مربیان پیش‌دبستانی در آموزش و پروش استخدام نمی​شوند + جزییات

0

آب پاکی کم‌کم دارد روی دست مربیان پیش‌دبستانی می‌ریزد. بعد از هفته‌ها انتظار شیرین برای اعلام زمان برگزاری آزمون استخدامی، آن هم پس از آن که پیش از این، روز هفدهم مرداد با قاطعیت به عنوان زمان برگزاری این آزمون اعلام شده بود، از مجلس خبر می‌رسد قرار است حق‌التدریس شدن این نیروها پیگیری شود، نه استخدام آنها در آموزش و پرورش.

 پیگیری‌های جام‌جم دیروز به اینجا رسید که طرح دوفوریتی حق‌التدریس شدن مربیان پیش‌دبستانی به هیات رییسه مجلس رسیده و قرار است یکشنبه بیست‌وششم مرداد در صحن علنی به رای گذاشته شود که اگر این چنین شود باید با استخدام مربیان پیش‌دبستانی خداحافظی کرد.

البته روز گذشته محمد دیمه‌ور، معاون ابتدایی آموزش و پرورش که پیش‌دبستانی‌ها زیرنظر این معاونت اداره می‌شود، در گفت‌وگو با جام‌جم از وجود این طرح اظهار بی‌اطلاعی کرد و با ابراز تعجب گفت که مربیان پیش‌دبستانی، نیروهای آزاد فعال در بخش غیردولتی هستند، نه نیروهای دولتی که بتوان با آنها رابطه حق‌التدریسی برقرار کرد.

اما این طرح که به گفته قاسم احمدی لاشکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس، امضای موافق دست‌کم ۹۰ نماینده را نیز با خود دارد، قرار است برای حل مشکلات مربیان پیش‌دبستانی و برای رفع کمبود معلم، متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی را به صورت حق‌التدریسی به کار بگیرد.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس توضیح داده که آموزش و پرورش برای جذب نیرو دو راه دارد، یکی استفاده از نیروهای بازنشسته و بازگرداندنشان به کلاس درس که این کار رایگان انجام نمی‌شود و معلمان باید حقوق بگیرند و راه دیگر این که افراد شاغل، در ساعات غیرموظف به کار گرفته شوند و به آنها اضافه کار داده شود که اگر قرار است این پول‌ها پرداخت شود، بهتر است به کسانی داده شود که متقاضی شرکت در آزمون استخدامی‌اند و به این طریق راضی می‌شوند.

حکایت منتفی شدن آزمون

این طرح دوفوریتی مشخص نیست به چه سرانجامی می‌رسد و هنوز مبهم است که آیا می‌تواند موافقت اکثریت نمایندگان را بگیرد و به مصوبه تبدیل شود یا نه، ولی آنچه مسلم است این طرح، راهی است که از سر ناچاری انتخاب شده چون تا امروز شواهد نشان می‌دهد بحث برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی منتفی شده است.

پیش از این در ماه تیر، خبرها از برگزاری آزمون استخدامی در مرداد حکایت می‌کرد و پس از مدتی روز هفدهم این ماه به عنوان روز برگزاری آزمون تعیین شد تا این که روز موعود رسید، ولی آزمون برگزار نشد.

در این خلف وعده البته آموزش و پرورش مقصر نبود چون تصمیم‌گیرنده استخدام‌های دولتی، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که تا امروز نیز با صدور مجوز این استخدام موافقت نکرده است.

دلیل این موافقت نکردن نیز منطقی است چون دولت می‌گوید آموزش و پرورش در سال‌های اخیر از همه سهمیه استخدامی خود استفاده کرده و دیگر مجاز نیست نیروی جدید جذب کند. به همین دلیل بود که وزیر آموزش و پرورش، هجدهم مرداد در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار بی‌تعارف اعلام کرد که گرچه مجلس برای آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی مصوبه دارد، اما این مصوبه در دولت قبل «پیش‌خور» شده است.

منظور علی‌اصغر فانی از پیش‌خور شدن این مصوبه، استخدام بی‌ضابطه و بدون آزمون نیرو در آموزش و پرورش دولت قبل است که در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم جنجالش بالا گرفت و به برخی افشاگری‌ها منتهی شد.

در دولت قبل به یکباره ۵۰۰۰ معلم و ۱۵ هزار نیروی خدماتی استخدام شدند و در لابه‌لای این استخدام‌ها، افراد کم‌سواد، حتی تعدادی راننده و نظافتچی به عنوان معلم به کار گرفته شدند البته در روزهایی که این موضوع به مجلس کشیده شد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش زیر بار این اقدامات غیرقانونی نرفت و از معترضان خواست تا اگر کوچک‌ترین مدرکی دارند، ارائه دهند تا این که هیجان این موضوع فروکش کرد و کم‌کم عده‌ای تب و تاب آن را خواباندند و در نتیجه، پیگیری مصوبه روی زمین مانده مجلس برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی به دولت فعلی رسید.

این مصوبه بر زمین مانده مجلس، بخشی از قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است که تاکید دارد حداکثر ظرف مدت دو سال باید از طریق برگزاری آزمون همه مربیان و نیروهای خرید خدمت به استخدام آموزش و پرورش درآیند که گذشت زمان نشان داد چون دولت قبل تا آنجا که می‌توانسته نیرو استخدام کرده، دیگر جایی برای نیروهای جدید باقی نمانده است. (مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، آموزش و پرورش می‌توانست به ازای هر سه نفر بازنشسته، یک نفر نیرو جذب کند که این کار به یکباره در دولت قبل انجام شد.)

چالش دوباره جذب نیروی حق‌التدریسی

اگر طبق وعده نمایندگان مجلس، روز یکشنبه هفته آینده طرح حق‌التدریس شدن مربیان پیش‌دبستانی رای بیاورد و به شکل مصوبه‌ای قانونی درآید، شاید عده‌ای از متقاضیان ورود به آموزش و پرورش خوشحال شوند، اما اتفاقی که از این تصمیم حاصل می‌شود در درازمدت آسیب‌زاست.

در واقع به‌کارگیری مجدد نیروی حق‌التدریس در آموزش و پرورش تکرار وضع سال‌های نه چندان دور می‌شود که خیل عظیمی از نیروهای حق‌التدریسی وجود داشت و بلاتکلیفی‌شان مدام موجی از اعتراض به راه می‌انداخت.

به عبارت دیگر، نیروی حق‌التدریس شاید در ماه‌های نخست آغاز خدمت از این بابت راضی باشد، اما پس از آن که به معایب این شیوه پی ببرد، خواهان تعیین تکلیف و برقراری رابطه استخدامی می‌شود و همین خواسته، بار مضاعفی بر آموزش و پرورش وارد می‌کند.

حق‌التدریس شدن، توقع استخدام را به دنبال دارد که اگر برآورده نشود به نارضایتی منتهی می‌شود و این اتفاقی است که نباید بار دیگر در آموزش و پرورش تکرار شود.

این در حالی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تبدیل دوره پیش‌دبستانی به یک دوره اجباری تاکید دارد تا به این ترتیب، مقطع دبستان به مقطعی هفت ساله تبدیل شود و چون اجرای سند تحول الزامی است و اجباری شدن پیش‌دبستانی بالاخره باید محقق شود، چاره‌ای وجود ندارد جز تعیین تکلیف مربیان این دوره و تلاش برای اصلاح شمایل به هم ریخته آن.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ