرحله خواهند توانست در بازی‌هایی که دوست دارند سرمایه‌گذاری کنند. بدین ترتیب ترون در آینده تأثیر بسزایی بر صنعت بازی و سرگرمی خواهد داشت.

عرضه اولیه سکه ترون

ترون به عنوان عرضه اولیه سکه در شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. بین ۳۱ آگوست و ۲ سپتامبر ۲۰۱۷، پروژه ترون موفق به عرضه اولیه سکه‌های خود شد. در زمان عرضه اولیه سکه، قیمت اولیه برای هر توکن ترون ERC20 حدود ۰/۰۰۱۹ دلار تعیین شد و هدف اولیه تأمین اعتبار به میزان ۷۰ میلیون دلار بود. ترون ضمن قبول سرمایه‌گذاری در بیت کوین و اتریوم تمام سرمایه لازم برای هدف مالی خود را جمع‌آوری کرد. کل سکه‌های عرضه شده ترونیکس به بازار تقریباً ۱۰۰ میلیارد هستند. ۴۰ درصد این سکه‌ها در هنگام عرضه عمومی سکه توزیع شده است، ۱۵ درصد آن به عرضه‌های خصوصی اختصاص یافته و ۳۵ درصد آن به بنیاد ترون و اکوسیستم آن تعلق گرفته است. علاوه بر این، ۱۰ درصد از این سکه‌ها نیز به شرکت فناوری بینجینگ (Beijing Technology Co) و پیو (Peiwo) اختصاص یافته بود. توجه داشته باشید که اپلیکیشن پیو اسنپ چت اکنون از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که ریاست آن را جاستین سان بنیان‌گذار ترون بر عهده دارد.

بنیان‌گذار ترون

پروژه ترون حاصل ایده‌های کارآفرین جوان جاستین سان است که قبلاً در شبکه ارز دیجیتال ریپل (Ripple) کار می‌کرد. برخلاف برخی دیگر از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین، ترون عمدتاً چشم‌انداز سان و علاقه او به غیرمتمرکز سازی در رسانه‌های دیجیتال جهانی و صنایع سرگرمی است. تلاش‌های وی توسط سایر شرکت‌های بزرگ چینی در صنعت بلاک چین که با ترون نیز مانند بیت مین (Bitmain) و کوانتوم (Qtum) همکاری کرده‌اند، پشتیبانی می‌شود. شرکای دیگر ترون شامل پیو، بیکسین (Bixin) و اف بی جی کاپیتال (FBG Capital) می‌شود. دومین عضو برجسته تیم ترون، لوسین چن (Lucien Chen) یکی از کارکنان سابق تنسنت (Tencent) و فارغ التحصیل علی بابا (Alibaba) است که بخش فنی پروژه ترون را هدایت می‌کند و در زمینه رمز ارز، الگوریتم‌های تبلیغاتی و داده‌های بزرگ تجربه زیادی دارد. درباره بقیه اعضای تیم ترون اطلاعات خیلی کمی در دست است. وب‌سایت ترون اعلام کرده است که در این سایت بیش از ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند که سابقه کار در شرکت‌های عظیم چینی مانند بایدو (Baidu)، تنست و علی بابا را دارند.

کیف پول ترون کیف پول ارز دیجیتال صرافی همتا به همتا صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال ترون جاستین سان کیست ثبت نام ارز دیجیتال انواع ارز دیجیتال استخراج ارز دیجیتال ترون استخراج ارز ترون ارز دیجیتال چیست ارز دیجیتال ترون اخبار ارز دیجیتال آینده ارز دیجیتال ترون آموزش ارز دیجیتال ترون آموزش ارز دیجیتال Tron crypto Justin Sun

جاستین سان کیست؟

جاستین سان بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی ترون است. وی دارای مدرک لیسانس از دانشگاه پکن چین است و سپس از دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرده است. فوربز (Forbes) این کارآفرین جوان را در لیست «۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال چین در سال ۲۰۱۷» و «۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال آسیا در سال ۲۰۱۷» قرار داده است. سان قبل از ایجاد پروژه ترون، به عنوان نماینده اصلی ریپل در چین فعالیت می‌کرد. او علاوه بر این برنامه پیو را نیز تأسیس کرد. پیو یک برنامه رسانه اجتماعی در چین است که ترانه‌ها و آهنگ‌های هنرمندان را به صورت آنلاین پخش می‌کند و میلیون‌ها کاربر دارد.

معماری ترون

در ادامه به بررسی معماری و ساختار رمز ارز ترون (TRON) پرداخته شده است.

اثبات سهام محول شده (Delegated Proof-of-Stake)

شبکه ترون برای تأمین امنیت بلاک چین به الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده (DPoS) متکی است. اثبات سهام محول شده از نظر سازوکار به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) شباهت دارد که به کاربران امکان می‌دهد در هر زمان که دارایی خود را در کیف پول شبکه قرار دهند، بر اساس میزان سهام خود درآمد کسب کنند.

الگوریتم اثبات سهام محول شده در مقابل الگوریتم اثبات سهام

در اثبات سهام محول، برخلاف اثبات سهام تنها گره‌های منتخب می‌توانند بلاک‌های تراکنش‌ها را تائید کنند. در اکوسیستم ترون، جامعه هر ۶ ساعت یک بار ۲۷ نماینده ارشد را برای این کار حیاتی انتخاب می‌کند. این نمایندگان توسط دارندگان ترونیکس انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است که کل این فرایند توسط سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) انجام می‌شود.

الگوریتم اثبات سهام محول ترون چگونه کار می‌کند؟

برخلاف اغلب رمز ارزها ترونیکس را نمی‌توان از طریق فرایند استخراج به دست آورد. این پلتفرم از الگوریتمتی پی او اس (TPOS) استفاده می‌کند که به عنوان اجماع اثبات سهام محول ساخته شده است و در آن اندازه معامله‌ها، فواصل بلاک و زمان پرداخت هزینه‌ها توسط نمایندگان منتخب انجام می‌شود. در این سیستم ۲۷ نماینده که اصطلاحاً به آن‌ها نمایندگان ارشد (SR) گفته می‌شود، وظیفه تولید بلاک‌ها را دارند. تمام تغییراتی که برای معرفی شبکه ترون برنامه ریزی شده است باید میان کاربرانی که توکن‌های ترونیکس را در اختیار دارند رأی‌گیری شود. یکی از مواردی که دارندگان توکن باید در مورد آن رأی‌گیری کرده و تصمیم بگیرند انتخاب نمایندگان ارشد است که وظیفه مراقبت از شبکه را دارند و پس از رأی‌گیری ۲۷ نفر به عنوان نماینده ارشد در پلتفرم انتخاب می‌شوند. همه فرایندها مداوم بوده و بر اساس عملکرد هر نماینده انجام می‌شود.

انواع پلتفرم ترون

سه نوع نود در پلتفرم ترون وجود دارد:

  1. نودهای شاهد (Witness nodes). این نودها توسط نمایندگان ارشد تأسیس می‌شوند و وظیفه اصلی ایجاد بلاک‌ها، روند رأی‌گیری و ارائه پیشنهادات را بر عهده دارند.
  2. فول نودها (Full nodes). فول نودها مسئول رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها (API) و انتشار معاملات و بلاک‌ها در شبکه هستند.
  3. سالیدیتی نودها (Solidity Node). این نودها بلاک‌های حاصل از فول نودها را همگام سازی و همچنین رابط برنامه‌نویسی اپلیکشن‌های استعلام شده را مدیریت می‌کنند.

لایه های معماری ترون

ترون دارای یک معماری ۳ لایه در شبکه اصلی خود هست. این سه لایه عبارت‌اند از لایه ذخیره سازی (Storage layer)، لایه هسته (Core layer) و لایه برنامه‌های کاربردی (Application layer). لایه ذخیره سازی: تیم فنی ترون یک پروتکل ذخیره سازی توزیع شده که شامل ویژگی‌های ذخیره سازی حالت و ذخیره سازی بلاک هست را طراحی کرده‌اند. هنگام طراحی لایه ذخیره سازی پیشنهاد ایجاد یک پایگاه داده گرافیکی نیز مطرح شد چرا که این پایگاه داده بهتر می‌تواند نیازهای ذخیره سازی متنوع داده‌ها را در دنیای واقعی برآورده کند.

لایه هسته:

لایه هسته دارای چندین ماژول (modules) است، از جمله مدیریت حساب، قراردادهای هوشمند و اجماع همگی ماژول‌هایی هستند که در لایه هسته قرار دارند. زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند ترون، سالیدیتی (Solidity) است؛ این زبان برای خدمت بهتر به توسعه‌دهندگان در ایجاد اپلیکشن‌های غیرمتمرکز انتخاب شده است. در آینده‌ای نه چندان دور ترون از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرفته دنیا نیز پشتیبانی خواهد کرد. ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام محول استفاده می‌کند و بسیاری از نوآوری‌های دیگر برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد ترون در آینده نیز صورت گرفته است.

لایه برنامه‌های کاربردی:

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها در ترون می‌توانند طیف گسترده‌ای از کیف پول‌ها و اپلیکشن‌های غیرمتمرکز سفارشی ایجاد کنند. به دلیل اینکه قراردادهای هوشمند می‌توانند در شبکه ترون اجرا و مستقر شوند، این امر فرصت‌های نامحدودی را برای برنامه‌های کاربری ایجاد می‌کند. پروتکل ترون توسط پروتکل بافرز گوگل (Google Protocol Buffers) تعریف شده است که روشی برای سریالیزه کردن داده‌ها است؛ بنابراین می‌تواند در ذخیره سازی داده، پروتکل‌های ارتباطی و موارد دیگر هم استفاده شود.

ترون چه تفاوتی با اتریوم و بیت کوین دارد؟

ترون می‌خواهد نحوه تعامل جهان با اینترنت را در چند سال آینده تغییر دهد، این امر تحت عنوان «غیرمتمرکز کردن وب» (Decentralize the Web) شناخته می‌شود. ترون در شبکه اتریوم توسعه داده شد و از زمانی که به بلاک چین خود مهاجرت کرده است توانسته ماشین مجازی اتریوم (EVM) را با ماشین مجازی ترون (TVM) و قراردادهای هوشمند خود به چالش بکشد.

ترون/ترونیکس اتریوم/اتر بیت کوین
قیمت: ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ ۰/۰۵۹ ۱/۹۳۸ ۵۲/۷۳۰
ارزش بازار: ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ ۴/۴۴ میلیارد دلار ۲۲۲/۲۵ میلیارد دلار ۳۳۰ میلیارد دلار
واحدهای در گردش ۶۵ میلیارد ۱۱۴/۷۳ میلیون ۱۸/۵ میلیون
الگوریتم اجماع اثبات سهام اثبات کار اثبات کار
تراکنش بر ثانیه ۲۰۰۰ ۲۵ ۳ تا ۶
زمان تولید هر بلاک بر ثانیه ۳ ثانیه ۱۵ ثانیه ۱۰ دقیقه
قراردادهای هوشمند انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی اسکریپت
قابل استخراج نه بله بله

جاستین سان در مورد دو بلاکچین اتریوم و ترون می‌گوید: «اتریوم در حال حاضر شباهت زیادی به شرکت آی‌بی‌ام (IBM) که چند سال پیش در عرصه تکنولوژی و ساخت ابر کامپیوترهای برگ جهان فعالیت می‌کرد، دارد. من نمی‌گویم که اتریوم فناوری قوی ندارد منظورم این است که اتریوم دقیقه مانند شرکت آی‌بی‌ام است. آن‌ها تنها روی فناوری تمرکز می‌کنند و بر تجربه کاربردی تمرکز نمی‌کنند.» ترون قصد دارد در آینده «مایکروسافت (Microsoft) بلاک چین» باشد. البته ترون نمی‌خواهد مانند شرکت آی‌بی‌ام کامپیوترها را بسازد بلکه می‌خواهد پی‌سی (PC) ایجاد که به یک کالای بسیار موفق تبدیل خواهد شد و راه را برای انقلاب صنعتی دیگری هموار خواهد کرد. ترون در وب‌سایت رسمی خود مزایای اصلی و بزرگ این هدف خود را چنین اعلام کرده است:

  • توان عملیاتی بالا
  • مقیاس پذیری
  • دسترسی راحت
  • هزینه پایین
  • کاربرپسند بودن

آیا ترون یکی از فورک‌های (Fork) اتریوم است؟

خیر، ترون یکی از فورک‌های اتریوم نیست. ترون به عنوان یک پروژه توسعه یافته روی پلتفرم اتریوم با راه‌اندازی ترونیکس به عنوان توکن ERC20 در طول عرضه اولیه سکه آغاز شد. با این حال پس از راه‌اندازی شبکه اصلی ترون به بلاک چین منحصر به فرد خود و شبکه اصلی ترون مهاجرت کرد. اگر ترون یکی از چنگال‌های اتریوم بود اکنون از توکن‌های ERC20 و از ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کرد اما تمامی توکن‌های ERC20 توسط بنیاد ترون جمع‌آوری و سوزانده شده تا از سردرگمی کاربران جلوگیری کند. در عوض، ترون مدل‌های اجماع، نمایندگان ارشد و حاکمیت منحصر به فرد خود را در بازار ارزهای دیجیتال دارد که آن را به یک بلاک چین مستقل تبدیل می‌کند. بسیاری ماشین مجازی ترون را کپی و شبیه سازی ماشین مجازی اتریوم می‌دانند، اگرچه ماشین مجازی ترون با اتریوم سازگار است اما میان این دو ماشین مجازی دو تفاوت قابل توجه وجود دارد. اتریوم از گس (gas) برای تأمین معاملات خود استفاده می‌کند و کاربران برای انجام معاملات خود مجبور به پرداخت هزینه‌هایی به نام هزینه گس (gas fee) هستند. در مقابل، ترون روی ایده جدیدی به نام پهنای باند کار می‌کند که باعث می‌شود انجام عملیات قرارداد هوشمند روی بلاک چین رایگان باشد. با این حال کاربران باید پس از انجام چندین معامله رایگان، تقریباً ۲۵ معامله، ترونیکس را استیک (stake) کنند. علاوه بر مقیاس پذیری تی‌وی‌ام (TVM) به ای‌وی‌ام (EVM) نمی‌رسد چرا که ای‌وی‌ام یک سیستم بلاک چین با توانایی بالا است که می‌تواند هزاران معامله را در ثانیه انجام دهد. در مورد مبحث سازگاری نیز در آینده انتظار می‌رود که تی‌وی‌ام با سایر بلاک چین‌های برجسته مانند ایاس (EOS) سازگار باشد.

استخراج ترون

توکن ترونیکس قابل استخراج نیست اما در عوض با قرار دادن توکن‌های خود در شبکه می‌توانید توکن‌های جدید را به دست آورید و به این صورت به اعتبار سایر تراکنش‌ها کمک کنید. سهامداران با کمک به تائید اعتبار معاملات در ازای سهامی که در شبکه قرار داده‌اند یک توکن یا هزینه معامله دریافت می‌کنند. ترون پاور حقوق و مزایای ویژه‌ای در اختیار کاربران موجود در اکوسیستم خود قرار می‌دهد. تا زمانی که یک کاربر مایل باشد برخی از سکه‌های ترونیکس خود را سرمایه‌گذاری کند و برای مدتی به آن‌ها دست نزند، به میزان سهامش ترون پاور به او تعلق خواهد گرفت. با این حال سرمایه‌گذاری توکن‌ها برای دریافت ترون پاور شما را به یک ماینر تبدیل نمی‌کند بلکه تنها به شما حق تصمیم گیری‌های خاصی را در اکوسیستم ترون می‌دهد. ترونیکس یک ارز از پیش استخراج شده یا ایجاد شده است و به همین دلیل تفاوتی اساسی با بیت کوین و اتریوم دارد. از طریق فرایند استخراج بیت کوین یا اتر، ماینرها برای ایجاد بلاک‌های جدید پاداش قابل توجهی دریافت می‌کنند.

بهترین کیف پول ترونیکس (TRX) کدام است؟

اول از همه چیز، در مقاله «بررسی بهترین کیف پول ترون (TRX)» به طور مفصل به معرفی بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال ترون پرداخته شده است. لجر نانو اس (Ledger Nano S) را می‌توان بهترین کیف پول سخت‌افزاری برای ترونیکس در نظر گرفت. کیف پول سخت‌افزاری مانند یک درایو یواس‌بی (USB) است که به کامپیوتر وصل شده و دارای یک صفحه نمایش لمسی کوچک است. یکی دیگر از کیف پول‌های ترونیکس محبوب و پرطرفدار که مخصوص استفاده بر روی تلفن همراه است، تراست والت (Trust Wallet) نام دارد. کیف پول تراست والت کیف پول رسمی رمز ارز بایننس (Binance) است. با این حال، پروژه‌های بایننس و ترون روابط بسیار نزدیکی با هم دارند و در اغلب پروژه‌ها با هم همکاری می‌کنند، بنابراین جای تعجب ندارد که ترونیکس نیز در این کیف پول پشتیبانی می‌شود. ترون لینک (TronLink) یک کیف پول مرورگر عالی برای ترون به شمار می‌رود. این نرم‌افزار به کاربران امکان ارسال و دریافت ترونیکس و همچنین توکن‌های TRC10 و TRC20 فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند ترون لینک را برای ایجاد اپلیکشن‌های غیرمتمرکز در وب‌سایت‌های خود ادغام کنند.

فریز کردن (Freezing) در ترون به چه معناست؟

فریز کردن یک مکانیسم منحصر به فرد و خاص در بلاک چین ترون است. عملکرد فریز کردن به این شکل است که می‌توان با مسدود کردن ترونیکس‌ها به مزایای خاصی در پلتفرم ترون دسترسی پیدا کرد. هنگامی که ترونیکس‌های خود را فریز می‌کنید در واقع ترونیکس‌ها همچنان به شما تعلق دارند اما به مدت ۳ روز نمی‌توانید آن‌ها را به جایی ارسال کنید. فریز کردن مانند پس‌انداز کردن پول در بانک به صورت بلند مدت است؛ پول شما در حساب شما قرار دارد اما نمی‌توانید آن را خرج کنید. با فریز یا قفل کردن ترونیکس‌ها کاربر قادر به دستیابی به مزایای مختلفی خواهد بود. ابتدا باید این را مشخص کنید که می‌خواهید با فریز کردن ترونیکس خود چه چیزی به دست بیاورید، پهنای باند یا انرژی (Energy Points). علی‌رغم انتخاب هر گزینه، برای فریز کردن هر ترونیکس ۱ ترون پاور دریافت خواهید کرد.

  • پهنای باند (BP)

به جای اینکه در معاملات، ترونیکس اضافی برای پرداخت هزینه‌های معاملات خود صرف کنید، می‌توانید از پهنای باند برای انجام آن‌ها به صورت رایگان استفاده کنید. شما هر روز به طور پیش‌فرض ۵۰۰۰ بی‌پی (BP) دریافت می‌کنید. با فریز کردن ترون برای دریافت بی‌پی می‌توانید روزانه معاملات رایگان بیشتری را انجام دهید. مقدار بی‌پی که با فریز کردن به دست می‌آورید به میزان ترون‌های شما بستگی دارد.

  • انرژی (EP)

کاربران برای انجام معاملات قرارداد هوشمند باید هزینه انجام آن را با ترون پرداخت کنند. با این حال به دست آوردن ایی‌پی می‌توانند این معاملات را به صورت رایگان انجام دهند. به این ترتیب با فریز کردن ترونیکس، شما مقدار قابل توجهی ایی‌پی برای انجام معاملات قرارداد هوشمند دریافت می‌کنید و دیگری نیازی به صرف هزینه‌های اضافی برای انجام آن‌ها نخواهید داشت. میزان ایی‌پی دریافتی نیز به میزان ترون‌هایی که فریز می‌کنید بستگی دارد.

  • رأی‌ها

شما به ازای هر ترونیکس مسدود شده، یک ترون پاور نیز دریافت خواهید کرد. از ترون پاور برای رأی دادن به نمایندگان ارشد استفاده می‌شود. به ازای هر ترون پاور می‌توانید یک بار رأی بدهید. به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، هر ترونیکسی که فریز کنید به شما یک ترون پاور خواهد داد و در ازای یک ترون پاور می‌توانید یک رأی بدهید، در نتیجه هر چه ترونیکس بیشتری فریز کنید می‌توانید رأی بیشتری بدهید. به محض اینکه ترون‌های خود را از فریز خارج کنید، آرا و همچنین منابع اضافی که در وهله اول به دست آوردید، دوباره تنظیم می‌شوند و دیگر شرایط دریافت پاداش را نخواهید داشت.

مزایای رمز ارز ترون

مزایای ارز دیجیتال ترون نسبت به سایر سیستم‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم که توسعه یافته تر از ترون است، هنوز به کلی مشخص نیست. در حال حاضر قیمت‌های ترونیکس با تبلیغات ترون توسط جاستین سان، بنیان‌گذار ترون ارتباط مستقیم دارد. اگرچه برخی شرکت‌های جانبی مانند وارن بافت (Warren Buffet) که راه‌اندازی آن‌ها با شکست مواجه شد، موفق شدند توجه بسیاری را به سیستم‌عامل ترون جذب کنند؛ اما هنوز مشخص نیست که ترون چه مزایایی را به دنبال دارد. توسعه‌دهندگان ترون اظهار داشته‌اند که هدف آن‌ها ایجاد پروتکلی غیرمتمرکز است تا بتوانند سیستم سرگرمی و محتوای رایگانی را در سراسر جهان راه‌اندازی کنند. دقیق معنی اظهارات آن‌ها و اینکه می‌خواهند چه چیزی را و چگونه راه‌اندازی کنند مشخص نیست اما تاکنون ترون در برنامه‌های آنلاین زیادی استفاده شده است. علاوه بر این ترون برای تهیه جوایز برای گیمرها با شرکت‌های بازی‌های ویدئویی نیز همکاری کرده است. حتی برخی امیدوار هستند که بتوان از ترون در فضای هنری و رسانه برای پرداخت پاداش به هنرمندان استفاده کرد. تاکنون اطلاعات کافی در مورد اینکه چه چیزی باعث تمایز ترون از سایر سکه‌ها خواهد شد هنوز به دست نیامده است.

معایب رمز ارز ترون

یکی از نقاط ضعف قابل توجه ارز دیجیتال ترون این است که اتریوم قبل از این پلتفرم وجود داشت و دارای اثرات توسعه و اقتصادی بسیار بیشتری است. ترون برای اینکه نقش اساسی در بازار داشته باشد باید تا حد توان خود را از سایر سیستم‌عامل‌های موجود متمایز کند. حتی با وجود تفاوت‌های بسیار در سیستم و اهداف اتریوم و ترون، بسیاری ترون را کپی و تقلید اتریوم می‌دانند. علاوه بر این، عملکرد اساسی اکثر شبکه‌های بلاک چین ایجاد و افزایش مقاومت در برابر سانسور است که توسط غیرمتمرکز کردن شبکه به وجود می‌آید. آینده ترون کاملاً متکی به بودجه و تبلیغات از یک منبع متمرکز، یعنی جاستین سان و بنیاد ترون است. این بدین معناست که قیمت سکه‌های ترون ارتباط مستقیمی با ثروت جاستین سان دارند، این امر لزوماً چیز بدی نیست چرا که بسیاری از افراد، از جمله رئیس علی بابا، سان را یک نابغه می‌دانند.

استیکینگ (Staking) رمز ارز ترون

همانطور که در مقاله «بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ کدام است؟» نیز عنوان شد، ترون یکی از ارزهای دیجیتال مناسب استیکینگ است. استیکینگ به دستیابی به چند هدف مهم ترون کمک بسیاری می‌کند از جمله، برای اولین بار در صنعت رمز ارز به کاربران کمک می‌کند که درآمد منفعل کسب کنند و در کل امنیت شبکه را چندین برابر افزایش می‌دهد. در اکوسیستم ترونیکس، کاربران، ترونیکس‌های خود را وسیله‌ای برای کسب سود بیشتر در نظر می‌گیرند، هرچه سهام آن‌ها بیشتر شود، ترون پاور بیشتری نیز کسب می‌کنند. ترون پاور برای شبکه ترون بسیار حیاتی است. برای اولین بار در صنعت رمز ارز، وسیله‌ای برای رأی‌گیری میان کاربران به وجود آمده که از آن برای انتخاب نمایندگان ارشد استفاده می‌کنند. در مقاله «استیکینگ ارز دیجیتال چیست و چرا سود دارد؟ آموزش استیکینگ» به طور مفصل به فرایند استیکینگ پرداخته شده است.

چگونه ترونیکس را استیک کنیم؟

استیکینگ ترونیکس یک فرایند خیلی ساده است که تنها با انجام چند مرحله کوچک صورت می‌گیرد:

  1. کیف پولی سازگار با استیکینگ ترون تهیه کنید. برخی از گزینه‌های مناسب عبارت‌اند از:
    • گورادا (Guarda)
  • لجر لایو (Ledger Live)
  • ترون والت (TRONWALLET)
  • ترون لینک
  1. ترونیکس را به کیف پول خود واریز کنید.
  2. به گزینه استیکینگ روی کیف پول بروید.
  3. مبلغ مورد نظر را وارد کنید.
  4. به فردی که می‌خواهید به عنوان نماینده ارشد انتخاب شود رأی دهید.
  5. رمز عبور تراکنش خود را وارد کنید.
  6. معامله را تائید کنید.
  7. پس از انجام این چند مرحله ساده کار شما تمام می‌شود. از حالا به بعد پاداش خود را بر اساس مقدار ترونیکسی که در شبکه قرار داده‌اید، دریافت می‌کنید.

پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۲۳

پیش‌بینی قیمت ترون به میزان پذیرش آن بستگی دارد. تا سال ۲۰۲۳ سازمان‌ها و پروژه‌های بیشتری می‌توانند از فناوری ترون استفاده کنند که باعث ارزشمندتر شدن آن خواهد شد. پروژه ترون به زودی توسط استارت آپ‌ها (Startup)، به خصوص استارت آپ‌های رسانه یا موسیقی پذیرفته خواهد شد. همچنین در حال حاضر در کوین سوییچ (CoinSwitch) می‌توانید بیت کوین را به ترونیکس تبدیل کنید. انتظار می‌رود قیمت ترونیکس در ماه‌های آتی افزایش یابد، چرا که در چند ماه اخیر اغلب رمز ارزها شاهد رشد قیمت‌های خود بودند. پیش‌بینی کارشناسان رمز ارز حاکی از این است که قیمت ترون تا سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت آن به ۰/۵۴ دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۲۵

ترون جامعه بزرگی از طرفداران و توسعه‌دهندگان دارد، همچنین بنیان‌گذار آن شخصی است که علاقه زیادی به رمز ارزهای بزرگ داشته و به نوآوری و پیشرفت مداوم اعتقاد دارد. بنابراین، ترون ممکن است در طولانی مدت به یکی از رمز ارزهای مورد علاقه کاربران تبدیل شود چرا که توسط گروهی عظیم از سازمان‌های سراسر جهان پشتیبانی می‌شود. ترون حتی اخبار و گزارشات در مورد برنامه‌ها و نقشه راه خود در آینده را برای علاقه‌مندان و طرفداران خود منتشر می‌کند. تا سال ۲۰۲۵ انتظار می‌رود که قیمت ترون به ۰/۷۶۳ دلار برسد.

پیش‌بینی قیمت ترون در سال ۲۰۳۰

ترون با داشتن تیمی از توسعه‌دهندگان مجرب، یکی از سکه‌هایی است که بالاترین پتانسیل رشد و عملکرد را دارد. تا سال ۲۰۳۰ کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال ۲۰۳۰ قیمت ترون به ۱ دلار خواهد رسید.

چگونه رمز ارز ترون بخریم؟

برای خرید ترون دو راه پیش رو دارید. راه اول خرید از صرافی‌های خارجی مانند بایننس است که همه می‌دانیم سختی‌ها و ریسک‌های خود را دارد. راه دیگر خرید از صرافی‌های معاملاتی همتا به همتا داخلی . در این صرافی‌ها قیمت‌ها توسط کاربران و بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود و صرافی هیچ‌گونه دخالتی نمی‌تواند روی قیمت‌گذاری داشته باشد. برای خرید ترون باید مراحل زیر را طی کنید.

  • انتخاب یک کیف پول مناسب و صدالبته امن
  • انتخاب یک صرافی معتبر
  • ثبت‌نام در صرافی
  • احراز هویت در صرافی
  • شارژ ریالی حساب
  • خرید ترون
  • انتقال به کیف پول

سؤالات متداول

آیا ترون یک فورک بیت کوین است؟

خیر ترون فورک بیت کوین نیست. اگرچه ترون چندین ایده و ویژگی برجسته معماری خود را از پروتکل‌های برجسته دیگر قرض گرفته است.

پایگاه اصلی ترون در کجا واقع است؟

پایگاه اصلی ترون در سنگاپور واقع شده است، با این حال ترون در سانفرانسیسکو و کالیفرنیا نیز دفاتر دارد.

آیا رمز ارز ترون از اتریوم بهتر است؟

اتریوم از لحاظ تیم توسعه‌دهندگان، محبوبیت اتر و توسعه پروژه‌های جدید به پیشرفت و محبوبیت بیشتری دست یافته است. با این حال یکی از مزیت‌های بزرگ ترون نسبت به اتریوم، مقیاس پذیری است که ترون با استفاده از یک مکانیسم کاملاً متفاوت و نو به دست آورده است. علاوه بر این چند تفاوت بزرگ دیگر نیز از لحاظ سیستم‌های قرارداد هوشمند میان ترون و اتریوم وجود دارد.

آیا می‌توان ترون را استخراج کرد؟

فرایند استخراج در شبکه ترون اصلاً وجود ندارد چرا که ترون به جای الگوریتم اجماع اثبات کار، از اثبات سهام استفاده می‌کند و برای به دست آوردن ترونیکس باید آن را از صرافی‌ها خریداری کرد.

چرا قیمت ترون در حال حاضر پایین است؟

به دلیل عرضه بسیار زیاد ترونیکس به بازار، قیمت ترون نسبت به بسیاری از رمز ارزها ارزان به نظر می‌رسد. عرضه بیت کوین تنها به ۲۱ میلیون سکه محدود می‌شود در حالی که عرضه توکن‌های ترون به ۱۰۰ میلیارد ترونیکس می‌رسد.

آیا رمز ارز ترون کلاهبرداری است؟

پروژه های کلاهبرداری در دنیای رمز ارزها کم نیست اما خب زدن برچسب کلاهبرداری روی پروژه بزرگی به نام ترون شاید کمی دور از باور باشد. پروژه ترون دارای مسیر راه و هدف مشخص است و مسیر خود را به مانند دیگر رمز ارزهای بزرگ در حال طی کردن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ