تحلیل و بررسی بازار بورس / شنبه ۲۱ تیر

0

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز توانست با ۱۳۲ واحد افزایش به رقم ۷۳,۵۴۹ واحد برسد . نمادهای شبندر ، تاپیکو و شخارک هر کدام به ترتیب با ۱۱۲ ، ۷۹ و ۲۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای وتجارت ، خپویش و خودرو هر کدام به ترتیب با ۳۲ ، ۲۲ و ۱۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند .

ارزش معاملات در بازار بورس به رقم ۱۴۲ میلیارد تومان رسید . خودرو با ۱۴.۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را ازآن خود کرد .

در بازار فرابورس نیز شاخص توانست رشد ۷.۵ واحدی را تجربه کند و به رقم ۷۹۰ واحد برسد . نمادهای مارون ، زاگرس و شاوان از نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۵۷ میلیارد تومان رسید .

اولین روز کاری هفته را با بازاری نوسانی آغاز کردیم روند معاملات در این روز نسبتاً متعادل بود . ابتدای ساعات معاملات بازار را نسبتا قرمزرنگ مشاهده کردیم ولی در میانه و اواسط بازار شاهد سبز رنگ شدن بعضی نمادها از جمله مپنا و خودرو شدیم، اما در ادامه و تا انتها بازار را نسبتاً نوسانی و قرمز رنگ نظاره کردیم. بعد از اخبار مثبت هفته گذشته در مورد گروه های خودرویی، پتروشیمی و پالایشگاهی و رشد نسبتاً معقول شاخص در هفته گذشته انتظار یک استراحت برای شاخص دور از انتظار نبود . همچنین لازم به ذکر است که شاخص در محدوده مقاومتی خود قرار گرفته است و در صورت عبور از این محدوده می تواند تا محدوده ۷۵ هزاری خود برود . در کل گویی بازار روند خود را پیدا کرده و اگر گاهی در بعضی زمان ها در حالت گنگی قرار می گیرد علت آن را می توان در مبهم بودن مذاکرات هسته ای دانست  چرا که هنوز خبر قطعی و دقیقی از اخباز مذاکرات به گوش نمی رسد.

مهم ترین اخبار اقتصادی

از اخبار مهم اقتصادی می توان به حضور ۵ وزیر اقتصادی در مجلس اشاره کرد، وزارای نفت ، صنعت ، کار ، جهاد کشاورزی و راه و شهر سازی قرار است در این هفته در مجلس حاضر شوند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند . جلسه استیضاح وزیر علوم نیز با توجه به جلساتی که با وزیر و نمایندگان صورت گرفت و قول هایی که وزیر علوم در مورد رفع ابهام سوالات نمایندگان داد فعلا به تعویق افتاده است .

همچنین در خبری شنیدیم که سیدمحمدعلی سیدابریشمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت،  در گفتگو با مهر در خصوص دستور ویژه دولت برای اتمام واحدهای نیمه تمام با پیشرفت بالا گفت: صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی بررسی و مشکلات آنها استحصال شده اما برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برخی از واحدها را فسخ قرارداد و برخی دیگر از واحدها را یاری رسانیم تا به مرحله تکمیل برسند.در هر صورت هر حمایتی از تولید موجبات رونق اشتغال و رشد اقتصادی را نتیجه خواهد داد.

مهم ترین اخبار سیاسی

آخرین دور از مذاکرات کارشناسی که از ۱۲ تیر ماه آغاز شده است همچنان به روند خود ادامه می دهد. با توجه به حساسیت موارد مطرح شده در این دوره قرار است که وزرای خارجه کشور های ۵+۱ فردا در وین حضور یابند . با این حال اخبار منتشر شده حاکی از آن است که روسیه و چین در سطحی پایین‌تر از وزیرخارجه در نشست وین شرکت خواهند کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سفر وزرای خارجه به وین نشان‌دهنده عزم دو طرف برای دستیابی به توافق است؛ اما شمار دیگری از کارشناسان، چنین استدلال می‌کنند که شاید سفر عالی رتبه های دیپلماتیک به وین تنها با هدف ارزیابی مذاکرات و تمدید چند روزه مهلت ۶ ماهه اول باشد. در مورد عدم حضور وزیر خارجه روسیه اعلام شده است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به دلیل همراهی‌اش با ولادیمیر پوتین در سفر به کشورهای آمریکای لاتین نمی‌تواند به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین بپیوندد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که جان کری پس از سفر به افغانستان وارد وین خواهد شد. همزمان روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در خبری مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‌ای به ۱+۵ برای نصب ۸هزار سانتریفیوژ نسل ۶ در بازه زمانی هشت ساله تحت نظارت کامل آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرده است و در جایی دیگر شنیدیم که  مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون  از مصمم بودن هر ۶ کشور برای دستیابی به توفق هسته‌ای تا پیش از ۳۰ تیر ماه خبر داد.

از اخبا مهم امروز می توان با قرار دیدار ظریف و کری اشاره کرد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ایمیلی اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که برای کمک به تسریع فرایند مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ به وین سفر خواهد کرد با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز به صورت دو جانبه دیدار می‌کند.

فلزات اساسی ، دلار و سکه

بازارهای جهانی که  تعطیلات آخر  هفته خود را سپری می کنند قیمت فلزات مس ، آلومنیوم ، سرب و روی هر کدام به ترتیب برابر ۷۱۷۰ دلار ، ۱۹۵۰ دلار ، ۲۲۱۵ دلار و ۲۳۱۵ دلار برای هر تن بودند . قیمت دلار امروز نیز در محدوده ۳۱۱۰ تومان بود و سکه در قیمت های ۹۶۰ هزار تومان معامله شد .

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

در گروه خودرویی و قطعه ساز هر چند در ابتدای ساعات معاملات اندکی سبز رنگ شدند ولی در پایان تمام نمادهای این گروه جز خوساز که تبدیل به صف خرید شد، را قرمز رنگ مشاهده کردیم . امروز نیز در خبرهایی واکنش مسولین را نسبت به افزایش نرخ خودرو شنیدیم شاید روند منفی معاملات را بتوان به این اخبار نسبت داد . در همین ارتباط در خبری خواندیم که مجلس زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی رود. رحمانی ، نماینده مجلس گفت : استدلال نمایندگان این است که وقتی قیمت ارز گران شد،‌خودرو نیز افزایش قیمت پیدا کرد اما در حال حاضر قیمت ارز نسبت به آن زمان کاهش یافته یا ال‌سی که ۱۳۰ درصد بوده به ۳۰ درصد کاهش یافته است و همچنین وضعیت تحریم ها بهتر شده بنابراین در مجموع دلیلی برای افزایش قیمت خودرو وجود نداشت و همچنین نارضایتی رییس جمهور از این افزایش قیمت قابل توجه بود .

امروز نماد خپویش بعد از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود ۱۸۰ تومانی  بازگشایی مناسبی نداشت  این نماد در قیمت ۱۹۹۰ تومان (حدود ۳۵ درصد منفی) باز شد و در نهایت به قیمت ۲۰۷۰ تومان رسید .

خکار با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد و خاور جهت برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف گردید

خلنت سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۲ را  مبلغ ۹.۵ ریال گزارش نموده است که با توجه به آخرین پیش بینی شرکت  با کاهش ۸۴ درصدی همراه بوده است عمده ترین علت این تعدیل ناشی از کاهش در سود عملیاتی شرکت به مبلغ ۶۰۹۱ میلیون ریال  می باشد . این نماد امروز با صف فروش به کار خود خاتمه داد .

خاهن نیز صورت های مالی حسابرسی شده خود را با تعدیل منفی روانه بازار کرد . بر این اساس  شرکت مذکور در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۲  سود هر سهم خود را  مبلغ ۲۳ ریال اعلام نموده است که نسبت به صورت های مالی قبلی (حسابرسی نشده) با کاهش ۵۴ درصدی همراه بوده است ضمنا دلیل این تعدیل منفی را می توان کاهش در مبلغ فروش شرکت و افزایش هزینه های عمومی و اداری و هزینه های مالی شرکت عنوان کرد.

خکار سود هر سهم منتهی به تاریخ ۹۲/۱۲/۲۹ را بر اساس جدیدترین گزارش صورت های مالی (حسابرسی شده)  مبلغ ۴۸۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به صورت های مالی حسابرسی نشده شرکت با افزایش ۳۵ درصدی همراه بوده است از عمده ترین دلیل این تعدیل می توان کاهش در بهای تمام شده شرکت عنوان نمود .

خساپا نیز قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در مجمع فوق العاده خود دارد که همزمان با مجمع عادی ۳۱ تیرماه بررسی خواهد شد.

در گروه سرمایه گذاری،  واتی  با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد.  از وتوسم شنیده می شود که قرار است زمین واقع در خیابان برزیل را بفروشد و می تواند از این محل سود خوبی را شناسایی کند، دلیل بسته شدن نماد در معاملات امروز هم شاید همین باشد.

در گروه تجهیزاتی، نماد مپنا صورت های مالی حسابرسی شده سال ۹۲ را منتشر کرد. براساس این گزارش مپنا در ۱۲ ماهه سال ۹۲ موفق شده برای هر سهم سود ۵۶۶ ریالی را محقق نماید . شرکت مذکور قرار است در تاریخ ۳۰ ام ماه جاری جلسه مجمع عمومی خود را برگزار نماید بر اساس انچه در گزارش فعالیت هئیت مدیره آماده است شرکت قرار است برای هر سهم مبلغ ۱۷ تومان را تقسیم کند ولی تا روز برگزاری مجمع و تصمیم جلسه نمی توان در مورد سود تقسیمی اظهار نظر کرد . مپنا امروز در اواسط بازار توانست رنگ سیز را به خود ببیند ولی در نهایت با ۲.۵ درصد منفی به کار خود پایان داد . فاراک و فاذر ۲ نماد دیگر در این گروه نیز امروز روی درصد های منفی خود معامله شدند .

گروه پالایشی  امروز جزء گروه هایی بود که با استقبال خوبی همراه شد و اکثر نمادهای این گروه را سبز رنگ و با صف خرید دنبال کردیم . در ارتباط با ابهامات موجود در این گروه مدیر مالی پالایشگاه شیراز در مصاحبه ای اعلام کرد مشکلات قبلی پالایشی ها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنان وجود دارد، اما مذاکرات و جلسات مختلفی برگزار شده و نتایج حاصل شده بیشتر در جهت منافع پالایشی ها بوده است .تنگستانی افزود: البته اختلاف نظرها همچنان باقی است و بیشترین مشکل بر سر حساب های مالی سال ۹۲ و قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی است. اما به هر تربیت روند این مذاکرات رو به بهبود توصیف می شود و سهامداران بایستی به این نکته توجه داشته باشند که اگر شرکت های فعال این گروه قصد پذیرش نظر پالایش و پخش را داشتند، پیش از این بررسی گزارش های عملکردی انجام و در اصلاح حساب های مالی سال ۹۲ بسته می شد.حال با توجه به آنکه اکثر شرکت های این گروه از جمله شبندر ، شبریز و شراز در پایان این ماه باید جلسه مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار نماید  باید هرچه زود تر این ابهامات را رفع نموده و صورت های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر نمایند وگرنه جلسه مجمع وارد تنفس می شود .

سهم تازه وارد شسپا در این گروه قرار است جلسه مجمع عمومی خود را در تاریخ ۳۰ ام تیر ماه در تهران برگزار نماید .

ونفت  سود هر سهم منتهی به اسفند ۹۲ را  مبلغ ۵۹۴ ریال گزارش نموده که نسبت به آخرین پیش بینی های شرکت با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است همچنین سود عملیاتی شرکت نیز ۷۵ درصد رشد داشته است.

در گروه دارویی بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده  افزایش سرمایۀ شرکت  دارو پخش از مبلغ ۲۰۰۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۴۰۰۰۰۰ میلیون ریال ( از محل سود انباشته مبلغ ۸۰۰۰۰ میلیون ریال، از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۱۲۰۰۰۰ میلیون ریال ) در تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. همچنین شرکت مذکور مبلغ ۱۱۰۰ ریال در مجمع عمومی بین سهامدارانش تقسیم کرده است .

وپخش سود هر سهم سال مالی  جاری خود بر اساس عملکرد سه ماهه را همان ۳۰۱۹ ریال قبلی پیش بینی کرده است و در سه ماهه واقعی مبلغی پوشش نداده است که البته با توجه به اینکه ماهیت شرکت سرمایه گذاری ست این پوشش طبیعی ست چرا که سود واقعی سهم در پایان سال مالی زیرمجموعه های آن شناسایی می شود همچنین شرکت بر اساس عملکرد واقعی منتهی به اسفند ۹۲  سود هر سهم خود را  مبلغ ۲۶۹۵ریال اعلام نموده که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت بدون تغییر بوده است .

در گروه انفورماتیک  جز افرانت و رانفور بقیه نمادها قرمز رنگ بسته شدند .  در این گروه بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایۀ شرکت مداران از مبلغ ۱۸۶۷۵۳ میلیون ریال به‌مبلغ ۶۵۰۰۰۰ میلیون ریال ( از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۴۶۳۲۴۷ میلیون ریال ) در تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

همچنین در مورد رکیش شنیدیم که شرکت همکاری خود با موسسات را آغاز کرده و رشد ۴ برابری پوزهای این شرکت در راه است .

در گروه پتروشیمی روند معاملات نسبتا متعادل بود تعدادی قرمز و تعدادی سبز رنگ بودند .  در این گروه تاپیکو سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱/۲/۹۳ خود را از ۱۰۲۳ ریال به ۱۱۹۳ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۱۶.۶ درصدی همراه شده است.علت تعدیل مثبت شرکت افزایش سود تقسیمی شرکت های زیرمجموعه از جمله شفن و خارک و چند شرکت دیگر بوده است

شفن در مجمع سالیانه ای که در روز چهارشنبه برگزار کرد مبلغ ۷۵۰ تومان بین سهامداران خود تقسیم کرد.سود واقعی سال ۹۲ شرکت ۶۸۵۹ ریال بوده است که شرکت از محل انباشته نیز تقسیم کرد. در این  مجمع بحث خوراک واحدها مطرح شد که نسبت خوراک به سوخت این واحد ۲۰ به ۸۰ اعلام شد. تاپیکو مالک ۴۸ درصدی شفن می باشد که سود تقسیمی این شرکت را ۴۳۱۶ ریال لحاظ کرده بود که حالا با تقسیم ۷۵۰ تومانی شفن مبلغ ۱۴۵.۴ میلیارد تومان به سود سرمایه گذاری های خود اضافه می کند که به ازای هر سهم ۵ تومان بر سود هر سهم ۱۰۲۳ ریالی سال ۹۳ آن تاثیر مثبت دارد.

وصندوق نیز که مالک ۱۷.۳۵ درصدی شفن می باشد سود نقدی آن را ۴۳۱۶ ریال لحاظ کرده است که با توجه به تقسیم سود ۷۵۰ تومانی در مجمع می تواند ۵۲.۶ میلیارد تومان به سود سرمایه گذاری های خود برای سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۹۳ اضافه کند که به ازای هر سهم ۳۶ ریال خواهد شد.سود هر سهم سال ۹۳ وصندوق ۶۰۰ ریال می باشد. در مورد سرمایه گذاری غدیر نیز شنیده می شود که این شرکت قصد افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را دارد که قول هایی نیز در این راستا از سوی مسیولان در مجمع عمومی عادی این شرکت داده شد.

در گروه ساختمانی یک خبر در مورد افزایش وام مسکن شنیدیم  در آستانه دور جدید مذاکرات وام مسکن، کارشناسان راهکار حصول نتیجه را پیشنهاد کرده‌اند و از مقامات پولی و سیاست‌گذاران مسکن خواسته‌اند: سقف تسهیلات خرید را متناسب با «کشش بازار» که برحسب قدرت بازپرداخت خانوارهای متقاضی وام و میزان تاثیر تورمی تسهیلات، قابل محاسبه است، تعیین کنند . نتایج مذاکره در چندین دور نشست عادی در بانک‌مرکزی طی ماه‌های قبل به مرحله‌ای رسید که سرانجام در دو جلسه اخیر، در وزارت راه و شهرسازی، طرفین برسر اصل موضوع که عبارت از «خانه‌دار شدن دهک‌های متوسط صرفا از کانال پس‌انداز در صندوق‌های سپرده‌گذاری وابسته به بانک‌ها» است، توانستند با یکدیگر به تفاهم برسند، اما اینکه کدام بانک با چه منابعی، به چه میزان از متقاضیان مسکن سپرده دریافت کند و با چه نوع حمایت دولتی، ظرف چه مدت، چه میزان تسهیلات خرید مسکن پرداخت کند(؟) سوژه‌ای است که اگرچه برخی کارشناسان آن را قسمت سخت مذاکره عنوان می‌کنند، اما فعلا محل بحث و گفت‌وگوی مشترک بین بانک‌مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی است و امید می‌رود در نشست‌های مشترک هفته‌های آینده -پیش‌از آنکه فصل جاری به پایان برسد- تکلیف آن روشن شود.

ثنوسا امروز بعد شفاف سازی در خصوص سود تقسیمی بانک اقتصاد نوین بازگشایی شد. روند معاملات در این گروه تعریف خاصی نداشت و اکثر نمادها قرمز رنگ معامله شدند . یکی از دلایلی که کارشناسان از آن به عنوان عدم استقبال سرمایه داران به این گروه عنوان می کنند، نداشتن سهامدار عمده جهت حمایت از سهام شرکت های ساختمانی می باشد .

در گروه قندی،  قند قزوین  پس برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود ۳۷ تومانی بازگشایی شد. قند قزوین سود هر سهم سال مالی خود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه فصل بهار را از ۴۵ تومان به ۲۶ تومان کاهش داده است و با تعدیل منفی ۴۲ درصدی روبرو شده است.در سه ماهه واقعی نیز زیان ۱۲۹ ریالی محقق کرده است.علت تعدیل منفی شرکت افزایش هزینه های مالی و کاهش فروش و افزایش بهای تمام شده می باشد

 قنقش نیز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف گردید.

سایر نمادها و گروه ها

در گروه معدنی، کبافق در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۵۰,۶۲۵ میلیون ریال به ۳۵۴,۳۷۵ میلیون ریال ( معادل ۳۰۳,۷۵۰ میلیون ریال ) افزایش دهد که نیمی از این افزایش سرمایه مبلغ ۱۵۱,۸۷۵ میلیون ریال ( معادل ۳۰۰ درصد ) از محل مطالبات و آورده های نقدی سهامداران و مابقی آن از محل سود انباشته شرکت می باشد.

شرکت سمگا در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال افزایش دهد که این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده های نقدی سهامداران میباشد

تایرا با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بازگشایی خوبی داشت طوری که درقیمت ۳۶۵ تومان باز شد و تا ۳۷۹ توان افزایش یافت.تایرا سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد سه ماهه را از ۳۲۵ ریال به ۴۶۱ ریال افزایش داده است( تعدیل مثبت ۴۲ درصدی) و در سه ماهه نیز ۱۶ درصد آن را پوشش داده است

در گروه فولادی  فولاژ پس برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود ۴۵ تومانی  در ۲۷۵۵ ریال بازگشایی شد .

کچینی در جدیدترین صورت های مالی ۱۲ ماهه شرکت ( حسابرسی شده ) سود هر سهم خود را به مبلغ ۵۵۸ ریال اعلام نموده که نسبت به صورت های مالی حسابرسی نشده شرکت با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است از جمله دلیل این تعدیل مثبت را میتوان افزایش در سود عملیاتی شرکت عنوان کرد.

پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ