علت اختلاف زناشویی در سال های اولیه زندگی

0

برخی از مشکلات رایج در سال‎های اولیه ازدواج شامل ارزش‎‌ها، مشکلات مادی، ارتباط با خانواده‎‌ها و خویشاوندان و برخی روابط زناشویی است. بسیاری از زوج‎‌ها قبل از ازدواج چشم خود را روی اختلافات و تفاوت‎هایی که با هم دارند می‌‎بندند، ولی پس از ازدواج متوجه تفاوت در ارزش‎‌ها و عقاید خود می‌‎شوند و دیگر نمی‌‎توانند آن را نادیده بگیرند.

افسانه صمدزاده روانشناس و استاد دانشگاه درباره سال‌های اول زندگی مشترک که سخت و پر تنش است گفت: بسیاری از زوج‌های جوان سال اول ازدواج را یکی از سخت‌ترین دوران روابط زناشویی شان می‌دانند. دلیل این امر این است که افراد بدون تجربه‌ای از زندگی مشترک با تصورات متفاوتی از ازدواج زیر یک سقف قرار می‌گیرند.

مرکز مشاوره خوب در تهران متخصص روانشناسی زندگی مشترک روانشناسی بالینی روانشناسی ازدواج روانشناس خانواده روانشناس روابط زوجین در روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی اختلافات زن و شوهر

وی بیان کرد: جدا شدن از محیط خانه، افزایش مسئولیت‌ها و تعهدات به یکدیگر، وجود استرس‌ها و تنش‌های مرتبط با زندگی زناشویی همه و همه در سال اول به زوجین فشار می‌آورند و باعث می‌شوند که آن‌ها بیش از هر زمان دیگری در زندگی خود، تنش را تجربه کنند.

صمدزاده عواملی که باعث سخت و پرتنش شدن رابطه می‌شود گفت: زندگی زیر یک سقف به طور کلی تغییری اساسی است که به همراه تغییرات دیگر، افراد را تحت تاثیرعمیقی قرار می‌دهد.

وی افزود: انتظارات غیرواقعی از زندگی زناشویی، تصور و فانتزی داشتن از ازدواج، بعد از شروع زندگی بهم می‌ریزد. زوجین باید بدانند تخیلات با حقیقت فرق دارند. باید حقیقت را بپذیرند نه فانتزی‌ها و رویا‌های دوران نوجوانی و کودکی.

‏وی در ادامه گفت: همچنین ناهماهنگی و کنار نیامدن با عادت‌های شریک زندگی و تفاوت‌های فردی می‌تواند باعث آزار افراد شود. از طرفی عدم توافق درباره خرج کردن، اولویت‌های مالی زندگی، پرداخت وام‌ها و مدیریت مالی در سال‌های اولیه برای زن و شوهر، ایجاد دلسردی می‌کند.

اختلاف بر سر خرج کردن پول از مهم‎‌ترین مشکلات زوج‌های تازه ازدواج کرده است. انتظارات متفاوت در این باره و ناتوانی در مدیریت مالی باعث بروز دلخوری می‌‎شود. گفتگو کردن درباره اولویت‌های مالی و ایجاد یک برنامه کلی درباره نحوه و میزان خرج کردن پول می‌تواند از بروز اختلافات در این زمینه بکاهد. زوجین هرچه قدر دقیق‌تر این کار را انجام دهند به همان میزان از بروز مشکلات، پیش گیری می‌کنند.

صمدزاده درباره کار‌هایی که زوجین باید انجام دهند تا به مشکل برنخورند گفت: ‏زوجین با توجه به شناختی که از همسر خود دارند تصویر واقع بینانه‌ای از زندگی مشترک را در ذهن خود شکل می‌دهند. البته این مسئله به این معنا نیست که بسیار بدبین باشند و سطح توقعات خود را پایین بیاورند، بلکه به معنای این است که بتوانند نواقص و کمبود‌ها را نیز در نظر و از کمال‌گرایی آسیب‌زننده فاصله گیرند.

راهکار‌هایی برای حل مشکلات در زندگی مشترک

این روانشناس راهکار‌هایی برای حل مشکلات در زندگی مشترک دانست و گفت: پیش از هر چیز باید به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد. در حقیقت زوجین باید بتوانند سنگ بنای اولیه زندگی مشترک خود را به گونه‌ای قرار دهند که در ادامه احتمال بروز سختی‌ها و مشکلات کمتر باشد. از همین رو دوران آشنایی بسیار اهمیت دارد و در این مسیر، مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند.

وی تاکید کرد: شرکت در جلسات مشاوره به افراد کمک می‌کند تا در مورد صفات شخصیتی پایدار یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست آورند و مهارت‌های زندگی خود و همسرشان را بیشتر محک زنند. این عوامل به افراد کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند در آینده بیشتر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند و چقدر توان سازگاری با آن‌ها را دارند.

وی ادامه داد: فراموش نکنید که تلاش برای شناخت یکدیگر و ارتقای مهارت‌های فردی و ارتباطی با ازدواج خاتمه نمی‌یابد و برای داشتن یک زندگی سالم لازم است که شما همواره در جهت ارتقا و رشد خود تلاش کنید. بسیار اهمیت دارد که از همان روز‌های اول زندگی مشترک برای تقسیم مسئولیت‌ها به طور جدی اقدام کنید و تصویر روشنی از مسئولیت‌ها در ذهن داشته باشید.

صمدزاده مشکلات زندگی مشترک را این موارد دانست و گفت: مشکلات زندگی مشترک می‌تواند مالی، عاطفی، جنسی، اخلاقی و … باشد. هر زندگی مشترک در هر سطح کیفی، مشکلات و دغدغه‌های خاص خود را دارد. مشکلات زندگی مشترک گاه نرمال است و جای نگرانی خاصی ندارد و گاهی بی رحم است چرا که زندگی غیر قابل پیش بینی است.

وی افزود:اگر توقع داشته باشیم که در زندگی مشترک هرگز ناراحتی، بحث، مشاجره و مشکلات نباشد و فانتزی به آن نگاه کنیم؛ خود دلیل بسیاری از مشکلات زندگی مشترک است چرا که اگر انتظار و نگرش فرد از زندگی مشترک یک رویای شیرین عاری از درد و رنج باشد کوچک‌ترین پیشامد و اختلافی را، یک واقعه بزرگ خارج از حد تحمل تلقی می‌کند.

به طور معمول در سال‌های اول زندگی به دلیل اینکه زوج‌ها شناخت کافی از یکدیگر ندارند یا برخی کم و کاستی‌ها از لحاظ مادی در مقایسه با زندگی گذشته آن‌ها به وجود می‌آید مشکلاتی ایجاد می‌شود، حال آنکه این کمبود‌ها کاملا طبیعی است. اگر زوج‌های جوان بتوانند چند سال اول زندگی را با آرامش و گذشت طی کنند می‌توانند زندگی پایدار‌تر و همراه با آرامشی داشته باشند.

هر شخصی خصوصیات خاص خود را دارد، پس تلاش کنید با برقراری ارتباط مناسب و موثر با همسرتان او را بیشتر بشناسید و علت دلسردی وی را از بین ببرید. نادیده گرفتن مشکل و به تعویق انداختن حل مسائل باعث جدی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ